2500 euro voor 1 kroon?

Author:
zuzanne
Posted:
do, 01/24/2008 - 21:50
hallo,

ik heb een vraagje over de prijs van een kroon.

sinds 28 jaar heb ik een kroon(voortand),en daar is een poos terug een wortelpuntontsteking ontstaan,mijn tandarts heeft em behandeld en constateerde dat de enige oplossing was een nieuwe kroon anders kon hij de wortelpunt niet verwijderen....kosten van de nieuwe kroon 2500 euro,is dit bedrag niet wat aan de hoge kant?

mvg,
Zuzanne
Spiegeltje

Van een kroon van 2500 euro heb ik nog nooit gehoord, dat is meer de (gepeperde) prijs van een implantaat met botopbouw. Van het verhaal van de tandarts waarom een kroon nodig is - zoals u dat opschrijft - kan ik ook niet veel chocola maken.

Een kroon kost normaliter tussen de 500-600 euro.
do, 01/24/2008 - 22:12 Permalink
zuzanne

ik begreep er dus ook weinig van,om de wortelpunt te verwijderen(nadat de ontsteking over zou zijn),moest hij de oude kroon verwijderen en toen vroeg ik dus wat een en ander koste en schrok me dood van het bedrag..ik zei dat ik dat niet kon betalen en dan krijg ik als reactie een schouderophalende iets geiritteerde man,er was geen andere oplossing.
Denk dat ik maar een andere tandarts ga bezoeken. :(
do, 01/24/2008 - 22:31 Permalink
Spiegeltje

Om de wortelpunt te verwijderen (apexresectie) hoeft de kroon juist niet te worden opgeofferd. Uw tandarts lijkt me niet zo spraakzaam, zou het kunnen dat ie van mening is dat de tand als verloren moet worden beschouwd en een implantaat nodig is maar dat wat onduidelijk heeft gecommuniceerd.? Bij twijfel nog even contact met de tandarts opnemen is de eerste gedachte die in me opkomt.
do, 01/24/2008 - 22:44 Permalink
zuzanne

De tandarts komt uit oosteuropa,en spreekt niet echt goed nederlands,maar ondanks dat begreep ik hem heel goed,mijn dochter was er ook bij aanwezig en die heeft hetzelfde begrepen.de kroon moest eruit.daar was hij heel stellig in anders zou de ontsteking blijven terugkomen,ik moest een paar weken later verschijnen voor een nieuwe afspraak,maar die heb ik afgebeld,want een dergelijk bedrag kan ik niet ophoesten.

(de tanden naast de kroon zijn nu heel lelijk verkleurd)

het is een praktijk met 3 tandartsen en behoorlijk aan de prijs
do, 01/24/2008 - 23:01 Permalink
robinson

Da's ook nog een stief bedrag, Madamme
Plm. €750

Nu,voor volledig porseleinen kroonmet foto,verdoving en honorarium verwijderen oud kroon/brugwerk:
X10 14
A10 12,50
R77 25,10
R25 220,50
R00 260
-----------+
€ 532,10
vr, 01/25/2008 - 08:01 Permalink
zuzanne

Even wat anders nog,

diezelfde tandarts raadde mij aan om 4 kronen te nemen ,met implantaten (boven-voortanden)
maar die moesten wel tegelijkertijd geplaatst worden,anders kon het niet volgens hem.
Ik had ze graag één voor één gehad,dit om de kosten een beetje te spreiden,maar zoals gezegd,niet mogelijk. ....(dit advies was een paar maanden voor de wortelp.ontst.)
vr, 01/25/2008 - 14:47 Permalink
zuzanne

Ja,en de kosten daarvan waren circa 1900 euro,volgens mij de normale prijs,daarom begreep ik die 2500 euro niet.
Is dat trouwens de enige mogelijkheid om een kroon te plaatsen, op implantaten?
(volgens mijn tandarts dus wel)
vr, 01/25/2008 - 16:53 Permalink