Zonder overleg hoge rekening

Author:
Danielle73
Posted:
do, 05/29/2008 - 03:14
Al van kinds af aan heb ik altijd al gaatjes en problemen met mijn kiezen.
En al twee keer heb ik mijn gebit laten "renoveren" door twee verschillende tandartsen. Dit was nog in de tijd dat je gewoon ziekenfonds verzekerd was.
In maart dit jaar vond ik een nieuwe tandarts en ook zij had weer aardig werk aan mijn gebit. Ze vroeg mij wel hoe ik verzekerd was en ik heb verteld dat ik maar max. 225 euro vergoed kreeg per jaar.
Ze zei dat ze de behandelingen die nodig waren dan zou spreiden over dit jaar en volgend jaar. En in de toekomst, na het afsluiten van een betere verzekering, zouden we met kronen kunnen beginnen.

In oktober dit jaar was mijn laatste behandeling en kreeg ik even de rekening gepresenteerd. Maar liefst 1200 euro, van 4 afspraken!! Ik heb geen idee waar dat allemaal voor is, of wat ze gedaan heeft. In ieder geval 2 wortelkanaalbehandelingen en wat gaatjes gevuld geloof ik.

Ze heeft me in ieder geval nooit geinformeerd over het feit dat de kosten zo hoog zouden worden, anders had ik het nooit gedaan. 1200 euro kan ik helemaal niet betalen.
Nu heb ik het grootste gedeelte betaald (ca. €900), maar nu staat er nog een bedrag open. Ik heb daar in ieder geval opgezegd en ben naar een andere tandarts gaan zoeken omdat alles wat deze mevrouw gerepareerd had nu ook weer kapot is, binnen een half jaar!!
Ik heb weer erg veel pijn en mijn nieuwe tandarts wil wel een behandelplan maken maar mijn oude tandarts wil mijn recent gemaakte foto en mijn gegevens niet opsturen. Omdat er dus nog een bedrag open staat.

Ik weet me geen raad meer. Hoe kan ik er achter komen of die 1200 euro wel reeel zijn en mag ik mijn gegevens opeisen?
Zou iemand mij advies kunnen geven?

Alvast heel erg bedankt.
Groetjes Danielle
vV

Ik denk dat de kern in dit conflict weer ""communicatie"" heet, van beide kanten overigens. Ja de tandarts had moeten informeren, en ja u had zelf ook bezwaar moeten maken tegen de hoogte van de rekening toen deze in de bus viel. Was die 1200 na of voor vergoeding verzekering?
En als er zaken niet goed gaan mag u dat zeker wel aankaarten bij de tandarts. Maar formeel had u dat bezwaar tegen de nota direct moeten indienen, en klachten over kwaliteit behandeling ook direct wanneer aan de orde natuurlijk. Eevntueel een second opinion uitvoeren. Een dossier achterhouden vanwege betalingsachterstand is overigens juridisch gezien niet toegestaan.
do, 05/29/2008 - 08:17 Permalink
Danielle73

Natuurlijk heb ik bezwaar gemaakt en natuurlijk heb ik wel een betalingsregeling kunnen treffen. Maar toen ik alles betaald had, werd ik weer gebeld en zeiden ze dat er nog rekeningen open stonden van rond de 400 euro. Misschien kunt u zich voorstellen, dat na zoveel geld, de boosheid ook steeds meer oploopt en het vertrouwen steeds meer daalt.
Na uw adviezen heb ik ze vanmorgen gebeld en vriendelijk gevraagd om een gespecificeerde rekening.
Ze zou het even uitzoeken en mij terug bellen.
Een kwartier later zei ze dat toch alles voldaan was. Dus als ik echt perse een gespecificeerde rekening wilde, dan moest ik maar contact opnemen met het incassobureau. Hmmz...is dit niet vreemd dan?

Ze zou mijn gegevens direct doorsturen naar mijn nieuwe tandarts!!
Nou ik laat het er maar bij. Ben allang blij dat ik niets meer hoef te betalen en dat het zo verder goed is.

In ieder geval bedankt voor de adviezen. De volgende keer zal ik eerder aan de bel trekken bij de tandarts en alles beter in de gaten houden.

Groetjes Danielle
vr, 05/30/2008 - 11:26 Permalink