Is deze gang van zaken (en rekening) normaal?

Author:
Anoniem (niet gecontroleerd)
Posted:
di, 11/24/2020 - 11:41
Hallo forum,

Omdat ik erg angstig ben, ben ik naar een angsttandarts gegaan. In zoverre behandelen ze je angst dat je gebruik kan maken van lachgas.

Ik had een goed gevoel over de intake (ondanks de flinke begroting, maar he dat kan ook aan mijzelf liggen) en ging een paar weken later voor de eerste behandeling terug. Ik zou een afspraak krijgen bij de tandarts zelf. Toen ik binnenkwam ontving iemand anders mij. Omdat ik de 'echte' tandarts tijdens mijn intake nog niet had gezien (dit was door een assistente gedaan) dacht ik dat dit haar was. Achteraf ben ik eens gaan kijken om wie het ging en bleek het weer een assistente te zijn. Binnen 25 minuten heeft de assistente twee gaatjes gevuld. De behandeling voelde ontzettend gehaast en wild, maar ik gaf de schuld aan het effect van het lachgas.

Na de behandeling kreeg ik toch last van 1 kies. Voor de behandeling had ik nergens last van. Nu heb ik pijn bij bijten en bij warmte en kou. Ik dacht dat dit er misschien gewoon bij zou horen. Wel heb ik nog even naar de praktijk gebeld en zij gaven aan dat ik behandeld ben door de assistent (die zelf eenvoudige gaatjes mag boren zo zeiden ze het zelf) omdat de tandarts ziek was en niet aanwezig was in de praktijk.

Nu 3 weken later heb ik nog steeds last en kreeg ik ook een flinke rekening binnen:

Ze declareren:

Een meervlaksvulling
Een drievaksvulling
en voor beide kiezen een directe pulpa overkapping

Nou klinkt dit in mijn oren niet als een 'eenvoudig gaatje'.

Kunnen jullie mij vertellen of het gebruikelijk is dat een assistent dit soort behandelingen uitvoert en over een pulpa overkapping gebruikelijk is bij een klein gaatje. Daarnaast vraag ik mij af of het mogelijk is dat deze gehele behandeling in 25 minuten past ( de twee kiezen).

Ik heb nog wat behandelingen op stapel (waarvan 3 verstandskiezen trekken a 1000 euro, ze wil niet doorverwijzen maar noemt op de begroting de behandeling complex inc kaak bijvormen) liggen en wil graag weten of dingen bij deze praktijk op een normale manier verlopen. Zelf krijg ik er een beetje een raar gevoel bij.
vV

dit zijn zgn voorbehouden handelingen. Wat zo al misgaat: er mag niets zonder toestemming patient. Die dus geïnformeerd moet worden over delegeren en daar actief toestemming voor moet geven. De begroting voor die 3 verstandskiezen lijkt mij behoorlijk over de top. Zelfs gecompliceerde x3 kom ik niet verder dan een 300,- met wat ditjes en datjes eromheen.
di, 11/24/2020 - 12:12 Permalink
AnnieM (niet gecontroleerd)

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb de tandarts inderdaad nog nooit gesproken. Dit was echter vanaf het begin niet duidelijk voor mij. Ik moest online de naam opzoeken dan de gene die ik wel had gesproken om te ontdekken dat ze een assistente is en geen tandarts.
di, 11/24/2020 - 13:42 Permalink
AnnieM (niet gecontroleerd)

Ik heb inderdaad nog nooit een tandarts ontmoet. Ze zeiden zelf dat 'naam tandarts' (dus ze noemde geen functie) alleen de ingewikkeld gaatjes doet en er dus zou zijn als ik weer terug zou komen voor de behandeling. Toen ik terugkwam was 'naam tandarts' er niet. De suggestie werd voor mij gewekt dat de dame die ik sprak ook een tandarts is.

toen ik zelf ging googlen op de naam omdat ik mij afvroeg wie dan wel mij had geholpen kwam ik er achter dat het om een assistent ging. Toen ik hierover belde om uitleg te vragen zeiden ze dat 'naam tandarts' (dus weer geen functie noemen) ziek was en naar huis moest en dat 'naam assistent' ook gewoon gaatjes kon vullen.
di, 11/24/2020 - 13:50 Permalink