Nieuw kunstgebit vieze smaak in mond

Author:
Anoniem (niet gecontroleerd)
Posted:
ma, 03/25/2019 - 13:02
Ik heb al ruim 20 jaar een boven- en onder-prothese. Omdat het weer aan vervanging toe was, heb ik onlangs een nieuw bovengebit en een ondergebit (klik) gekregen.
Vanaf de eerste dag heb ik een heel vieze smaak in mijn mond en een gevoelige tong, hoe vaak ik ook poets of wat ik ook eet, de vieze smaak en de gevoelige tong blijft. Dit heb ik niet eerder gehad bij voorgaande protheses. Onlangs heb ik dit met de tandprotheticus besproken en deze gaf aan dat het bij een allergie voor het gebruikte kunststof naar alcohol zou smaken en dat smaakt het niet. Het is zo vervelend, kan ik weer normaal kauwen, heb ik een ander probleem in mijn mond. Sinds gisteren voelt het ook alsof mijn tong in brand staat. Is er iemand die weet wat ik hieraan kan doen? Zal het nog verbeteren? Ik kan zo niet 5 jaar door hoor, het is echt heel vies en vervelend.
vV

Als antwoord op door Mimi (niet gecontroleerd)

dan zit er een servicetermijn van 2 maanden op, dus tot medio mei waar problemen kostenloos verholpen moeten worden. Dit valt daar ook onder. Tenzij het iets is wat onvoorzien is of voortkomt uit oorzaak die onbekend was. Maar dan kan er een aanvraag voor correctie gedaan worden. Vraag eens na of de prothese gemaakt is van koud polymeriserende kunsthars.
di, 03/26/2019 - 08:26 Permalink
Mimi (niet gecontroleerd)

De tandprotethicus heeft net teruggebeld nav mijn mail.

Hji denkt aan een allergische reactie. Ik dien een verwijzing te vragen aan de huisarts voor de dermatoloog. ik kan dan proefjes kunststof en staal ophalen zodat de dermatoloog een allergietest kan doen.

Bji de dermatoloog kun je niet meteen terecht, dus ik vrees dat dit een lange tijd gaat duren. Ook werd geadviseerd mijn oude gebit weer in te doen, maar in bijvoorbeeld mijn oude onderprothese zijn 2 gaten geboord als uitsparingen voor de uiteinden van de implantaten en deze is zodanig slecht passend (en dun) dat ik er niet mee kan eten.
Gisterenavond en vannacht heb ik wel het oude bovengebit ingehad maar mijn tong is zo aangedaan, dat het niets uitmaakte, ook niet voor de smaak. Na 5 maanden een oud gebit wat 'op' is, was ik zo blij met een goed passend gebit waarmee ik lekker kan kauwen...
Maar die smaak is niet te harden en mijn tong geïrriteerd.

Ik heb nagevraagd of hij het materiaal heeft gebruikt wat hier is geschreven maar dat is niet zo, zegt hij.

Garantie van 2 maanden geldt niet als er een allergische reactie is.

Ik ben er mooi klaar mee.
di, 03/26/2019 - 16:31 Permalink
vV

wat ik alleen gek vind is dat er bij de eerste prothese geen allergische reactie is. je bent allergisch of niet. ik zou toch even ook de oude prothese laten testen. Dus materiaal van beiden gebruiken bij de test. oude en nieuwe.
Bij allergie geldt die 2 maanden termijn idd niet, maar allergie is wel een punt waar een nieuwe machtiging op gegeven kan worden. Je met de klachten vervoegen bij een CBT is trouwens ook een optie (op verwijzing , dat wel).
di, 03/26/2019 - 17:12 Permalink

Als antwoord op door vV

De eerdere prothese is door een andere praktijk gemaakt (ergens tussen 2010 en 2012) Daar heb ik nooit klachten mee gehad.
Wat is CBT? Een verwijzing van de huisarts?
De tandprotheticus was het wel met me eens dat er iets niet goed is, maar wat is nog de vraag. Hij gaf ook aan dat er vele soorten kunststof zjn die kunnen worden gebruikt en dat het zeer zelden is dat er een allergie is.
di, 03/26/2019 - 17:25 Permalink

Ik denk dat de assistente hieraan denkt: https://encyclopedie.medicinfo.nl/prothesestomatitis/ec7847a0f35f4b16b5…
Ik poets mijn mond en de prothese minimaal 2 x per dag. Ondergebit over het algemeen uit 'snachts.

