Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Disclaimer: De bedoeling van het forum | Tandarts.nl
21 berichten / 0 nieuw
Pagina 1 van 2
Disclaimer: De bedoeling van het forum
afbeelding van Lieneke
Lieneke
Laatst gezien: 5 uur 12 min geleden
door Lieneke zo, 11/20/2005 - 22:36

Net als de overige informatie op deze site, hebben de antwoorden van de digitale tandarts een zuiver adviserend en voorlichtend karakter. Het opvolgen van deze adviezen en adviezen van andere gebruikers is een keuze van de bezoeker van deze site. Het is belangrijk kritisch te blijven en deze informatie alleen als aanvulling op behandeling door en informatie van één of meerdere tandartsen of andere geschikte behandelaars te gebruiken!

De digitale tandarts zal proberen in te grijpen wanneer onjuiste informatie gegeven wordt, maar kan door tijdgebrek niet elke forumdiscussie volgen.
Andere forumgebruikers kunnen uw vraag ook beantwoorden; bij degenen die bij ons bekend zijn, kan een 'user ranking' onder hun naam staan. Deze rankings geven meestal aan of iemand b.v. tandarts is of een andere tandheelkundige deskundigheid heeft. Bij gebruikers die niet zo'n ranking hebben of een andere, zoals de geinteresseerde-ranking, moet er vanuit worden gegaan dat zij geen tandheelkundige deskundigheid hebben.

Tandarts.nl B.V. is ten alle tijden niet verantwoordelijk voor de gevolgen van het mogelijk opvolgen van adviezen op dit forum.

Veel plezier met het forum.

Implantaat gevoelig en beweeglijk: nog te redden?
jcboth
Laatst gezien: 4 jaar 2 dagen geleden
door jcboth ma, 08/08/2016 - 19:39

Ruim vijf jaar geleden heb ik t.p.v. 14 een implantaat gekregen. Ongeveer een half jaar geleden beet ik op iets hards (een walnotenschil) en sindsdien is het gevoelig bij druk en zit er ook een beetje beweging in. Op 3-8 j.l. heeft mijn tandarts er een foto van gemaakt (zie bijlage) en mij verwezen naar de kaakchirurg. Daar kan ik echter pas over een week of drie terecht. Ik vraag mij af of ik niet moet aandringen op een eerdere afspraak. Of maakt dat niet uit, omdat er in zo'n situatie toch geen mogelijkheden zijn om het implantaat te redden?

Attachment: 
Wil graag van mijn Implantaat af
Hendrik
Laatst gezien: 2 jaar 1 maand geleden
door Hendrik ma, 12/12/2016 - 10:09

Een paar jaar geleden heb ik een klik gebit gehad en dit bevalt niet. De schroefjes zijn nu al 3 keer gebroken in het implantaat . Ik durf veel dingen zoals een beschuit , toastje ect niet te eten want bij elke hap denk ik: Als ze maar niet breken. Nu zou ik heel graag weer het ouderwetse kunstgebit terug willen hebben, mijn vraag is: Kunnen de implantaten gewoon blijven zitten of moeten die verwijderd worden ? En als ze verwijderd moeten worden doet de implantoloog dat of moet je daarvoor naar de kaakchirug.

Composietfacing verwijderen?
Charlotte97
Laatst gezien: 3 jaar 3 maanden geleden
door Charlotte97 wo, 01/25/2017 - 20:10

Beste mensen,

Ik heb een jaar geleden op mijn twee voortanden boven composietfacings laten plaatsen.
Ik had kleine spleetjes waar ik me aan ergerde en de tandarts riep al jaren dat hij het met composietfacings kon corrigeren.
Nou heb ik erg spijt gekregen omdat ik gewoon prima gezonde tanden had die ik gewoon had moeten behouden. En er niks over heen had moeten laten plakken.
Want aan de bovenkant van mijn tanden zie ik een randje die heel klein beetje geelachtig is geworden.
Nou heb ik op youtube een filmpje bekeken waarin ze op het einde zeggen: een composietfacing kan altijd worden verwijderd.
Betekent dat dus dat hij de composiet weer weg kan laten halen en ik gewoon weer mijn eigen tand terug heb zonder enige vullingen erop?
Lijkt me namelijk sterk...

