18 berichten / 0 nieuw
Pagina 1 van 2
#1
Hoe kan een schade verhalen?
door Wouter wo, 09/12/2018 - 16:50

Ik heb een letselschade (een verlies van een voortand) door de tandarts. Hoe kan ik die verhalen?

Moet ik naar de rechter gaan? Moet ik de aangifte doen bij de politie? Moet ik naar de letselschade advocaat?
Alle bewijzen heb ik.

De tandarts ontkent zijn schuld.

Dank.

Wouter
Offline
Laatst gezien: 6 dagen 3 uur geleden
Geregistreerd: 09/12/2018 - 15:50
je kan een formele klacht
door vV wo, 09/12/2018 - 17:23

je kan een formele klacht indienen via de beroepsvereniging waar de tandarts bij is aangesloten . wanneer je gelijk hebt kan daar tegenwoordg gelijk geoordeeld worden over schadevergoeding meen ik.
zie dit mbt bij ANT aangesloten tandarts https://www.ant-tandartsen.nl/patienten/klacht-over-uw-tandarts/, via NMT werkt net zo.

vV
Offline
Laatst gezien: 1 dag 3 uur geleden
Geregistreerd: 04/26/2004 - 02:00
je kan een formele klacht
door Wouter wo, 09/12/2018 - 17:30
(Reply to #2)

Een beroepsvereniging is partijdig...

Wouter
Offline
Laatst gezien: 6 dagen 3 uur geleden
Geregistreerd: 09/12/2018 - 15:50
je kan een formele klacht
door vV wo, 09/12/2018 - 18:02
(Reply to #3)

onzin! de rechter zal het trouwens niet in behandeling nemen voordat er een klachtencommissie naar heeft gekeken. (hij kan namelijk niets zonder dat er vakmensen naar gekeken hebben, de rechter weet het verschil tussen verkeerd gedaan en verkeerd gegaan namelijk niet (oftewel verlies door fouten of verkeerde behandeling, of door onvoorziene complicaties, en de regeling is conform de wetgeving, dus daar dienen beide kanten dan ook (eerst) gebruik van te maken.)
Dat u nu al begint over partijdigheid, dan vraag ik mij gelijk af hoe hard de zaak en het bewijs is.
Maar goed, dit is het traject zoals afgesproken , en ingesteld is conform de wetgeving op dit punt, dus doe ermee wat u wilt.
U maakt het zichzelf alleen maar moeilijk door deze lijn niet te volgen.
U kan ook de tandarts regelrecht aansprakelijk stellen, dan legt hij het neer bij zijn beroeps aansprakelijkheidsverzekering, die dan vervolgens onderzoek gaat laten doen.
Of U gaat naar de tuchtraad, echter itt tot de klachtenprocedure bij de beroepsvereniging beslist die niet over de financiële kant van de zaak, daarvoor moet U dan, wanneer U gelijk krijgt, alsnog tot overeenstemming komen met de tandarts over hoogte schade, en betaling ervan. En wanneer U pech heeft moet dat via de rechter, wat een heel lange procedure kan worden. Eerst aangedragen optie is de snelste en meest zekere m.i. https://www.dentalinfo.nl/thema-a-z/klachten-mondzorg/geschilleninstanti... Uit de cijfers is geen conclusie over partijdigheid te trekken, de verhoudingen liggen bij mijn weten in lijn van de eerder bestaand regeling, en de uitspraken van de medische tuchtraad.

vV
Offline
Laatst gezien: 1 dag 3 uur geleden
Geregistreerd: 04/26/2004 - 02:00
je kan een formele klacht
door Wouter wo, 09/12/2018 - 18:17
(Reply to #4)

Welk percentage klachten verklaart de beroepsvereniging van tandartsen gegrond?

De tandarts blijft de aansprakelijkheid ontkennen. Hierbij zal zijn aansprakelijkheidsverzekering ook van alles doen om geen schade te vergoeden. Ik weet hoe het gaat.

Dus ik moet naar een onpartijdige deskundige. Zijn oordeel zal zowel de rechter als andere instellingen serieus nemen...

Wouter
Offline
Laatst gezien: 6 dagen 3 uur geleden
Geregistreerd: 09/12/2018 - 15:50
je kan een formele klacht
door vV do, 09/13/2018 - 08:12
(Reply to #5)

succes.

vV
Offline
Laatst gezien: 1 dag 3 uur geleden
Geregistreerd: 04/26/2004 - 02:00
je kan een formele klacht
door Wouter do, 09/13/2018 - 16:08
(Reply to #6)

succes.

Dank. Kunt u me echter melden welk percentage klachten de beroepsvereniging van tandartsen gegrond verklaart?

Wouter
Offline
Laatst gezien: 6 dagen 3 uur geleden
Geregistreerd: 09/12/2018 - 15:50
je kan een formele klacht
door vV do, 09/13/2018 - 17:18
(Reply to #7)

dat staat in de link die ik geplaatst heb, die dus niet gelezen is blijkbaar...
Dat percentage zegt overigens weinig omdat er (nog ) niets is om mee te vergelijken. Daarnaast worden heel veel klachten voordat het een officiële klacht wordt opgelost/afgehandeld via mediation , die cijfers staan hier niet bij.(moeten wel beide partijen iets in zien, voordeel is snelheid. Maar dan moet wel aan beide kanten de bereidheid zijn water bij de wijn te doen. Ten faveure van een snelle oplossing , met de wetenschap dat bij voortzetting geen succes gegarandeerd is, wat voor beide kanten geldt. Gelijk hebben is vaak een persoonlijke visie, die wanneer specialisten er naar kijken anders kan blijken te zijn).