Ik denk ook dat het de kunsthars is, want mijn tong raakt dit gedeelte steeds omdat de stalen plaat mijn gehemelte niet helemaal bedekt, er is een stuk hars tussen stalen plaat en tanden. In mijn vorige prothese had ik ook een stalen plaat omdat ik sterke kaken heb en gebit steeds in 2en beet :-)
wo, 03/27/2019 - 08:52 Permalink

Eerder deze week ben ik bij de dermatoloog geweest, de proefjes die ik heb gekregen van de tandprotheticus heb ik ingeleverd. Begin mei krijg ik een uitgebreide allergietest.
Het is helaas niet het enige probleem wat ik heb met het nieuwe gebit. Ik heb nooit een overbeet gehad, niet met mijn eigen gebit en ook niet niet de protheses die ik eerder heb gehad, maar nu heb ik het wel en het stoort me. Mijn onderlip gaat over mijn boventanden heen en ik bijt vaak op mijn onderlip. Ook vind ik het niet mooi. Het lijkt alsof mijn bovengebit te groot/breed is gemaakt, er zitten zowel boven als onder ook meer tanden/kiezen in dan mijn vorige prothese. Om deze reden heb ik een second opinion aangevraagd bij een andere praktijk, daar kan ik komende week al naartoe. Mocht het geen allergie zijn, dan kan ik aanspraak maken op garantie maar dat zal ik dan wel goed moeten onderbouwen en doordat de garantie 'maar' 2 maanden is, zal het snel duidelijk moeten zijn allemaal. Gedoe.
vr, 04/12/2019 - 14:34 Permalink
vV

Wanneer er grote fouten gemaakt zijn in vervaardiging zoals een verkeerde beet is die 2 maanden niet van toepassing hoor. Dat gaat alleen om nazorg.
vr, 04/12/2019 - 16:46 Permalink

Als antwoord op door vV

Ik ben op 23 maart terug geweest met een lijstje klachten. Ook de overbeet is besproken, maar ik kreeg als reactie dat de kiezen op elkaar moeten. Ik heb eerder protheses gehad waarbij de kiezen op elkaar konden en er geen overbeet was. Ik wacht even de second opinion af en dan ga ik officieel een klacht indienen. Ik heb eraan proberen te wennen, zowel de smaak als de overbeet (en het brede bovengebit) maar het went niet.

Dit is het lijstje klachten wat ik heb besproken:
-vieze smaak, droge mond
-geïrriteerde tong/geen ruimte voor tong
-linker zijtand niet te zien bij spreken, rechter wel (wat er dus raar uitziet)
-kiezen alleen rechts op elkaar (is redelijk verholpen na slijpen)
-bovengebit te hoog, zat tegen neus aan (is verholpen na slijpen)
-overbeet/ondertanden komen op plastic/kunststof
-overgang van stalen gehemelte bovengebit naar tanden niet ok (zit vervelende deuk in waardoor tong geen ruimte heeft)
-te dikke randen kunststof
vr, 04/12/2019 - 17:07 Permalink

Wat zouden jullie doen? Kan ik ook de allergietest afwachten? Bij een allergie zal er een nieuwe machtiging aangevraagd worden bij de zorgverzekeraar en komt er een nieuwe prothese dus dan hoef ik de 'strijd' niet aan te gaan over de andere klachten. Mocht het geen allergie zijn, dan wil ik wel een nette prothese en kan ik dan een second opinion vragen en dan de klacht indienen? Of andersom ;-) Of toch zoals het nu gepland staat: aankomende week de second opinion? Bij de second opinion zitten ook kosten aan verbonden, het valt onder C28 als ik dat juist heb. En ik heb liever geen extra kosten, heb ook de rekening van de eigen bijdrage.
vr, 04/12/2019 - 19:49 Permalink

Vandaag ben ik bij een andere tandarts geweest voor een second opinion. Ik heb gevraagd om een objectieve mening.

