Ervaringen prothese per 13 juli 2011 (ervaringsdeskundigen.?

Author:
ooster58
Posted:
zo, 07/17/2011 - 13:24
Beste mensen,
Per 13 juli 2011 een boven- en onderprothese ingekregen. Vanaf half mei in fasen de kiezen eruit en op de 13e juli al mijn (12) tanden (boven en onder) eruit en de prothese er gelijk in. Ik wil graag mijn ervaringen beschrijven en hopelijk reageren 'ervaringsdeskundigen' hierop!:
Ervaringen tot nog toe: (p.s. ben een man van 58 jaar)
*Ben zeer tevreden over het resultaat; esthetisch oké, ik lijk echt nog op mijzelf (!)
*Kan totaal nog NIET eten (banaan lukt bv. voor geen meter); alles 'schuift'over elkaar heen
*Heftige pijndrukpunten (m.n. onder)->dus dan maar weer een paracetamolletje..
*Last van (hevige) speekselvorming, hierdoor lijkt het of alles losser gaat zitten
*vol gevoel in de mond, dit is natuurlijk logisch maar soms denk ik aan niets anders dan aan mijn prothese..
*Ben dus (feitelijk sinds mijn kiezen eruit zijn) aangewezen op zacht/vloeibaar voedsel: gisteren uit arrenmoede pâté, tonijnsalade en fijngeprakte haring in tomatensaus opgelepeld (ik had zo'n trek..!)
*Daarna soep en een boterham daarin gedept
*tot slot een 'heerlijk' geblendeerde fruitcoktail bestaande uit bananen, kiwi's, sinaasappelen en 2 appels (voor de vitaminen)
*drinken gaat wel redelijk
*ik ben reeds 3 maal bij mijn (aardige) tandarts geweest (vanwege pijnlijke drukpunten; wel wat gedaan, maar het speelt nu weer wat op..), a.s. dinsdag ga ik er weer heen voor mijn drukpuntklachten (m.n. onder)
*af en toe denk ik, was ik hier maar nooit aan begonnen..
*praten gaat redelijk tot goed en naasten in mijn omgeving vinden het kunstgebit goed staan (gelukkig)
*hoef de prothese 's nacht (gelukkig) niet persé meer in
*als ik dit forum lees, moet na 6 weken 'de ellende' voorbij zijn..??
*pijn onderdruk ik met paracetamol en Advil

Tot zover mijn ervaringen sinds slechts 4(!) dagen.
O ja, ben ik te ongeduldig?? Wil ik te snel? Moet ik het de tijd geven dat alles langzamerhand beter wordt en ik geen pijn meer heb??

groetjes van een (ongeduldige) kersverse prothese-drager
:smt002
ooster58

Beste lezers,
Vanaf woe 13 juli 2011 (trekken resterende tanden en plaatsen prothese) tot dinsdag 19 juli 2011 (ondanks 3x bezoek tandarts) ontzettend moeilijke periode gehad; veel last van pijn [drukpunten met name onder], vol onwennig gevoel in de mond, overmatige speekslevorming, niet kunnen eten etc. Geestelijk werd ik er ook niet stabieler op..
Echter, dinsdag 19 juli weer kontrole- en klachtebezoek bij de tandarts gehad. Zij heeft echt de tijd voor mij genomen en de pijndrukpunten goeddeels verholpen (!). Grote opluchting dat ik nu bijna geen pijn meer heb als ik de prothese in heb of deze in- en uitneem!! Geestelijk een opluchting na 1 week vervelende, irritante pijn (of heb ik een lage pijngrens..?!). Zelfs nog uit eten geweest (puree en zachte vis: wel onwenning, maar geen pijn bij het -zo voel ik dit nog- vermalen ervan).
Kon de prothese ook inhouden, minder moeite, tot dat ik naar bed ging!
Ik begrijp dat over 8 weken het 'rebasen' begint: alles is dan geslonken o.i.d., en de prothese wordt dan echt op maat aangepast (opvullingen evt. etc.) Moet dan een stuk beter zitten.
Ben benieuwd! Maar goed, hopelijk blijft de pijn grotendeels weg, ben ik al lang blij. Het eten lukt nog niet echt.. Tijd geven..?
Ja, vole mij (ook geestelijk) een stuk beter!!
Gerard :lol:
wo, 07/20/2011 - 11:05 Permalink
ooster58

Beste lezer(s),
Vandaag, maandag 25 juli:
geen echte pijn meer,
wél midden- en rechtsonder als ik mijn boven-en onderprothese op elkaar druk,
eten gaat nog niet.. onder gaat los zitten en kauwen dan onmogelijk, BRRRR!
afgelopen vrijdag is onder wat aangepast; echter, zit nu losser vind ik..
tsja, het gaat nu wel, alleen eten doe ik nog ZONDER prothese..
toch maar weer een afsprak maken dat alles VASTER moet zitten en die pijndrukpuntjes verhelpen..
of wil ik nog steeds te snel..?
gehemelte vind ik af en toe ook irritant, (met tong onwillekeurig beroeren en vastzuigen de bovenprothese, gevolg teveel speekselvorming..?
oké, dit was het dan weer
tot de volgende keer! :x
ma, 07/25/2011 - 16:42 Permalink
ooster58

Het wennen aan een prothese blijft lastig. Uteindelijk gaat het wennen! Nu door het slinken van de kaken gaat alles inderdaad losser zitten. Het weghalen van massa van de prothese bij last van drukplaatsen is hier natuurlijk ook debet aan. Het vaster laten zitten is vrij moeilijk nu, omdat de kaak toch door slinkt.


Bedankt voor je reactie jeetje,
inderdaad, wel [even..?] wennen zo'n prothese..
gaat het slinken van de kaak al zo snel? hen nog geen 2 weken die prothese, maar goed.
heb nu toch weer last van een pijndrukpunt...
even afwachten of gelijk weer een afspraak met de tandarts maken?
wanneer begint het 'rebasen' (na 8 weken vlgs. mijn tandarts.
gr. gerard
di, 07/26/2011 - 18:58 Permalink
TechniekerJeetje

Het slinken begint meteen en kan wel, zij het in afgeslankte vorm, doorgaan tot een half jaar na trekken. Eigenlijk gaat dit de rest van je leven door, maar niet meer met de snelheid zoals in het eerste half jaar.
Door het losser zitten heeft de prothese meer bewegingsvrijheid, en geeft dus op sommige plaatsen meer frictie. Hierdoor ontstaan weer nieuwe drukplaatsen. Wat kan helpen, als alle wonden zijn geheeld, is een beetje kleefpasta te gebruiken. Hierdoor zit de prothese iets vaster en comfortabeler.
Rebasen kan in principe na 8 weken worden gedaan. Persoonlijk vind ik dit nog erg vroeg, i.v.m. het toch verdere slinken. Ik zou zo om en nabij de 5 a 6 maanden aanhouden.
di, 07/26/2011 - 21:35 Permalink
Workie

