Bedenkingen over recentelijke behandeling + nota van €723,27

Author:
close2u
Posted:
ma, 11/21/2022 - 19:18
Hoewel ik het mezelf wel kwalijk neem, dat ik niet assertiever ben geweest en de tandarts een halt heb toegeroepen. Maar ja, niet makkelijk, als je daar ligt in de stoel met mond open. Tandarts heeft niet overlegd, slechts deels wat medegedeeld.

Bijvoorbeeld zijn er totaal 4 foto's gemaakt. Van element (el) 44 en 46 vind ik beide foto's geheel overbodig. Ik heb in die kiezen al zo'n 25 jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad. Deze tandarts wijst mij sinds dat ik client bij hem ben, telkens als een mantra op het risico van splijten van die kiezen. Waarbij hij dan het plaatsen van een kronen adviseert. En ik telkens weer zeg dat ik het afwacht en eenmaal zover, we altijd nog een kronen kunnen plaatsen. Dit gaat al zo'n 10 jaar zo. Heb geen last van die kiezen, dus foto's voor mij overbodig. Totaal 2x €17,28.

Verder 25 minuten (5 eenheden) bezig geweest met tandsteen krabben met een tandarts sonde. De mondhygiëniste doet dat altijd ultrasoon, lijkt mij effectiever en sneller te gaan. Totaal €69,20.

Als klap op de vuurpijl het aanbrengen van een 6-tal zeer kleine composiet 1-vlaksvullingen. Ook niets over medegedeeld. Ik heb notabene nooit last op die plekken. Aan de achterzijde van el 23, 22, 21, 11, 12 en 13. Echt minuscule handelingen, kort aangeboord en gevuld. Totaal 6x €49,38 (!)

Het standaard consult van €23,45 was terecht. De 2 andere gemaakte foto's twijfel ik over, staan geen el nrs bij. Fluoride behandelingen van 2x €15,43 ook terecht. Dit geldt ook voor de meervlaksvulling van €98,76 in el 27, want had daar licht last. Ditzelfde gold voor de 2-vlaksvulling van €64,81 in el 38. Ook licht last, werd bij het tandsteen verwijderen pijnlijk duidelijk.

Kortom, tezamen met verdoving enz had ik een nota van €723,27! Wat mij betreft hadden 2 foto's en zéker die 6 stuks 1-vlaks vullingen niet gehoeven. Had toch zo'n 340 euro gescheeld.

Nu lees ik op internet wel vaker ervaringen over die minuscule 1-vlaksvullingen aan de achterzijde van de boven- en ondertanden. Die wat mij betreft overbodig zijn, zeker als nooit last. Iemand hier ook ervaringen mee?

Heb mijn lesje wel geleerd en ga de volgende keer eerst weer naar zijn mondhygiëniste. Die doet dan de verzorging en de tandarts komt dan kijken. Direct behandelen kan dan niet, dus zal ie sowieso altijd eerst met mij moeten overleggen. En heb ik eea weer zelf in de hand.
Tandarts_Richa…

Zal het doorgeven aan de beheerder. Maar misschien goed dat uw tandarts dit leest... zal hij voortaan uitgebreider voorlichten. Boven de 250 Eur zouden wij een begroting moeten geven. Mijn cliënten vertrouwen mij en zeggen meestal, als ik het vraag, dat zij het niet nodig vinden maar geeft wel duidelijkheid en minder discussie achteraf. Wat vaak een misverstand is dat de client vindt dat zij iets moeten voelen om een behandeling te rechtvaardigen. Nou echt niet ...voorkomen is vaak beter dan genezen. Als u het voelt is het vaak al te laat. En of ik het met de hand doe of met ultrasoon , wat tijd betreft hoeft dat niet altijd sneller te zijn en met de hand vaak nauwkeuriger. Als een kies een wortelkanaal behandeling heeft gehad wordt het brozer vandaar dat wij dan in sommige gevallen een kroon adviseren. Als de kies ongunstig breekt is het vaak te laat dus niet pas doen als men last heeft...kan te laat zijn en een brug is duurder of een frame minder lekker als de kies getrokken moet worden. Regelmatig een x-foto v e WKB behandelede kies vind ik noodzakelijk omdat er vaak een herontsteking ontstaat en dit gemonitord moet worden. Overleg voorkomt misverstanden en zeker zoals bij u als u uw tandarts niet vertrouwt. Maar overleg even met uw tandarts, dat kan heel verhelderend zijn. Ik neem aan dat u altijd een halt kan toeroepen.
ma, 11/21/2022 - 21:48 Permalink
close2u

Het is zeker niet dat ik de tandarts niet vertrouw op zijn medische skills, integendeel. Het is een jonge zestiger met veel ervaring. Wél ga ik met ingang van de eerstvolgende keer, eerst met hem in overleg over wat er zoals gedaan zou moeten worden. Wil er graag zelf, in goed overleg met hem, een beslissing over kunnen nemen.

Ben overigens nog niet benaderd voor aanpassen van dit topic.
do, 11/24/2022 - 10:13 Permalink
vV

geen last is niet hetzelfde als niets aan de hand. Wel last loop je achter de feiten aan, ben je eigenlijk te laat, met meestal groter probleem en dus nog meer kosten.. Controle foto's (niet alleen van wortelkanaalbehandelingen trouwens) , maak je ter controle , om serieuze problemen voor te zijn.
Grootste probleem lijkt mij gebrek aan informatie waarom dingen nodig zijn, waardoor bij u gebrek aan vertrouwen is ontstaan.
vr, 11/25/2022 - 12:05 Permalink