Welnu, de bovenprothese is niet goed gemaakt, vooral de overgang van de stalen plaat van het gehemelte verwonderde de tandarts zich over. Ook sluit mijn mond niet als ik de kiezen op elkaar heb en nog wat andere dingetjes. Hij zou het zelf niet in zijn mond willen hebben, zei hij. Over de onderprothese was hij positief.

Het advies is een nieuw bovengebit laten maken. Ik ga een mail sturen naar de praktijk waar de prothese is gemaakt en ook naar mijn zorgverzekeraar. Sowieso begin mei de allergietest maar dan is het maar bekend bij hen. Ik voelde me vandaag erg gehoord: het zit niet tussen mijn oren en wennen eraan is onmogelijk.
wo, 04/17/2019 - 14:22 Permalink

Als antwoord op door Tissa Buut

Ik heb een uitgebreide mail gestuurd naar de praktijk en mijn klachten en verwachtingen opgeschreven. Bij een positieve allergietest een volledig nieuwe boven- en onderprothese en bij een negatieve allergietest een nieuwe bovenprothese zonder meerkosten. Ik ben er inmiddels via mijn gegevens bij de ZV achter dat de volledige kosten vanuit ZV zijn teruggedraaid en er een nieuwe machtiging is aangevraagd, deze heb ik vanuit ZV per post ontvangen. Ik heb nog geen schriftelijke reactie ontvangen, wel ben ik gebeld, maar ik wil een schriftelijke reactie en heb het telefoongesprek niet aangenomen. Ondanks dat ik nog geen schriftelijke reactie heb ontvangen, ziet het er naar uit dat er al dan niet gedeeltelijk opnieuw wordt begonnen na de allergietest. Die allergietest is trouwens ook wel gedoe: 4 x naar het ziekenhuis.
zo, 04/28/2019 - 20:28 Permalink

Hier weer een update.

Inmiddels een schriftelijke reactie per aangetekende post ontvangen van de behandelaar. Behandelaar is het niet eens dat ik 'al na 1 bezoek' een second opinion heb gevraagd, geeft aan mij met alle egard te hebben geholpen, is het ook niet eens met de uitkomst van de second opinion, en geeft aan volledig te staan achter de bovenprothese die vervaardigd is. De kosten voor het bovengebit zijn teruggedraaid en de behandelaar wil dat ik het bovengebit inlever omdat er geen betaling voor is gedaan. Serieus, het staat er allemaal echt. Opnieuw wordt de klacht niet serieus genomen.........
vr, 05/03/2019 - 13:24 Permalink
vV

even dat ik het goed begrijp:

de kosten van de totale b en o prothese zijn teruggedraaid, dus er is feitelijk nu niets betaald, zowel door zv als de eigen bijdrage is gecorrigeerd? maar ze willen alleen de bovenkant terughebben? vreemd..
Ik zou daar dus geen nieuwe willen laten maken , gezien de wijze hoe men de "'oplossing"" en de eigen juridische positie ziet nu. (die toch wel wat scheef gaat binnen de regelgeving...). Aan de andere kant, klaar is klaart, en als het financieel ook teruggedraaid is allemaal staat er niets in de weg elders een nieuwe te laten maken. Inleveren dan pas wanneer die klaar is denk ik , maar van mij zouden ze hem mogen hebben.
vr, 05/03/2019 - 16:34 Permalink

Als antwoord op door vV

Zoals ik het begrijp zijn de kosten voor het bovengebit teruggedraaid en de rest (foto's implantaten en ondergebit) niet. Er zijn door behandelaar 2 facturen ingediend bij de ZV, waarvan de 2e is teruggedraaid. Ook is er is een nieuwe machtiging aangevraagd, wat wel raar is want de eerder afgegeven machtigingen zijn tot 2020 ofzo geldig. Ik moet nog even puzzelen hoe het precies zit met machtiging en facturen, het is niet heel erg overzichtelijk.