Het slinken begint meteen en kan wel, zij het in afgeslankte vorm, doorgaan tot een half jaar na trekken. Eigenlijk gaat dit de rest van je leven door, maar niet meer met de snelheid zoals in het eerste half jaar.
Door het losser zitten heeft de prothese meer bewegingsvrijheid, en geeft dus op sommige plaatsen meer frictie. Hierdoor ontstaan weer nieuwe drukplaatsen. Wat kan helpen, als alle wonden zijn geheeld, is een beetje kleefpasta te gebruiken. Hierdoor zit de prothese iets vaster en comfortabeler.
Rebasen kan in principe na 8 weken worden gedaan. Persoonlijk vind ik dit nog erg vroeg, i.v.m. het toch verdere slinken. Ik zou zo om en nabij de 5 a 6 maanden aanhouden.

Hier sluit ik mijn helemaal bij aan.
di, 07/26/2011 - 21:54 Permalink
TechniekerJeetje

Het slinken begint meteen en kan wel, zij het in afgeslankte vorm, doorgaan tot een half jaar na trekken. Eigenlijk gaat dit de rest van je leven door, maar niet meer met de snelheid zoals in het eerste half jaar.
Door het losser zitten heeft de prothese meer bewegingsvrijheid, en geeft dus op sommige plaatsen meer frictie. Hierdoor ontstaan weer nieuwe drukplaatsen. Wat kan helpen, als alle wonden zijn geheeld, is een beetje kleefpasta te gebruiken. Hierdoor zit de prothese iets vaster en comfortabeler.
Rebasen kan in principe na 8 weken worden gedaan. Persoonlijk vind ik dit nog erg vroeg, i.v.m. het toch verdere slinken. Ik zou zo om en nabij de 5 a 6 maanden aanhouden.

Hier sluit ik mijn helemaal bij aan.


Da`s fijn..... :smt006
di, 07/26/2011 - 22:10 Permalink
mprins998

Het slinken begint meteen en kan wel, zij het in afgeslankte vorm, doorgaan tot een half jaar na trekken. Eigenlijk gaat dit de rest van je leven door, maar niet meer met de snelheid zoals in het eerste half jaar.
Door het losser zitten heeft de prothese meer bewegingsvrijheid, en geeft dus op sommige plaatsen meer frictie. Hierdoor ontstaan weer nieuwe drukplaatsen. Wat kan helpen, als alle wonden zijn geheeld, is een beetje kleefpasta te gebruiken. Hierdoor zit de prothese iets vaster en comfortabeler.
Rebasen kan in principe na 8 weken worden gedaan. Persoonlijk vind ik dit nog erg vroeg, i.v.m. het toch verdere slinken. Ik zou zo om en nabij de 5 a 6 maanden aanhouden.

Hier sluit ik mijn helemaal bij aan.


Ik heb nog een kleine aanvulling : Je kunt de prothese ook bij de tandarts op laten vullen met zo geheten Viscogel. En na idd 6 maanden het laten rebasen met kunststof.
wo, 07/27/2011 - 09:09 Permalink
ooster58

Bedankt voor alle reacties!
Viscogel, ik zal dit onthouden (wel met wat evt. nadeeltjes, begreep ik).
Kan ik nu beter met rebasen begiinen na 6 maand, of is na 8 weken ook verantwoord..?
O ja, mijn ondergebit zit écht niet lekker.. Bij drinken komt er vloeistof onder en gaat het helemaal los zitten.. Ook nog een pijndrukpunt onder rechts (als ik wil kauwen, wat toch al niet lukt).
Bel denk ik morgen maar weer eens op inzake:
1)vastermaken ondergebit
2)verhelpen pijndrukpunt..
3)termijn rebasen en info viscogel

tot slot, sinds half mei eet ik niet meer normaal... Ik word er behoorlijk flauw van.
Nog even 'doorbijten'.... zit toch niets anders op

En, ben zeker van plan onder een implantaat te laten aanmeten! (klik of zoiets)
gr. gerard :(
do, 07/28/2011 - 12:26 Permalink
TechniekerJeetje

Er kan na 8 weken ogevuld worden... Met de kans dat je na een maand of 6 weef moet. Dit is een keuze....
De klachten die beschreven worden bij de onderprothese zijn de klachten van een loszittende prothese, dus hier zou zachtblijvende basis wel een oplossing bieden. Onderprotheses zijn meestal de boosdoeners, daarom is de optie van implantaten helemaal zo' n slechte niet!
vr, 07/29/2011 - 00:02 Permalink
ooster58

Oké, dan maar na 8 weken (= medio/eind sept. 2011) rebasen / op laten vullen met zachte basis en na 6 maand (tegen jan 2012) nogmaals. Dit is niks zo. Vlgd. week bij afspraak in ieder geval het ondergebit vaster laten zetten en dat pijndrukpunt laten verhelpen. Vraag dan ook gelijk een begroting (kosten en welke vergoeding vd ziektenkostenverzekering??) voor ondergebit implantaat aan.
VRAAG:
implantaat onderprothese (klik oid): doet de tandarts dat of speciale tandcentra? weet jij goede adressen in de stad groningen evt.??
kan ik überhaupt nog 's normaal eten / kauwen met mijn prothese de komende tijd?
gr. gerard
za, 07/30/2011 - 10:12 Permalink
TechniekerJeetje

Vaak worden implantaten in de onderkaak (exclusief eigen bijdrage) wel vergoed bij aantoonbare problemen met een onderprothese. Deze eigen bijdrage is verwaarloosbaar, aangezien je er een heleboel gemak voor terug krijgt.
Voor wat betreft het eten; als er opgevuld is met harde of zachte basis, dan zal het eten iets beter gaan, omdat de prothese vaster zit. Het blijft een leerproces, dat eten met zo' n stuk plastic. Uiteindelijk gaat het goedkomen!
zo, 07/31/2011 - 10:28 Permalink
ooster58

Bedankt voor deze geruststellende woorden!
Echter, het plaatsen van implantaten / (klik) ondergebit, doet de tandarts dat of een speciale kliniek?
O ja, ik merkte vandaag dat het pinpuntje rechtsonder, wat minder gevoleig is geworden. Met name, wanneer ik de prothese langer INhoud..
Toch zit deze nog te los, vind ik. Ga ik nog wel even voor naar de tandarts.
gr. gerard
zo, 07/31/2011 - 18:54 Permalink
mprins998

