Mijn tandarts wil mijn tanden en kiezen niet trekken.

Heeft u een meningsverschil met uw tandarts, op dit forum kunt u hierover uw beleving en mening geven. Berichten met namen van tandartsen en overdreven negatieve berichten zullen worden verwijderd.

Moderators: de digitale tandarts, moderator team

Mijn tandarts wil mijn tanden en kiezen niet trekken.

Ongelezen berichtdoor sannev » ma jul 03, 2006 7:05 pm

Ik heb het volgende probleem. Toen ik vorige week met hevige kies pijn bij mijn tandarts kwam heb ik mijn tandarts gevraagd om boven al mijn tanden en kiezen te trekken. Dit omdat ik het afgelopen jaar al meerdere dure behandelingen heb ondergaan (div. kronen en wortelbehandelingen)

Mijn tandarts weigert dit te doen, omdat mijn tanden die schots en scheef staan allemaal nog gaaf zijn. Ik heb alleen problemen met mijn kiezen.
Dus heb ik maar weer voor een dure behandeling gekozen..

Maar achteraf ben ik het hier niet mee eens, het is toch mijn mond, als ik een prothese wil is dat toch mijn zaak?
Hij kan dat wel onnodig vinden, maar hij hoeft de rekeningen niet te betalen.
sannev

Ongelezen berichtdoor Lieneke » ma jul 03, 2006 8:07 pm

Stel: Iemand komt bij de dokter omdat hij zijn been wil laten amputeren maar zijn been is hartstikke gezond....zou die dokter dat dan doen? Nee...en dat is zijn goed recht.

Met andere woorden: Een tandarts hoeft niet iets doen waar hij niet achter staat.
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor sannev » ma jul 03, 2006 8:16 pm

Stel nou dat ik het echt niet kan betalen.. Hoe moet het dan? Elke kroon is weer €400.

Hij dwingt mij om naar een andere tandarts te gaan die hier wat makkelijker mee omgaat.

Is er iemand die zo'n tandarts kent?
sannev

Ongelezen berichtdoor nevada » ma jul 24, 2006 1:29 pm

ik begrijp je probleem... wat voor problemen heb je met je kiezen als ik vragen mag? Een kunstgebit is ook niet alles... ik weet niet hoe oud je bent, maar zeker als je nog jong bent kan dit op iets oudere leeftijd voor de nodige ongemakken zorgen... En als ze er eenmaal uitzijn is het onomkeerbaar... denk hier echt heel goed over na...
nevada

Ongelezen berichtdoor illya » di jul 25, 2006 1:07 pm

even de grens over,doordat hier in belgie erg weinig wordt vergoed op tandheelkundig gebied vinden ze het heel normaal om tanden te trekken.
Erg veel mensen die het niet al te breed hebben kiezen ervoor en het is voor zover ik weet nooit een probleem.
Mijn tandartsen geven altijd de keuze en gaan niet in discussie als je zegt dat je hem eruit wil ipv een wkb of andere toestanden.
Zelfs de kaakchirurgen geven je die optie omdat ze weten dat veel mensen al die behandelingen niet kunnen betalen en dan maar blijven rondlopen met pijnlijke tanden.
trekken kostte 37.50 per kies,krijg je wel niets van terug.
illya

Re: Mijn tandarts wil mijn tanden en kiezen niet trekken.

Ongelezen berichtdoor Flandria » vr okt 20, 2006 5:40 pm

sannev schreef:
Maar achteraf ben ik het hier niet mee eens, het is toch mijn mond, als ik een prothese wil is dat toch mijn zaak?
Hij kan dat wel onnodig vinden, maar hij hoeft de rekeningen niet te betalen.

Ik gruwel als mensen hun gebit minder belangrijk vinden dan hun portefeuille. Dat is meestal de slechtste raadgever...

Afgezien daarvan zou ik het ook niet doen. Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in Vlaanderen vraagt de erecode van de tandartsen om goed te doen ('beneficere') en niet slecht te doen ('non maleficere'). Tanden trekken als het niet moet is duidelijk een schending van beide principes (soms moet je eens slecht doen door een tand te trekken als ie helemaal rot is om goed te doen, dat is wel ethisch te verantwoorden).