Grappa
Laatst gezien: 2 maanden 2 weken geleden
door Grappa wo, 01/25/2017 - 20:26
(Reply to #4)

Als de tandarts voorafgaand aan het aanbrengen van het composiet vulmateriaal niet heeft geslepen aan de tanden kan het composiet verwijderd worden. Dat moet dan wel heel zorgvuldig gebeuren om niet alsnog schade aan het glazuur te veroorzaken.

Charlotte97
Laatst gezien: 3 jaar 3 maanden geleden
door Charlotte97 wo, 01/25/2017 - 20:32
(Reply to #5)

Ah bedankt!
Maar hij had wel geslepen maar echt een heel dun laagje.
Maar op het moment dat hij dan composietlaagje verwijderd weet hij dan wel wanneer hij moet stoppen met boren? Is dat te zien zegmaar.

Kunstgebit?
Marian54
Laatst gezien: 3 jaar 6 maanden geleden
door Marian54 vr, 01/27/2017 - 16:26

Hallo,
Ik heb een probleem.
Gisteren was ik bij mijn tandarts omdat mijn brug van 7 elementen los zat.
Bij het uitnemen bleek dat er 2 tanden (puntjes) afgebroken waren waaronder de peiler.
Nu heeft mijn tandarts er 4 wortelkanaalstiften ingezet en de brug weer teruggeplaatst.
Nu is mijn eerste vraag, hoe lang blijft dat nog ongeveer zitten?
Verder adviseerde hij mij als de brug weer losgaat om een kunstgebit te nemen.
Hij wil dan een soort kapjes op mijn nog bestaande wortels plaatsen waar het kunstgebit dan aan vastklinkt maar daar kan ik op internet niks over vinden.
Dus mijn tweede vraag is, wat bedoelt hij daarmee en krijg ik dan geen problemen met het rotten van de wortels?
Er is bij mij geen mogelijkheid en ook geen budget voor implantaten. Ik heb daar te weinig kaakbot voor.
Dan is er nog een operatie mogelijk met kunstbot maar wie betaald dat dan? En moet ik dan zonder tanden lopen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen omdat ik er vannacht niet van geslapen heb!

Kunstgebit?
afbeelding van Lieneke
Lieneke
Laatst gezien: 5 uur 12 min geleden
door Lieneke zo, 01/29/2017 - 12:44
(Reply to #7)

Gelieve niet in dit topic posten, maar open er eentje speciaal voor uzelf....

Helse pijnen na trekken kies
Erjoni
Laatst gezien: 3 jaar 5 maanden geleden
door Erjoni za, 02/25/2017 - 10:46

Na het trekken van een kies ( 6 weken geleden ) heb ik nog steeds helse pijnen.
Verschillende tandartsen bezocht en heel veel verschillende medicijnen ( die niet helpen) weet ik nog steeds niet wat r aan die hand is.
Volgens de verschillende tandartsen is het niet normaal dat ik nog steeds helse pijnen heb.
Nu ben ik voor de laatste keer aan Ab ( Amoxillinne )
Maar na 4 dagen gebruik,ook geen verbetering.
Ikzelf heb het idee dat er van binnen kaasboerderij aan het ontsteken is.
Maar de verschillende tandartsen hebben allemaal foto's gemaakt en zien niets op de foto's.
Als deze kuur voorbij is,dan stuurt mijn tandarts mij naar de kaakchirurg.
Hoop dat die dan wat vind,maar tandarts heeft al gezegd dat ook onwaarschijnlijk zal zijn,omdat hij ook al verschillende foto's heeft gemaakt.
Ik heb nu de hoop.dat de kaakchirurg andere foto's maakt en dan daarop wel wat te zien is.
Heeft iemand anders dit ook zo meegemaakt?
Dat je zolang helse pijnen heb na het trekken van een kies?
Als ik mijn neus snuit,met hoesten, niezen en also ik tanden gepoetst heb,met uitspugen,krijg ik vepreselijk hels pijnen.

Hoop dat ik antwoord krijg,dat iemands weet wat er met mij aan de hand is.