Bedankt voor deze geruststellende woorden!
Echter, het plaatsen van implantaten / (klik) ondergebit, doet de tandarts dat of een speciale kliniek?
O ja, ik merkte vandaag dat het pinpuntje rechtsonder, wat minder gevoleig is geworden. Met name, wanneer ik de prothese langer INhoud..
Toch zit deze nog te los, vind ik. Ga ik nog wel even voor naar de tandarts.
gr. gerard


Tegenwoordig kunnen steeds meer tandartsen implanteren.
Anders zal hij/zij je wel de weg kunnen wijzen naar een implantoloog.
Het goed met de protheses zo te lezen.
Echter een onder prothese gaat nooit helemaal vastzitten,zonder hulpmiddelen zoals Kukident/fixodent of implantaten.
Afhankelijk van de verzekeraar mag een implantoloog dat beoordelen tot 2 implantaten.

Zoals Techniekerjeetje al aan gaf : Wanneer die viscogel te lang blijft zitten,onstaan er scheuren waar bacterieen zich gaan nestelen,dit veroorzaakt een stank.
zo, 07/31/2011 - 22:46 Permalink
ooster58

Hier ben ik weer (!)
Gisteren bij de tandheelkundige kliniek (mijn tandarts heeft vakantie nl.) geweest. Mijn klachten: ondergebit zit te los en een pijndrukpunt onder rechts.
Iets gevijld oid etc. Pijndrukpunt is nu wel minder.
Echter, ze hebben (o.a. die docent zei dat) niet veel gedaan met mijn prothese. Nl., deze schijnt boven (mee eens) en ook (!) onder (zeer) goed en stabiel te zitten. Dat deze af en toe los schiet heeft met met vertikale / van onder naar boven (kaakspieren) te maken.. Misschien dat ik onbewust dit te vaak doe.. Tsja, zal wel. En, het heeft ook zijn tijd nodig. Rebasen komt nog op termijn (na 8 weken).
Vanmiddag een kostloos boterhammetje mét beleg, in stukjes gesneden, proberen te eten / te 'vermalen'.. Ging wel...Links kauwen gaat beter dan rechts. Ik heb wel (de natuurlijke?) beiging de brokjes eten achter mijn voortanden met de tong naar links of rechts tussen de kiezen te plaatsen om vervolgens proberen te kauwen / vermalen. Cijfer: 4,5..
Maar ja, laten wij (ik dus) de moed er maar inhouden, toch? Per vandaag is het nog maar 3 weken geleden dat de prothese geplaatst is. Toch..???!!!
O ja, het inhouden van de prothese kost mij wel (gelukkig) steeds minder moeite.
En, op dit moment ga ik wel voor implantaten onder, OOIT!!
gr. Gerard :-?
wo, 08/03/2011 - 15:26 Permalink
TechniekerJeetje

Als de prothese echt door de spieren omhoog gedrukt wordt, dan moet daar door de technieker nog even naar gekeken worden. Op de zelfde manier waardoor de spieren de prothese omhoog kunnen wippen, kunnen deze er ook voor zorgen dat ie de andere kant op, dus naar beneden gedirigeerd wordt.

Zoals jezelf al aangeeft; het gaat goedkomen, uiteindelijk. Het is immers (nog maar) 3 weken!
do, 08/04/2011 - 00:15 Permalink
ooster58

Ervaringen t/m donderdag 11 aug. 2011:
Tsja, ondergebit zit echt nog steeds te los -->eten / kauwen ONmogelijk met wiebelend / er uit schietende onderprothese..
Gisteren een vrijblijvend bezoek gebracht aan tandarts/implantoloog:
na 1/2 jr is plaatsen onderklikprothese op implantaten mogelijk! ik zie er nu al naar uit! goede voorlichting gekregen. eigen bijdrage ong. €250,-
boven klikimplantatenprothesde is óók mogelijk, dan wel zelf te betalen "all-inclusive" €5.000,- á €6.000,-. Overweeg dit óók, het kunststoffen verhemelte ervaar ik als storend / vermoeiend / smaak is minder en meer speekselvorming..??
O ja, KLEEFpasta gekocht! En, dit helpt écht wel! ik kan nu veel beter eten / kauwen dan voorheen..??!!
Maak wel natuurlijk volgende week een afspraak met mijn eigen tandarts inzake loszittende onderprothese etc.
groetjes, Gerard :) :(
do, 08/11/2011 - 15:23 Permalink
TechniekerJeetje

Hartstikke mooi... Zie dan die vastgeplakte prothese maar als een tussenoplossing! Het werkt echt wel, helemaal optimaal is het niet, maar het werkt....
Boven een klikprothese is inderdaad ook mooi, maar heel veel mensen ervaren dit niet als echt nodig. Na een tijdje een prothese gaan de meeste mensen er wel aan wennen, zowel aan de gehemelteplaat als aan de smaaksensatie. De speekselvloed kàn iets meer worden, maar reguleert zich meestal wel na een tijdje....

Jij bent trouwens hier wel een goed voorbeeld van hoe het gaat in het begin met een prothese; de meeste mensen denken dat met hup de tanden eruit en hup de prothese alles is opgelost. Nou, niet dus... De eerste tijd is echt behelpen! Wat daarna komt, ok, maar dat is pas erna. De ellende heb je in het begin ook!
do, 08/11/2011 - 19:09 Permalink
ooster58

Bedankt voor je antwoord,
Klopt, dat 'vastplakken' werkt zeker. Toch met mijn tandarts over hebben (rebasen / viscogel o.a.). Boven i.v.m. verhemelteplaat , ben benieuwd of ik daar aan ga wennen. Anders toch ook daar maar klikprothese..
Inderdaad de eerste tijd behelpen. Bij nieuwe feiten / wederswaardigheden meldt ik mij wel weer!
gr. gerard
vr, 08/12/2011 - 18:02 Permalink
ooster58

Vandaag (dinsdag 23 aug. 2011):
Eten nog steeds wat moeizaam.. Ben meer bezig het voedsel te vermalen dan lekker te kauwen / eten. Maar ja.. Rechtsonder een pijndrukpuntje met name. Speelt op bij kauwen op bv. broodkorstjes..
Woe 7 sept 2001 REBASEN! Ben benieuwd of dit wat uithaalt; het opvullen etc. Want, ik MOET nu wel kleefpasta gebruiken om mijn prothese (boven en met name onder) in te kunnen blijven houden.
Na verloop van tijd vermoeiend en branderig (tgv roken..?) gevoel in mijn mond. Maar goed, eerst 7 sept 2011 REBASEN afwachten maar. En...hopelijk zijn in de toekomst de klik-protheses de redders in de nood.?
8) :cry:
di, 08/23/2011 - 12:35 Permalink
ooster58