Tanden trekken als het niet moet en nergens te verantwoorden is tenzij om financiële redenen is dus totaal onethisch. Ik zou het ook niet doen. Wat je doet is de tandarts tegen zijn geweten in iets te doen.
Flandria
Vlaamse tandarts
Vlaamse tandarts

Ongelezen berichtdoor Flandria » vr okt 20, 2006 5:45 pm

illya schreef:even de grens over,doordat hier in belgie erg weinig wordt vergoed op tandheelkundig gebied vinden ze het heel normaal om tanden te trekken.
Erg veel mensen die het niet al te breed hebben kiezen ervoor en het is voor zover ik weet nooit een probleem.
Mijn tandartsen geven altijd de keuze en gaan niet in discussie als je zegt dat je hem eruit wil ipv een wkb of andere toestanden.
Zelfs de kaakchirurgen geven je die optie omdat ze weten dat veel mensen al die behandelingen niet kunnen betalen en dan maar blijven rondlopen met pijnlijke tanden.
trekken kostte 37.50 per kies,krijg je wel niets van terug.

Dat lijkt me een indianenverhaal en ik kom van over de grens...

Een kwarteeuw geleden was het wel de gewoonte en waren prothese en extracties de meest uitgevoerde zorgen. En toen werd de terugbetaling van extracties stopgezet. Gevolg: extracties werden de duurste behandelingen, want niet terugbetaald. Sinds dat ogenblik kende de endodontische en conserverende tandheelkunde een boom.

Misschien is het een oude tandarts waarover je spreekt. Alleszins is dit niet meer de tandheelkunde anno 2006.
Flandria
Vlaamse tandarts
Vlaamse tandarts

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » zo okt 22, 2006 10:15 am

Flandria schreef:Tanden trekken als het niet moet en nergens te verantwoorden is tenzij om financiële redenen is dus totaal onethisch. Ik zou het ook niet doen. Wat je doet is de tandarts tegen zijn geweten in iets te doen.

Er kunnen wel reden zijn om tanden te verwijderen om financiele redenen. Het onethisch noemen is jezelf dan boven de wens van de patient plaatsen, die wens negeren en daarmee een gezonde "mond" mogelijk in de weg staan.
Dus na overleg en afweging vind ik een verwijderde kies niet per se onethisch. Als een tandarts dat niet doet heeft ie ook nietgeluisterd naar de mogelijkheden van de patient en denk alleen, enkel en alleen in zijn eigen straatje.
Liever een verkorte boog di eonderhouden wordt en financieel geen blok aan het been is van de patient dan een money pit waar de patient nix mee kan en de middelen worden aangewend voor lap en plakwerk terwijl er ook andere prioriteiten zijn........buiten de mond.

Waar zou je bang voor zijn? een klacht bij de tuchtraad of geschillencommissie? Communiceren met de patient, samen beslissen. De vergelijking met een gezond been is dan ook niet terecht want als er klachten zijn zijn de kiezen waarschijnlijk helemaal niet gezond.
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor Flandria » zo okt 22, 2006 11:39 am

mecánico para bicicletas schreef:Er kunnen wel reden zijn om tanden te verwijderen om financiele redenen. Het onethisch noemen is jezelf dan boven de wens van de patient plaatsen, die wens negeren en daarmee een gezonde "mond" mogelijk in de weg staan.

Ethiek is niet het sowieso opvolgen van de wens van de patient...

Dus na overleg en afweging vind ik een verwijderde kies niet per se onethisch.

Niet altijd nee, maar in dit geval dus wel. Alle gezonde tanden laten trekken om een kunstgebit is een erg dubieuze praktijk, waar je volgens mij achteraf veel miserie mee kan krijgen op de rechtbank als de patient toch niet zo gelukkig blijkt te zijn met de prothese...