Grtjs Erjoni

Composietfacings
_Cassandra_
Laatst gezien: 3 jaar 2 weken geleden
door _Cassandra_ di, 07/11/2017 - 17:49

Door slijtage en verforming van mijn bovenkaak zijn mijn 2 (composiet) voortanden en de 2 tanden ernaast erg lelijk geworden..Volgens mijn tandarts zou ik voor die 4 tanden facings nodig hebben om het geheel weer te verfraaien maar hij wil geen composiet doen omdat hij naar eigen zeggen er niet zo goed in is.Dus heb ik een ander tandarts benaderd of hij dat kan doen.Na de intake werden er 2 fotos van mijn 2 voortanden genomen en werd me een begroting toegezegd alvorens met de behandeling verder te gaan.Na 2 weken niks te hebben gehoord heb ik telefonisch nagevraagd.Na 1 week wachten werd ik gebeld met de informatie,dat eerst een gebitsafdruk moet worden genomen om een begroting te kunnen doen wat ik weigerde.In het verleden werden mijn voortanden al 3 keer met composiet verfraaid zonder dat er afdrukken werden genomen.Nu heb ik naar meer dan 2 weken wachten een "voorlopige" begroting gekregen waarin stond,dat het lastig is een goede begroting te maken omdat ik aangaf,geen studiemodellen vooraf te willen laten maken.Ook ben ik geiriteerd dat in die begroting,naast UFO en techniek/materiaalkosten, 8 keer drievlaksvulling composiet (voor 4 tanden)is aangevoerd.De voorlopige kosten zijn nu al meer dan 850 € en misschien ben ik te waantrouwig maar ik raak het gevoel niet kwijt dat men mij financieel wil uitkleden alvorens te behandeling start.Ben ik te achterdochtig en waarop moet ik letten,als ik zo een behandeling wil ondergaan?

Composietfacings
Hildevdh
Laatst gezien: 2 jaar 22 uur geleden
door Hildevdh vr, 07/21/2017 - 11:27
(Reply to #10)

Ik vermoed dat je in Nederland woont? Indien wel, kan het zijn dat het anders is dan in België waar ik net 6 facings met composiet heb laten plaatsen.

Er zijn drie vormen van facings:

1. porseleinen facings: heel duur maar duurzaam en gaan langer mee dan composietfacings, ze zijn ook mooier wat betreft glans. Hierbij is een gebitsafdruk nodig omdat de facings in een tandlabo worden gemaakt. Voor mij persoonlijk zijn porseleinen facings onbetaalbaar. Hier in België is er geen tussenkomst van de mutualiteit (verzekering denk ik in Nederland?). Dus volledig ten laste van de patiënt.

2. composietfacings die vooraf in een labo worden gemaakt: hiervoor is ook een afdruk vooraf nodig. Deze worden door de tandarts met composiet (dacht ik?) bevestigd op de tanden.

3. composietfacings die rechtstreeks door de tandarts worden geplaatst, waarbij de tandarts zelf dus het composiet "modelleert" (als ik het zo mag noemen). In België zijn er tandartsen die dit beschouwen als een "vulling met composiet" en dan is er deel terugbetaald door de mutualiteit. Er zijn ook tandartsen die de facings puur esthetisch beschouwen en deze dus dus niet als "vulling" coderen zodat ze volledig ten laste zijn van de patiënt.

Jij bent dus waarschijnlijk terecht gekomen bij een tandarts die werkt volgens principe twee, nl. die composietfacings in een tandlabo laat maken, anders is een gebitsafdruk niet nodig. Dus volgens mij ook niet om een begroting (prijsberekening) te maken....
Ik denk ook dat een tandarts, zelfs werkt hij met facings die in een labo gemaakt worden, zonder afdruk een tamelijk correcte begroting kan maken. Hij weet toch ongeveer wat de kostprijs is? Ik mag hopen dat hij wat ervaring heeft met het plaatsen van facings en hij zodoende ook "ervaring" heeft met de prijzen...
Het is wel zo (hier toch) dat een tandarts zich niet aan vooraf bepaalde tarieven moet houden. Er bestaat wel een tarievenlijst maar de tandarts is niet verplicht om deze te volgen....
indien het in Nederland ook zo is, en het is niet al te dringend, zou ik bij meerdere tandartsen in je buurt eens langsgaan (alhoewel dit ook prijzig wordt ...) om informatie en prijzen te vragen...

Pagina 1 van 2