Rebasen achter de rug...Nu 1,5 week geleden. Tsja, zat iets vaster onder maar bij kauwen beweegt de onderprothese mee / neigt los te gaan zitten.. Ik vind het eten nog steeds een bezoeking.. Nl., gevoel dat ik met iets in mijn mond mijn eten moet vermalen / wegwerken. Voelt nog steeds zeer onnatuurlijk en kunstmatig aan.. Ook (weer) last van pijnlijke drukpunten. Kauwen niet optimaal, pijnlijk op bv. broodkorsten etc.
HOE LANG DUURT DIT NOG.....??? (nu 2 maand een prothese maar bevalt zeer zeker nog niet.. WENT 'T OOIT???).
Ik las in de Telegraaf iets over goedkope en service-vriendelijke reizen naar Turkije / Hongarije voor implantaatbehandelingen. Een stuk goedkoper en net zo goed als in Nederland..?? Zijn hier ervaringen mee..??
Zoals het er nu voor staat ga ik wel voor implantaten (onder én boven)
gr. gerard
vr, 09/16/2011 - 17:11 Permalink
TechniekerJeetje

Hoi Gerard,

Dank je voor de update.

Tja, een prothese... Het kan uiteindelijk gaan wennen, zoals bij de meeste mensen. Het kan ook zo zijn dat je een van de (weinige) mensen bent die er nooit aan kan wennen. Het is nog vers allemaal, bedoel, wat is 2 maand op een mensenleven he?
Wel grappig, natuurlijk niet ten opzichte van jou, is dat er eerder een discussie hier gaande is geweest waarbij ik zei dat je vrij lang uit moest trekken voor de overgang van eigen tanden naar een prothese. Dit werdt een beetje door anderen van tafel geveegd. Bij jou kun je maar goed zien dat het wennen ABSOLUUT tijd nodig heeft.

Goed, v.w.b. de implantaten;

GEWOON NIET DOEN DAAR!!!! Zo, denk dat dat de lading wel een beetje dekt.
In NL worden 2 implantaten in de onderkaak met een indicatie, waar jij langzamerhand naar toe aan het werken bent, gewoon vergoed. Met uitzondering van een kleine eigen bijdrage natuurlijk. Waarom zou je dan in vredesnaam naar het buitenland gaan, waar ten eerste de communicatie niet zo loopt als hier, waar je niet zeker bent van de kwaliteit en last but not least... Nazorg? Even een retourtje Turkije/Hongarije voor een controle???
Gewoon als de tijd rijp is hier naar de tandarts gaan en je hier laten behandelen....

Succes nog even!
vr, 09/16/2011 - 18:27 Permalink
ooster58

Jan Jaap, bedankt voor je antwoord! Ook voor jouw advies inzake implantaten in Turkije/Hongarije (om dit NIET te doen).
Ja, wennen kost tijd... heb nog maar ruim 2 maanden een nieuwe prothese.. Echter, ik vind de prothese na verloop van tijd vermoeiend worden, met name in het gehemelte en krijg een branderig gevoel op mijn tong; dan thuis echt zin dat 'ding' uit te doen..
Pijnpunten zijn er nog wel, wordt minder. Ben denk ik ook van plan weer kleefpasta te gebruiken ivm los zitten (ondanks het rebasen?).
Tot zover maar weer.
vr, 09/23/2011 - 16:35 Permalink
ooster58

Beste lezers, hier ben ik weer! 21 okt. 2011 de stand van zaken.. Dus, ik vind het allemaal nog maar niks..! Nl., de pijnpunten zijn goeddeels verdwenen, maar het rebasen heeft niet echt wat opgeleverd, vind ik. Moet kleefpasta gebruiken (ondergebit) en boven niet (zuigt zich wel vast). Het losmaken van mijn onderprothese ná gebruik kleefpasta kost soms zeer veel moeite (zit inderdaad echt strak). Waar ik momenteel het meeste last van heb cq. van baal is in het byzonder mijn BOVENprothese. Ik 'voel' dat dit ding er zit, een vreemd iets plakt aan mijn gehemelte. Ook af en toe veel speekselvorming, branderig gevoel op mijn tong / gehemelte en de neiging het bovengebit vast te zuigen (terwijl dit helemaal niet hoeft). Of regelmatig mijn kaken op elkaar drukken, doe ik ook. Na verloop van tijd word ik er moe van en doe dan maar de protheses uit. In privé-situaties (!).
Tsja, het is wel wat. Af en toe wat depri van.

Ik vind mijn KWALITEIT VAN LEVEN behoorlijk aangetast.

Spontaan iets gaan eten is omgekeerd in het tegendeel. Ik zie er nu tegen op... Het doet geen pijn, maar ik het voelt allemaal nog zo kunstmatig aan..Jammer dat dit nog zo voortduurt. Misschien nog meeeeer geduld hebben?? (ik kan niet anders!).
Ik hoop dat klik-implantaten (met name voor mijn bovengebit) wel soulaas gaan bieden...!?
groet, Gerard
:smt010
vr, 10/21/2011 - 14:10 Permalink
Raytje

Goedendag
Ik had een vraag mbt kleefpasta, ik heb nu sinds begin zomer een boven prothese, en ben daar redelijk gelukkig mee gezien de staat waarin mijn 'eigen' gebit verkeerde, na enig gedoe met knelpunten, niet (normaal) kunnen eten, enz, zit het nu, nadat men het een aantal weken geleden heeft gebrasseerd (juiste woord??) cq een nieuwe pasvorm heeft gegeven, redelijk. Ik had verwacht/gehoopt dat het ''strak'' omsluitend zou worden, maw, indoen, happen en 't zit (als gegoten) maar helaas, dat zit het dus niet, althans het zit nog enig 'los', het is vrij 'beweeglijk' en vrij makkelijk los te krijgen naar mijn idee. Bij navraag bij de tandarts werd mij verteld dat ik zeer blij mag zijn dat het zo goed zit, meerdere prothese ''patienten'' zouden er een ''moord voor doen'' (bij wijze van spreken :wink: ) maar toch zit 't me niet helemaal lekker, ik zou graag zien dat het 'gewoon' vast zat, ik zit nog steeds (onbewust) rekening te houden dat het op elk moment eruit kan vliegen, zeker met het eten van sommige produkten en als er luid en veel gesproken dient te worden ( om bv de kinderen in 't gareel te houden of als er weer 's een auto te dicht komt dat het fietsen een 'levensbedriegende onderneming' word) Het lijkt mij dan ook wellicht slim om een kleefpasta te gaan gebruiken om dit euvel te verhelpen totdat ik over een maand of 6 een geheel nieuwe en andere pasvorm/gebit 'krijg', maar, welke pasta is nu het beste? Ik heb al gehoord dat een teveel aan pasta niet mag worden doorgeslikt(?), is dat zo en hoeveel is dan gevaarlijk?
Dus graag een tip over welk merk/soort het beste te gebruiken en hoe aan te brengen (hoeveelheid).

