Mijn ervaring met het gebit ( DIT ZAL U VERBAZEN)

Author:
jorlan vereijken
Posted:
za, 01/12/2019 - 21:12
Ik heb hier lang over nagedacht maar nu vertel ik u wat mijn ervaringen zijn geweest tot nu toe. Twee jaar geleden al mijn tanden laten trekken dus boven en onder tegelijk
onder narcose , dit was een geweldige ervaring en heb er nooit geen spijt van gehad . Toen ik weer thuis kwam dezelfde dag natuurlijk, wou ik lekkere verse groente soep eten,
nou vergeet het maar want de soep liep van alle kanten weg behalve door mijn mond . Het eerste half jaar zeker 20 a 30 keer terug geweest voor wat bij schuren en opvullen, dit was niet leuk maar het hoorde er allemaal bij. Het eten ging niet echt lekker en moest wennen zij de tandarts dit is normaal, vooral de smaak was een groot probleem.
Na een vol jaar weer terug en gaan ze kijken hoe het zit , paste natuurlijk niet meer dus werd het netjes opgevuld, zodat het weer goed zat. Natuurlijke weer een paar keer terug
geweest en het zat moest wel plakken eerst deed ik dat met fixodent maar al snel plakte ik het gebit met Corega,hier heb ik de beste ervaring mee, natuurlijk is dat voor iedereen
anders maar Corega is echt een aanrader. Maar het grote probleem bleef bij mij maar door mijn hoofd spoken, het eten smaakte van geen kanten was echt veel smaak kwijt,
dit was voor mij echt een probleem mijn vrouw kookt echt geweldig en om elke dag aan tafel te zitten en je hebt weer geen trek is echt niet leuk voor je vrouw.
Ben eens gaan nadenken en ik wist van de tandarts dat boven je geheemlte ook veel smaak sensoren zitten en die zaten dus verstopt onder die grote plaat plastic.

Heb de tandarts gebeld en een afspraak gemaakt en gevraagd om ze het gehele gehemelte eruit willen halen uit het bovengebit,dus wat je onder hebt heb je dan boven ook.

Ik kan u zeggen er ging een wereld voor me open het eten was weer zoals vroeger ik heel blij en mijn vrouw blij,dus nu bijna al 1,5 jaar zonder gehemelte plak wel elke dag
maar dat deed ik toch al dus dat was voor mij geen probleem.

Dit is mijn ervaring die ik graag met jullie wou delen.
Attach
Mimi (niet gecontroleerd)

Fijn dat de smaak terug is en je weer kunt genieten van de kookkunsten van je vrouw.

Ik heb zelf geen smaakverlies ervaren, terwijl ik een ijzeren plaat als gehemelte heb omdat ik sterke kaken heb. Maar voor mensen met smaakverlies kan het dus wel de oplossing zijn.
di, 01/15/2019 - 20:56 Permalink
vV

Als antwoord op door Mimi (niet gecontroleerd)

het zal in de meeste gevallen gepaard moeten gaan met implantaten. Dat hij toch goed zit ondanks dat het belangrijkste deel voor retentie weg is is echt een uitzondering.
Toch belangrijk even te vermelden voordat mensen de prothese zo aan laten passen en van de regen in de drup komen, en extra kosten moeten gaan maken.
wo, 01/16/2019 - 15:39 Permalink
Tandarts_Richa…

Het probleem v smaak is voor u opgelost, fijn. Maar de probleem dat je er bij krijgt, een "los"zittend gebit heeft u opgelost met het gebruik van plak middelen. Een goed passend gebit hoeft niet met plakmiddelen vastgehouden te worden. Er zijn ook velen die het vervelend vinden die middelen te gebruiken.Het verhemelte gedeelte heeft ook de functie van verdelen v d krachten over een groter oppervlakte en afsluiting v h gebit zodat het principe v "twee glasplaatjes met water ertussen" waardoor er een zuigkracht ontstaat,met meer houvast v uw gebit tot gevolg. Minder oppervlakte zorgt ook voor meer druk op de kaak. Daar kan kaakbot niet tegen dus zal dat "slinken". Als u gaat slapen altijd uw gebit uitlaten. Gun uw kaakbot wat rust. Zal dan minder "slinken". Ik raad altijd af om het verhemelte gedeelte weg te halen. Vergeet ook niet dat uw eerste gebit eigenlijk een noodgebit is. Uw kaak "slinkt"in het begin het hardst en de verloren gegane kaakbot zal in uw prothese opgevuld/ gerebased moeten worden. Na twee /drie keer rebasing dan uw eerste definitief gebit. Implantaten, indien vergoed door uw verzekeraar of zelf betaald, kunnen meer houvast geven. Een gebit volgens uw voorbeeld eigenlijk altijd in combinatie met implantaten maken. Helaas wordt dat vaak niet door uw zorgverzekeraar vergoed en zult u dat zelf moeten bekostigen.
vr, 06/11/2021 - 00:28 Permalink