Overigens zou ik graag onderbouwing zien van uw aannames dat dit soort instanties partijdig is richting zorgverlener. Wanneer je niet naar percentages toekenning maar naar inhoud van de klachten gaat kijken namelijk valt dat best wel mee. Er worden, vanwege spaakgelopen communicatie en (te ) hoog opgelopen emoties vaak klachten ingediend die echt nergens op slaan. Dan naar het lijkt meer om de zorgverlener te pesten dan om echt gelijk te halen.

Ik heb er zelf ook een gehad, waarbij de nieuwe tandarts geroepen heeft dat alles wat ik gedaan had niet klopte. ook richting behandelaar van het dossier . Dit bleek nergens op gebaseerd want niet eens in bezit behandeldossier, hij kende de geschiedenis niet eens en wist dus niet welke behandelingen ik wel of niet gedaan had en wanneer. Voormalig patient had zijn klacht wel op die uitspraken gebaseerd, die klacht EN standpunt ""collega"" is dus m.i. terecht volledig onderuit gehaald.
Los ervan dat er door de nieuwe behandelaar daadwerkelijk overbehandeling heeft plaatsgehad en daarmee eigenlijk lichamelijk letsel is toegebracht heeft deze persoon zijn pijlen op de verkeerde gericht. En dat zijn dan zaken waar niet alleen ik maar ook voormalig patient zelf veel negatieve stress aan overgehouden heeft.
Wat dat betreft zou ik eigenlijk een tegenclaim moeten indienen voor smartegeld...

vV
Offline
Laatst gezien: 1 dag 3 uur geleden
Geregistreerd: 04/26/2004 - 02:00
je kan een formele klacht
door Wouter do, 09/13/2018 - 18:04
(Reply to #8)

De link heb ik net gelezen. 31 klachten per jaar?! Zo weinig?! Ook dat zegt m.i. genoeg. Mensen hebben een onpartijdig oordeel nodig. Daarom verhalen ze hun schades op een andere manier : mediation, letselschade-advocaten enz...

Uiteraard, begrijp ik dat er genoeg klachten enkel op emoties zijn gebaseerd. Mensen zijn zelden objectief. Hierbij zijn in de beroepsvereniging van tandartsen ook maar mensen. En die laten hun collega's niet zo snel vallen. Om dezelfde reden leveren klachten bij externe instellingen veel meer op dan interne klachten. Ook volgens mijn ervaring.

Heeft u misschien informatie over het verhalen van een schade zonder beroepsvereniging?

Wouter
Offline
Laatst gezien: 6 dagen 3 uur geleden
Geregistreerd: 09/12/2018 - 15:50
De tandartsen hebben er niks
door Lieneke do, 09/13/2018 - 19:21

De tandartsen hebben er niks aan als andere tandartsen slecht werk afleveren. Slechte tandartsen verpesten namelijk een hele hoop voor goede tandartsen. Dus rare fratsen worden echt wel afgerekend.

Lieneke
afbeelding van Lieneke
Offline
Laatst gezien: 13 uur 40 min geleden
Geregistreerd: 01/18/2003 - 01:00
je kan een formele klacht
door vV do, 09/13/2018 - 19:24
(Reply to #10)

via de tuchtraad klacht indienen. Maar die doen geen uitspraken over geld, alleen of de klacht gegrond is of niet in hun visie. of zelf een specialist inschakelen en naar de rechter, maar die route geef ik weinig kans. De klachtenregelingen zijn namelijk bij wet ingesteld. Doel is mede de druk op de rechtbanken te verminderen...Reden waarom de rechtbank de zaak zeer waarschijnlijk terug zal verwijzen daarheen...Tenzij er een uitspraak van de tuchtraad ligt. In uw voordeel.

Er is overigens geen verschil tussen specialisten ingeschakeld door verzekeringen, door de tuchtraad of via klachtencommissies, meestal zijn het dezelfde mensen. Er zijn in NL niet zoveel tandartsen die en hier ervaring mee hebben, en die het willen doen.
U kan eens met MEDAS contact opnemen. dat is een organisatie voor beoordeling van klachten in de zorg.
U bent overtuigd, maar durft de gang via de meest logische wegen niet aan... wat mij te denken geeft over de validiteit van de claim. Is het klip en klaar,dan is het klip en klaar. en nogmaals, die organisaties houden zorgverleners niet de hand boven het hoofd... die aannames zijn en nergens op gebaseerd, en niet aantoonbaar. Probleem met aannames is wel vaker da ze niet kloppen. Tenminste: concreet bewijs van uw kant voor die stellingen heb ik nog niet gezien. Zo lust ik er nog wel een paar...

Meest logische weg lijkt mij : mediation (tenzij u onderste uit de kan wilt met alle risico van dien). Of klacht via beroepsorganisatie, mede omdat daar tegenwoordig ook uitspraak en vaststelling over financiële kant gedaan kan worden. Maar dit wilt u allemaal niet horen geloof ik. Dus nogmaals succes ermee.

vV
Offline
Laatst gezien: 1 dag 3 uur geleden
Geregistreerd: 04/26/2004 - 02:00
Pagina 1 van 2