Bijvoorbaat dank alvast.

groeten Raytje :smt040
zo, 11/06/2011 - 02:07 Permalink
ooster58

Ik gebruik FIXODENT Super kleefpasta. Bevalt mij zeer goed. Grote plak/kleefkracht. NIET teveel opdoen! Soms moeite mijn prothese weer los te krijgen (!). 3 strookjes van slechts 1,5 cm. aan de beide zijkanten en in het midden opbrengen, is genoeg (staat ook in de gebruiksaanwijzing). Te verkrijgen in de supermarkt (C1000 in mijn geval) en de drogisterij. Bevat ZINK. Raadpleeg uw tandarts indien u andere zinkhoudende producten gebruikt.
zo, 11/06/2011 - 19:00 Permalink
Raytje

Ik gebruik FIXODENT Super kleefpasta. Bevalt mij zeer goed. Grote plak/kleefkracht. NIET teveel opdoen! Soms moeite mijn prothese weer los te krijgen (!). 3 strookjes van slechts 1,5 cm. aan de beide zijkanten en in het midden opbrengen, is genoeg (staat ook in de gebruiksaanwijzing). Te verkrijgen in de supermarkt (C1000 in mijn geval) en de drogisterij. Bevat ZINK. Raadpleeg uw tandarts indien u andere zinkhoudende producten gebruikt.



Dank je voor de info, @vlinderkind ook :), maar ben toch nieuwsgierig ivm dat zink, gezien het een 'zwaar' metaal is, is dit niet slecht voor de mens ivm inslikken restjes? ik kan me zo voorstellen dat als je het gebruikt, zeker de eerste keren, dat er resten uit de prothese worden gedrukt en dat je dat dan doorslikt, dit lijkt mij bij een te veel aan dat goedje niet echt goed voor de maag/darmen. Of is dat wat overdreven te denken? (waarom moet er eigenlijk zink in op de eerste plaats? 't is geen dakgoot :) , en is pasta beter/makkelijker of toch beter een poeder soort?

alvast voor de antwoorden hartelijk dank.

groeten Ray
zo, 11/06/2011 - 19:52 Permalink
Alien

Het kunstgebit stamt uit het einde van de 18e eeuw, al is bekend dat de Etrusken ook al valse tanden gebruikten.

De Franse tandarts Pierre Fauchard geldt min of meer als de uitvinder van het kunstgebit. Hij maakte een beneden en bovenset van tanden die verbonden waren met een metalen veer. Vanaf ongeveer 1790 kwamen de eerste exemplaren in productie. Ze waren peperduur want het kostte veel tijd om de gebitten te maken en de grondstof ivoor was erg duur.

Pas wanneer rond 1850 de eerste kunstgebitten met rubber konden worden gemaakt, werd het kunstgebit betaalbaar voor een grotere groep mensen.
Dit even terzijde.


Persoonlijk vind ik het belachelijk dat we met alle technische mogelijkheden uberhaupt nog met een giga stuk kunststof in onze mond lopen.
Nog vreemder vind ik de reaktie van Jeetje, die beweert dat het grootste deel van mensen met een (plak) prothese wel tevreden zijn en implantaten zelfs "' onnodig" acht.... (die heeft zeker zelf nog nooit een weekje een dergelijk stuk kunststof in zn mond gehad... proest...)

Tot slot, door de aanzuigende werking van het verhemelte en oa de slikreflex, is een bovenprothese dus actief bevestigd, en aangezien de onderprothese simpelweg op de onderkaak "ligt" een passieve bevestiging, en daar kun je niets mee.

Succes allen!
ma, 11/07/2011 - 13:20 Permalink
Raytje

@Alien . Leuk een stukje geschiedenis hieromtrent :) ( ik ga eens even plaatjes erbij zoeken, wil wel eens weten hoe die 'oude' gebitten eruit zagen)
Ik deel je 'verontwaardiging', je zou inderdaad kunnen, en wellicht mogen, verwachten dat in deze tijd waarin men met enorm snelle pc's , 3d scanners en dito printers en meer kunde, betere/verfijnde gebitten zou maken, maar nog steeds met deze, toch al vrij achterhaalde technieken en producten , een kunst gebit verwaardigt.
Maar met enige 'hoop' staat er wellicht morgen een prothese maker op met HET wereld idee om dit 'beter' te doen. Afwachten maar :)

Groeten
ma, 11/07/2011 - 13:57 Permalink
ooster58

Inderdaad! Een stuk kunststof in je mond, zo voelt het voor mij ook (jammer genoeg). Ik kan er nog steeds moeilijk aan wennen (4 maanden nu een onder-en bovenprothese in, met kleefpasta..). Maar ja, ik ga begin volgend jaar voor implantaten (klik-gebit) onder én boven! Ik koester maar geen al te hoog gespannen verwachtingen meer, maar tot op heden vind ik met name mijn bovenprothese hinderlijk (speekselvorming, gehemelte voelt raar vanwege de vorm etc. Groetjes!
ma, 11/07/2011 - 16:51 Permalink
Raytje

Inderdaad! Een stuk kunststof in je mond, zo voelt het voor mij ook (jammer genoeg). Ik kan er nog steeds moeilijk aan wennen (4 maanden nu een onder-en bovenprothese in, met kleefpasta..). Maar ja, ik ga begin volgend jaar voor implantaten (klik-gebit) onder én boven! Ik koester maar geen al te hoog gespannen verwachtingen meer, maar tot op heden vind ik met name mijn bovenprothese hinderlijk (speekselvorming, gehemelte voelt raar vanwege de vorm etc. Groetjes!