Het erge vind ik eigenlijk dat behandelaar vindt dat er geen klacht is, terwijl die er wel degelijk is. Behandelaar is niet aangesloten bij het ONT en heeft kennelijk ook geen klachtenprocedure gezien de inhoud en de toonzetting van de brief. Een second opinion is natuurlijk gewoon mijn recht, of behandelaar het nu wel of niet nodig vindt.

Aankomende week start ik met de allergietest en de uitslag daarvan is wel belangrijk voor het verdere traject. Wordt vervolgd.
vr, 05/03/2019 - 17:00 Permalink

Als antwoord op door vV

Nee, alleen onder implantaten. Ik heb de eerdere factuur bekeken die naar ZV is gestuurd en de nieuwe machtiging: alleen foto’s, implantaten en onder-klikgebit.

Als ik de reactie van de behandelaar lees, kan ik alleen maar de conclusie trekken dat hij het zeer persoonlijk opneemt, niet open staat voor feedback/kritiek en eigenlijk boos op me is.
vr, 05/03/2019 - 21:28 Permalink

Op de website van de praktijk waar de behandelaar werkzaam is, staat het volgende:

Klachtenprocedure
Klachten kunt u mondeling of schriftelijk indienen bij onze baliemedewerkers. Uw klacht wordt door ons zo spoedig mogelijk in behandeling genomen. Zo nodig nemen wij contact met u op voor nadere informatie. U ontvangt altijd een terugkoppeling over de behandeling van de klacht. Mocht u niet tevreden zijn over de afhandeling van de klacht dan kunt u de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachten commissie .
---
Als het niet zo treurig was, had ik er hard om kunnen lachen. In de reactie die ik gekregen heb, wordt mijn klacht niet erkend en wordt er ook niet verwezen naar een onafhankelijke klachtencommissie.
zo, 05/05/2019 - 13:58 Permalink

Is het trouwens gebruikelijk om gaten te boren in de oude/vorige onderprothese zodat de uiteinden van de implantaten erdoor kunnen? Dit is met mijn oude/vorige onderprothese gedaan.
ma, 05/06/2019 - 12:05 Permalink
vV

met die techniek worden voor de tandarts techniekkosten bespaard, er hoeft dan namelijk geen afdruklepel op maart gemaakt. En het scheelt 1 afspraak. Hoe is de bovenprothese afgedrukt? wel met een maatgemaakte lepel (dan scheelt het geen afspraak) of ook met behulp van de oude?
Je kan het ook op die manier doen wanneer je het traject korter wilt, bv ivm feestdagen/vakanties oid. meestal doe je het dan in overleg met patient. Normaal is een maatwerk lepel te maken (dus 2x afdrukafspraak).
ma, 05/06/2019 - 13:01 Permalink

Als antwoord op door vV

Ik had iets anders verwacht dan 2 gaten waardoor ik 2 weken enorm heb geslist maar toen zaten ze er al in en ik dacht, zal wel, even 2 weken goed articuleren. :-)

Het is dus ook niet goed mogelijk om de oude onderprothese in te doen als blijkt dat ik allergisch ben.... Oude bovenprothese kan ik wel in met gebruik van kleefpasta maar past slecht op de nieuwe onderprothese en alleen met een bovenprothese lopen is ook niet echt fijn.

Bij het maken van nieuwe protheses is wel gehapt met zo'n ijzeren ding en pasta. De pasvorm binnenzijde is wel goed van de bovenprothese, maar de omlijsting is te breed, tanden te breed opgebouwd, bij kiezen op elkaar steken boventanden paar mm uit en de overgang aan de binnenzijde is heel erg onprettig, plus dat mijn tong klem zit bij mond dicht.
ma, 05/06/2019 - 13:20 Permalink
vV

dat is een eerste afdruk met een universele afdruklepel. voor een nieuwe prothese en zeker bij een die tegenover implanaten komt wordt op het gipsmodel daarvanaf een maatgemaakte, dus persoonlijke afdruklepel gemaakt waarmee een heel preciesie afdruk gemaakt wordt waar ook exact de randlengte in bepaald kan worden e.d.
ma, 05/06/2019 - 15:34 Permalink

Als antwoord op door vV

Inmiddels lijkt het een slechte soap te worden.

