composietkroon?

Hoe wordt een bepaalde behandeling uitgevoerd? Wat is er mogelijk met een bepaalde behandeling? Wat zijn de voor- en nadelen van deze behandeling? Discussieer ook over uw eigen ervaringen!

Moderators: de digitale tandarts, moderator team

composietkroon?

Ongelezen berichtdoor debby1984 » do feb 07, 2008 12:43 pm

Hallo allemaal,

ik had een klein vraagje; op de rekening van mijn tandarts staat een composietkroon. Nu ben ik alleen naar de tandarts geweest om 2 gaatjes te laten vullen, en er is niet gezegd over een kroon.
Wat is een composietkroon, en wordt dat gebruikt om een gaatje te vullen? Ik was in de veronderstelling dat een kroon een "neptand" was, is dit onjuist?

Alvast bedankt,

Debby
debby1984

Re: composietkroon?

Ongelezen berichtdoor Lieneke » do feb 07, 2008 1:25 pm

Een composietkroon is een flink groot uitgevallen vulling. Een kies heeft 5 vlakken. Zo heb je dus een 1-vlakvulling, een 2-vlaksvulling etc. Als de hele kies aangedaan is, dan is de vulling dus zo groot dat het op een kroon lijkt. Er zijn dan dus een heleboel vlakken gevuld.
Dus het is gewoon een composietvulling, maar het lijkt op een kroon. Misschien is het in de toekomst wel beter om er een kroon op te plaatsen.
Een kroon is overigens niet een neptand: De tand blijft gewoon op zn plek maar er komt een kapje overheen. Zoek maar eens bij de info.
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Keer terug naar Behandelingen