Tja overdreven speeksel vorming, ik vind 't ook nog steeds vrij irritant, 't heeft volgens mij (indirect) te maken met het feit dat er een 'gehemelte' plaat tegen je eigen gehemelte aan zit. Een beetje een gevoel alsof je continu een 'oma's roomboterbabbelaar' in je mond heb, maar dan zonder de smaak. Wellicht ook daarom het geregelde 'kauwen' op de kiezen (tenminste daar heb ik ''last'' van) het brengt maar meer en meer speeksel dat uiteindelijk ook 'geslikt' moet worden. (men zou eens een gebit moeten uitvinden dat een mint smaakje heeft :) ) wat uiteindelijk uitkomt dat ik vaker naar de wc dient te gaan dan 'gebruikelijk', maar ach, kleinigheidje :)

succes iig met de gang naar implantaten, ik hoop voor je dat dat een uitkomst is. Dapper vind ik het zowiezo dat men daarmee onder het mes gaat. Ik schijt al in de stoel bij de tandarts, althans voorheen, nu is het (voor bovengebit iig) een eitje (uit doen en afgeven :) ) je wil alleen niet weten wat het me koste om die boven boel getrokken te krijgen. Brr, gelukkig nooit meer. :)

groeten
ma, 11/07/2011 - 17:11 Permalink
Raytje

Ik heb vandaag corega kleefpasta gebruikt en vind het te goor voor woorden! en het bleef ook helemaal niet beter zitten, ik zal vast wel iets verkeerd hebben gedaan maar de vraag is wat...
Inmiddels heb ik een blaar omdat het blijft schuiven...



Bedankt voor deze 'waarschuwing', Ik wou morgen er ff op uit om kleefmiddel te halen, dit merk ( corega ) laat ik dus alvast links liggen. Ik denk dat ik maar voor die kukident ( of fixodent, hoe het tegenwoordig ook mag heten ) ga. Op aanraden van anderen denk ik dat ik zowel de poeder soort als de pasta soort ga proberen, kijken welke mij beter en vooral ook handiger en smakelijker lijkt. ( 't moet natuurlijk wel een beetje smaken nietwaar :) )

En heeft er misschien iemand ervaring met die kukident anti eet resten ? (las ik gisteren iets over ) 't is wel een goeie euro duurder, maar is die ook zoveel beter ( maw is 't 't geld waard )

groeten
ma, 11/07/2011 - 19:35 Permalink
ooster58

Hallo hier ben ik weer even.. Mijn prothese (boven-onder) met/zonder fixodent kleefpasta, bevalt mij nog steeds niet... Spontaan eten is er niet meer bij.. Ik eet liever zonder dan met prothese..
Ben ook aan het afvallen.. 24 jan 2012 1e afspraak inzake klik-implantaat-kunstgebit (zowel onder als boven wil ik). Kwaliteit van leven is jammer genoeg behoorlijk afgenomen.
Hopelijk biedt het klik-implantaat-kunstgebit meer soelaas.
Oké, tot een volgende keer. :x
wo, 01/04/2012 - 11:43 Permalink
vlinderkind

ik hoop echt voor je dat je in aanmerking komt voor een klikgebit zowel onder als boven.
Bij mij is alles op 24 oktober getrokken en ik krijg eind deze maand een rebasing, daar zie ik ook naaruit!
In juli (9 maanden na het trekken) gaan ze een aanvraag doen voor een klikgebit onder het schijnt dat een klikgebit boven bijna nooit word vergoed alleen bij problemen, dat is mij verteld, best jammer vind ik dit want zelf betalen kan ik gewoon weg niet.
nogmaals ik hoop dat het vergoed word voor je!
wo, 01/04/2012 - 19:17 Permalink
ooster58

:smt010 :smt013 :(
Even de stand van zaken per 8 juli 2012.. ER IS NOG NIETS GEBEURD.... MIJN ZIEKENHUIS VERGEET ALLES OP TE STUREN / KIES MISSCHIEN EEN ANDERE (=particuliere) BEHANDELAAR..??
Onderstaand mailde ik naar een lotgenote:
Hallo xxx, leuk weer van je te horen!
Fijn dat je bovenklikgebit geplaatst is! Én,…,dat je weer ’s lekker genoten hebt van eten (zónder dat verrekte kunst-gehemelte!).
Onder is alles bij jou nog behoorlijk intakt gelukkig (bij mij-zoals je weet-niet..; ook een prothese..).
Boven heb je een volledige klik-prothese begrijp ik? Óf iets anders, nl. je schrijft een vaste prothese (is dat de zgn. all-on-four methode?; dus geen ‘geklik’ maar vast etc.??). Is dit aan te bevelen wat jij doet boven..? En, wat is het kostenplaatje en is je ziektekostenverzekering ‘genereus’ bij een evt. vergoeding?
Maar goed, dat hoor ik wel en ben benieuwd hoe het in de loop van de tijd met je gaat. Zo te lezen gaat het nu de goede kant uit; kwaliteit van eetbeleving etc. stukken beter. Mooi zo! (Ik smacht daar ook ooit ’s na..).
O ja, bij mij is er nog NIETS concreets gebeurd.. Nl., op 24 jan. 2012 in het ziekenhuis een 1e afspraak+foto’s gehad en besproken dat ik een onder+boven-klik-prothese wil. Maar misschien is een vaste constructie meer aan te raden?
Echter, het ziekenhuis was zo STOM de aanvraag niet naar mijn verzekering op te sturen.. In april j.l. gebeld dat ik nog steeds niets had gehoord. Tsja, dus mijn aanvraag alsnog opgestuurd door hen. In mei/juni weer gebeld. Nu had het ziekenhuis weer ‘vergeten’ een zgn. OPG-status op te sturen naar mijn verzekering (ondanks rappel van mijn verzkering nota bene..). Ik word er niet goed van…
Ben misschien van plan naar een particuliere praktijk voor implantologie te gaan (geen wachttijden en hoogstwaarschijnlijk een veel betere service).
Oké, we horen wel weer van elkaar en het ga je goed!!