De behandelaar heeft in zijn reactie op mijn klacht geschreven dat hij de factuur van infomedics zou intrekken, ik deze niet zou hoeven te betalen, en hij opnieuw een machtiging zou aanvragen om opnieuw te declareren. Een nieuwe machtiging is vreemd want machtiging was tot medio 2020 geldig, maar dat terzijde.

Ik heb geen bevestiging gekregen van infomedics dat ik de eerste factuur van iets meer dan € 400,00 niet hoefde te betalen, behandelaar heeft een nieuwe declaratie verstuurd naar mijn ZV en ZV heeft deel vergoed en ik moest iets bijbetalen., iets van € 41,nog wat.

Welnu, vandaag ontving ik van Infomedics een factuur van € 1296,68.
Na wat facturen vergeleken te hebben, wordt het helaas niet duidelijk. Ik ga het straks wel even allemaal onder elkaar zetten.

Gelukkig heb ik het dossier overgedragen aan mijn rechtsbijstandverzekering want ik ben er helemaal klaar mee. Mijn eigen bijdrage zou rond de € 400 moeten zijn, en niet
€ 1296,68 + €41,nog wat.

Verder heeft de behandelaar mijn vertrouwen zodanig geschaad dat ik niet wens verder door hem geholpen te worden.

Uit de allergietest is gebleken dat ik allergisch ben voor cobalt chrloride hexahydraat en het betekent dat ik contact ga opnemen met een nieuwe behandelaar voor zowel een nieuwe boven- als onderprothese.

Inmiddels ben ik goed geïrriteerd door de hele toestand. Eerst moeten de facturen goed zijn, dan kan ik pas verder anders wordt het helemaal onoverzichtelijk.
za, 05/18/2019 - 13:17 Permalink

Vervolg...

Volgens de ZV is de nieuwe machtiging niet op de juiste datum en daardoor is het niet vergoed, maar ze vergaten dat er van de declaratie wel € 395 was vergoed.
Volgens de tandartsassistente heeft de ZV een fout gemaakt, wordt het gecorrigeerd en kan ik de factuur als niet verzonden beschouwen (wat ik altijd een rare term vind, want factuur is wel verzonden, maar niet juist).

Kortom, het is maar goed dat een jurist van mijn rechtsbijstandverzekeraar meekijkt.
Verder heb ik al ruim 2 maanden toestanden en wil ik starten bij een nieuwe behandelaar, maar eerst moet dit deel afgehandeld zijn, want niemand snapt er iets van en weer een nieuwe machtiging op korte termijn kan mijn ZV niet aan ;-) want zat er 45 minuten mee aan de telefoon....
di, 05/21/2019 - 18:41 Permalink
anna_

Hallo Mimi,
Ik heb hetzelfde probleem van tong branden nadat mijn gebit opgevuld was na 6 jaar.
Heb jij intussen een tandprotheticus gevonden die kunsthars gebruikt zonder dat spul erin waar jij allergisch voor bent?
wo, 05/22/2019 - 17:19 Permalink

Als antwoord op door anna_

Nee, nog niet, eerst moet dit hele gedoe geregeld zijn. Dan ga ik op zoek. Maar een nieuwe machtiging wordt volgens mij alleen afgegeven als er een allergie is vastgesteld, tenminste dat zei de behandelaar...
wo, 05/22/2019 - 22:03 Permalink
anna_

Misschien ben je allergisch voor het monomeer in de kunsthars. Bij Elysee Dental in Alphen aan de Rijn hebben ze protheses zonder monomeer. Het is raadzaam voordat je ergens een volledige gebit laat maken, een stukje kunststof te vragen om uit te proberen. Je houdt het minstens een half uur in de mond en kijkt of je daar een reactie van branding krijgt. Dat ben ik namelijk ook zelf van plan te doen. Succes.
wo, 05/22/2019 - 23:00 Permalink

Als antwoord op door anna_

Maar weer eens een update...