Met vriendelijke groet,
:smt018
zo, 07/08/2012 - 18:13 Permalink
ooster58

Bij deze wat ervaringen van een 'happy' persoon... (waarbij de implantaten etc. redelijk/goed verlopen zijn):

Hoi Gerard,

Nee Gerard, bij mij is het boven geen klikgebit geworden, maar een vaste brug (vaste constructie) 12 delig (nu nog een noodbrug) op 8 implantaten. Het geheel sluit mooi aan op je eigen tandvlees, dus geen opstaande rand meer en gelukkig geen gehemelte meer.
Een in de onderkaak dus aan elke zijde twee kiezen op afzonderlijke implantaten.
Boven is een beetje vergelijkbaar met een all on four, maar mijn implantoloog was hier niet zo voor, temeer daar het hier de bovenkaak betreft en hier meestal het kaakbot niet zo sterk is als in de onderkaak.
Er is wel een hoop aan vooraf gegaan voor dit alles tot stand is gekomen.
Eerst een soort mal door de implantoloog gemaakt, waar boven en onderkaak gelijk in mee werd genomen met een soort van dominostenen ertussen, zodat alles bij elkaar kon worden gehouden. Aangezien mijn implantoloog alleen werkt, moest ik met zijn werkstuk naar het ziekenhuis om hier de Catbone scan te laten maken. Dit is op cd-rom gezet en moest weer bij de implantoloog worden afgegeven. Deze cd-rom wordt (in zijn geval) samen bekeken met het tandtechnisch laboratorium wat de boormal gaat maken. (het gaat hier nl. net als bij de all on four om een methode waardoor ze direct door het tandvlees boren) een fase techniek.
Door deze boormal kan men de implantaten, daar plaatsen waar het het meest ideaal is. Daarna, voor er wordt begonnen nog drie keer terug geweest voor het passen in was, zoals hij dit noemt. Hierop worden je kunsttanden gezet en krijg je al een beetje een indruk hoe het gaat worden.
Het is zo mooi geworden. Oké, ik zit nog in de beginfase, het is nu nog een noodbrug, maar het is al zoveel anders. (vindt mijn man ook, die zegt dat ik mijn natuurlijke gezicht weer terug heb)
En het o zo belangrijke gedeelte, wat ik nu mag eten, smaakt naar eten.
Bij mij wordt niets vergoed, dus het totale kostenplaatje komt bij onszelf terecht, maar het is het me allemaal waard. (en de belasting mag hier uiteraard aan meebetalen) Op dit moment heb ik een begroting die afgegeven is op het meest negatieven gebeuren, zodra ik precies weet wat het kostenplaatje wordt, laat ik het je meteen weten. Of je moet graag nu het kostenplaatje weten.
Alvorens de behandeling werd gestart afgelopen donderdag.
Medicatie- 3 dagen ervoor beginnen met spoelen 3x daags perio-aid.
avond voor de behandeling: 1 pijnstiller iberofen 600 mg en 1 tabletje om rustig te worden.
dag van de behandeling: 1 uur ervoor 1 pijnstiller-1 tabletje om rustig te worden-en 3000mg amoxiline (penicilline)
Direct na de behandeling: 1 pijnstiller.
Plus een penicillinekuur voor erna en spoelmiddel en indien nodig pijnstillers.
Morgen ga ik terug voor controle en wordt mij ook het e.e.a. uitgelegd hoe het schoon te houden.
Gerard, vraag goed door of alles wel gebeurd, zoals jij het wilt, want wat bij jou en mij toch wel het allerbelangrijkste is, is onze smaakbeleving terug te krijgen.
Ik moet nu nog wel overal een beetje mee uitkijken(wat denk je van warme soep)en mag alleen de 14 dagen zacht voedsel.
Boterhammen zonder kostje-lekkerbekje-frikandel met mayo en zachte frites. Het smaakt allemaal goddelijk op dit moment.

Een lang en warrig verhaal, maar tot op heden ben ik gelukkig.
Je weet het, wil je iets weten dan hoor ik het wel.

Groetjes,
xxxx
zo, 07/08/2012 - 21:53 Permalink
ooster58

Vervolg van de ervaringen van een tevreden iemand (brugconstructie-implantaten-boven) en mijn vragen/ correspondentie hierover..:
Hoi xxx
Bedankt voor je uitgebreide mail! Hoe gaat het nu?
Ik heb nog enkele vragen:
1. Die vaste brugconstructie (12 delig zelfs! Én zónder gehemelte!!): kostenplaatje…?? (meest “negatieve”: wat heb je daar dan voor..?)
2. Wat bedoel je met 12 delig..?
3. Beneden heb je dus nog je eigen gebit? Behalve die 2 implantaten? Waarom zijn die geplaatst? Vanwege de brugcontructie boven?
4. Als alles ‘vast’ zit, is het dan nog wel goed schoon te houden? Krijg je geen voedselresten tussen de brug en je tandvlees dan..?
5. Is roken schadelijk voor de implantaten…? Tsja, ik weet het ergens wel, zal wel niet zo bevorderlijk zijn 

O ja, nog steeds niets gehoord van mijn ziekenhuis.. Denk erover over te stappen naar een andere zorginstelling (aangeraden door een goede kennis van mij, die daarover zeer wel te spreken was).

Veel plezier én geluk en een betere kwaliteit van leven nu, voor jou!!

Met vriendelijke groet,


Van:xxxx
Verzonden: zondag 8 juli 2012 20:18
Aan: Gerard
Onderwerp: Re: Klikgebit

Hoi Gerard,

Nee Gerard, bij mij is het boven geen klikgebit geworden, maar een vaste brug (vaste constructie) 12 delig (nu nog een noodbrug) op 8 implantaten. Het geheel sluit mooi aan op je eigen tandvlees, dus geen opstaande rand meer en gelukkig geen gehemelte meer.
Een in de onderkaak dus aan elke zijde twee kiezen op afzonderlijke implantaten.
Boven is een beetje vergelijkbaar met een all on four, maar mijn implantoloog was hier niet zo voor, temeer daar het hier de bovenkaak betreft en hier meestal het kaakbot niet zo sterk is als in de onderkaak.
Er is wel een hoop aan vooraf gegaan voor dit alles tot stand is gekomen.
Eerst een soort mal door de implantoloog gemaakt, waar boven en onderkaak gelijk in mee werd genomen met een soort van dominostenen ertussen, zodat alles bij elkaar kon worden gehouden. Aangezien mijn implantoloog alleen werkt, moest ik met zijn werkstuk naar het ziekenhuis om hier de Catbone scan te laten maken. Dit is op cd-rom gezet en moest weer bij de implantoloog worden afgegeven. Deze cd-rom wordt (in zijn geval) samen bekeken met het tandtechnisch laboratorium wat de boormal gaat maken. (het gaat hier nl. net als bij de all on four om een methode waardoor ze direct door het tandvlees boren) een fase techniek.
Door deze boormal kan men de implantaten, daar plaatsen waar het het meest ideaal is. Daarna, voor er wordt begonnen nog drie keer terug geweest voor het passen in was, zoals hij dit noemt. Hierop worden je kunsttanden gezet en krijg je al een beetje een indruk hoe het gaat worden.
Het is zo mooi geworden. Oké, ik zit nog in de beginfase, het is nu nog een noodbrug, maar het is al zoveel anders. (vindt mijn man ook, die zegt dat ik mijn natuurlijke gezicht weer terug heb)
En het o zo belangrijke gedeelte, wat ik nu mag eten, smaakt naar eten.
Bij mij wordt niets vergoed, dus het totale kostenplaatje komt bij onszelf terecht, maar het is het me allemaal waard. (en de belasting mag hier uiteraard aan meebetalen) Op dit moment heb ik een begroting die afgegeven is op het meest negatieven gebeuren, zodra ik precies weet wat het kostenplaatje wordt, laat ik het je meteen weten. Of je moet graag nu het kostenplaatje weten.
Alvorens de behandeling werd gestart afgelopen donderdag.
Medicatie- 3 dagen ervoor beginnen met spoelen 3x daags perio-aid.
avond voor de behandeling: 1 pijnstiller iberofen 600 mg en 1 tabletje om rustig te worden.
dag van de behandeling: 1 uur ervoor 1 pijnstiller-1 tabletje om rustig te worden-en 3000mg amoxiline (penicilline)
Direct na de behandeling: 1 pijnstiller.
Plus een penicillinekuur voor erna en spoelmiddel en indien nodig pijnstillers.
Morgen ga ik terug voor controle en wordt mij ook het e.e.a. uitgelegd hoe het schoon te houden.
Gerard, vraag goed door of alles wel gebeurd, zoals jij het wilt, want wat bij jou en mij toch wel het allerbelangrijkste is, is onze smaakbeleving terug te krijgen.
Ik moet nu nog wel overal een beetje mee uitkijken(wat denk je van warme soep)en mag alleen de 14 dagen zacht voedsel.
Boterhammen zonder kostje-lekkerbekje-frikandel met mayo en zachte frites. Het smaakt allemaal goddelijk op dit moment.