Helaas is het nog niet opgelost allemaal, de factuur van 1200 nog wat is ingetrokken, nieuwe declaratie bij de ZV ingediend door behandelaar en het gevolg is dat de factuur ineens bijna 1700 werd. Inmiddels weet ik ook niet meer wie er wat fout doet en heb ik het volledige dossier overgedragen aan mijn rechtsbijstandverzekeraar. Zonder dat zie ik het echt allemaal niet meer goed komen. Pas nadat dit allemaal duidelijk en correct is, kan ik naar een nieuwe behandelaar want anders wordt het nog onduidelijker qua factureren/declareren. Na ruim 3 maanden gedoe ben ik het goed zat.
za, 06/22/2019 - 16:14 Permalink

Weer een maand later, gisteren bericht van jurist gehad dat ik een nieuwe nota krijg (uhuh, alweer). Verder is er een stuk van een tand van ondergebit afgebroken, weer gemaakt, en zojuist weer afgebroken. A.s. dinsdag weer naar andere tandarts om stukje weer te laten maken, en het maar eens te gaan hebben over nieuwe prothese. Het duurt allemaal zo lang....
za, 07/27/2019 - 08:25 Permalink

Nou, het is allemaal nog erger geworden, inmiddels ben ik de draad kwijt. De jurist van rechtsbijstand komt ook niet veel verder. Ik had weer een nieuwe hoge factuur ontvangen en deze is ook weer ingetrokken want was wederom niet goed. Ik wacht al vanaf maart 2019 op een goede factuur. En kan ik geen nieuwe bovenprothese laten maken omdat men het nu al niet snapt, en met een nieuwe machtiging en declaratie zal dat er niet beter op worden. Erg hoor al vanaf maart 2019 een te grote bovenprothese.
di, 10/01/2019 - 17:17 Permalink
vV

vraag eens een gesprek aan met de adviserend tandarts van de zorgverzekering... die kan wellicht het probleem met nieuwe machtiging en zo vlot trekken. en aan kant zorgverzekering helderheid krijgen. wat een prutsers allemaal zeg....
wo, 10/02/2019 - 10:24 Permalink

Ik heb eindelijke een juiste factuur ontvangen! Wel wil ik zwart op wit dat deze factuur correct is en na betaling alles is afgerond, wat denk ik wel logisch na alle gedoe.
wo, 10/16/2019 - 18:49 Permalink

Net de bevestiging gekregen dat de factuur nu echt juist en ik een nieuwe machtiging kan aanvragen op basis van allergie. Ik ga zo even bellen voor een afspraak :) Over enkele weken eindelijk een nieuwe bovenprothese, 1 die wel goed is, waar mijn tong voldoende ruimte heeft en ik hopelijk van die vieze smaak af kom. Mocht de vieze smaak blijven, dan zal onder ook vernieuwd moeten worden maar hopelijk is dat niet nodig.

Bedankt voor alle reacties en adviezen: vooral Vv. Thanks!
do, 10/17/2019 - 11:40 Permalink

Als antwoord op door vV

Hallo allemaal (en vV) daar ben ik weer. Om verschillende redenen ben ik niet van start gegaan met het nieuwe traject voor een nieuwe bovenprothese. Het leek me ook goed even afstand te nemen en te kijken of ik er toch aan zou wennen (vervelende pasvorm bovenprothese en vieze smaak). Maar helaas, het blijft vervelend. Vervelend ook is dat de onderklikprothese niet meer goed past, dus heb besloten het traject weer in te gaan. A.s. vrijdag ga ik naar de mondhygiëniste om het gebied van de implantaten te laten controleren en schoon te maken en daarna meld ik me aan bij een nieuwe tandprotheker. Mijn wens is komend voorjaar een stralend gebit zonder ergernis!
wo, 09/09/2020 - 18:57 Permalink