Een lang en warrig verhaal, maar tot op heden ben ik gelukkig.
Je weet het, wil je iets weten dan hoor ik het wel.

Groetjes,
xxxxx
wo, 07/11/2012 - 17:54 Permalink
ooster58

VERVOLG: antwoorden op mijn vragen van een zeeer tevreden lotgenote..:From: Gerard
Sent: Wednesday, July 11, 2012 5:48 PM
To: xxx
Subject: RE: Klikgebit

Hoi xxx
Bedankt voor je uitgebreide mail! Hoe gaat het nu?

Tot op heden gaat het goed met me. Het zeurt een beetje, maar dat mag geen naam hebben. Mijn gehemelte is een beetje rauw, maar ja wat wil je, dit ziet ook na lange tijd weer het daglicht . Wat heb ik al gegeten. Heerlijke frites met frikandel met mayo, lekkerbekje, gekookte aardappels met verse snijboontjes een heerlijke malse karbonade erbij en lekker veel jus. etc. etc.. Gerard, alles smaakt weer als vanouds.
In principe mag ik alles eten, moet alleen niet in een stokbrood bijten en dan hieraan gaan liggen trekken.

Ik heb nog enkele vragen:
1. Die vaste brugconstructie (12 delig zelfs! Én zónder gehemelte!!): kostenplaatje…?? (meest “negatieve”: wat heb je daar dan voor..?)
2. Zit je goed op je stoel. 19.506,50 euro, dus voor de bovenkaak . Indien dit geheel wordt gebruikt, mag de belasting me er toch zeker 6.250 euro van terugbetalen.3.
4. Wat bedoel je met 12 delig..?
5. Ik bedoel hiermee, dat het gaat om 12 elementen (tanden) op 8 implantaten.6.
7. Beneden heb je dus nog je eigen gebit? Behalve die 2 implantaten? Waarom zijn die geplaatst? Vanwege de brugcontructie boven?
8. Nou Gerard, eigen gebit.... Ik had nog acht tanden onder en de rest bestond uit een frame. Om een match met boven te krijgen heb ik er dus, zowel links als rechts, 2 kiezen bij laten9. plaatsen. ( nu heb ik dus boven en onder 12 elementen) 10.
11. Als alles ‘vast’ zit, is het dan nog wel goed schoon te houden? Krijg je geen voedselresten tussen de brug en je tandvlees dan..?
12. De noodbrug die op dit moment bij me geplaatst is, sluit zo mooi aan op mijn tandvlees, dat het net is of ik mijn eigen tanden heb. Nu komt er bij mij weinig tot niets tussen. Heb instructies meegekregen
13. van de mondhygiëniste. (poetsen, zoals je je eigen tanden poetst en met een apart borsteltje van Oral B langs het tandvlees gaan) Uiteraard op dit moment nog erg rustig aan. Half september ga ik hier weer naar toe.
14.
15. Is roken schadelijk voor de implantaten…? Tsja, ik weet het ergens wel, zal wel niet zo bevorderlijk zijn 
16. Je mag niet meer raden. Je hebt de vraag in een keer goed beantwoordt. Ook ik was een zeer stevige roker, maar heb moeten kiezen tussen twee dingen die ik lekker vindt/vond. Aangezien de smaak/ gevoel toch wel erg belangrijk
17. voor mij was, heb ik een keuze moeten maken.
18. Uiteraard staat het roken duidelijk je genezing in de weg en heb je een grotere kans op afstoting. (neemt niet weg, dat het erg moeilijk is , maar je krijgt er zoveel voor terug)

19.

O ja, nog steeds niets gehoord van mijn ziekenhuis.. Denk erover over te stappen naar een andere zorginstelling (aangeraden door een goede kennis van mij, die daarover zeer wel te spreken was).

Veel plezier én geluk en een betere kwaliteit van leven nu, voor jou!!
En hopelijk komt dit op korte termijn ook voor jou. We zijn op dit moment toch zeker nog veel te jong om ons dit te ontzeggen! Oké, de meest hebben er geen last van, maar wij behoren bij de lucky few die er wel last van hebben.

Gerard, je weet ik sta open voor al je vragen en indien ik je kan antwoorden, zal ik dit zeker doen.

Met vriendelijke groet,
xxxxx
wo, 07/11/2012 - 21:14 Permalink
Bezig-Bijtje

En dan bedoel ik niet n.a.v. het slecht verzorgen ervan (verontreiniging), maar dat het materiaal geur en smaak afgeeft.
Ik ben benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben. Ik heb er al 3 maanden last van en smaak en geur is erdoor ernstig verstoord.
Koffie smaakt niet meer, eieren idem dito, gekruide gerechten, etc. , etc.,
Het is een vreemde chemische smaak en geur. Lik ik na enige tijd langs de lippen, dan lijkt of de smaak zich daar heeft 'vastgezet' waardoor vieze smaak intenser wordt.
Heel apart verhaal, ik weet het, en ik kan nergens op het internet iets van herkenning vinden. Hopelijk hier een reactie.
za, 12/03/2016 - 18:17 Permalink