Liever een verkorte boog di eonderhouden wordt en financieel geen blok aan het been is van de patient dan een money pit waar de patient nix mee kan en de middelen worden aangewend voor lap en plakwerk terwijl er ook andere prioriteiten zijn........buiten de mond.

Kan ik mee eens zijn, maar dit was NIET de beschreven situatie. Dus geen appelen met peren vergelijken aub...

De vergelijking met een gezond been is dan ook niet terecht want als er klachten zijn zijn de kiezen waarschijnlijk helemaal niet gezond.

Lees nog eens goed het oorspronkelijke bericht, want ik denk dat je de situatie niet goed begrijpt...

Ze wil AL haar tanden en kiezen laten trekken, ook de gave. Ze vraagt NIET achter een verkorte tandboog zoals jij hier wel schrijft...
Flandria
Vlaamse tandarts
Vlaamse tandarts

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » zo okt 22, 2006 1:58 pm

Deels reageer ik op de inhoud van de draad die volgde. Dus de vergelijingen gingen al mank.

Maar, geef me eens 1 reden waarom een mens met klachten niet zelf mag besluiten het leven van het gebit te beeindigen en te opteren voor een kunstklapper?

het is en blijft, ondanks die gezonde kiezen blijkbaar een bron van zorg en ergernis.

En dan is het niet een questie van willen = dwingend opleggen aan tandarts, maar een SAMENspraak. En je als tandarts dan verbergen achter een stuk "eigen" inzicht is vreemd. De longarts die de patient die doorrookt de deur wijst moet ik namelijk ook nog tegenkomen, en dan zal je zonder dat gebit ook wel verder komen.

Overigens, gemiddelde leeftijd van mensen in Nederland met een kunstgebit?

57 jaar. Dus waarom zou sannev het gemiddelde omhoog moeten halen? We weten niet eens hoe oud ze is overigens.
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor Flandria » ma okt 23, 2006 3:14 pm

1 reden? Simpel, omdat het in gaat tegen alle ethische principes om gezonde tanden op te offeren.

Bij ons is er geen eed van Hippocrates onder de tandartsen, maar wel een soort deontologische code die nageleefd dient te worden. Is die er in Nederland niet en heeft de tandarts daar hetzelfde statuut als een loodgieter? Ik gok op "neen"...
Flandria
Vlaamse tandarts
Vlaamse tandarts

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » ma okt 23, 2006 3:30 pm

Flandria schreef:1 reden? Simpel, omdat het in gaat tegen alle ethische principes om gezonde tanden op te offeren.

Vind u. Maar dat is alleen uw gevoel dat u in deweg zit in dit geval. Heeft hoegenaamd nix met ethiek te maken. Sommige verdienen er zelfs een broodje mee: verstandskiezen bijvoorbeeld? Premolaren voor een beugel. En zo kan ik nog wel wat verzinnen.
Maar goed, dit wordt een beetje de wil van de wens negeren omdat u de tang niet op een gave kies wilt zetten, de patient opzadelt met een partetiele prothese en aansluitend het verval, verlies van geld en alles voorlief neemt en dan............toch naar die bovenprothese toewerkt. Waarom altijd je eigen gevoel in de weg gaan zitten terwijl de patient mogelijk meer gebaat is bij een duidelijke en eenduidige aanpak.

Kijk maar eens hoeveel implantaat gedragen prothetiek wordt gemaakt en waarbij mogelijk goede tanden worden opgeofferd ten gunste van een ideaal ontwerp.

Dus, zo simpel als u denkt het te kunnen stellen is het helemaal niet
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor vV » ma okt 23, 2006 4:00 pm

als het in het plan van pas komt kan een gezonde kies (of liever een kies met op zich toekomst..kan best een wat minder gezonde zijn, bv vulling, misschien zelfs endo/kroon etc mits geen paroprobleem) het veld ruimen in de lijn van het gehele plan.
Want dan gaat de algemene mondgezondheid boven het individuele element.

Dat heb ik beloofd te doen, niet kostte wat kost 1 enkel element behouden alleen maar omdat er met die ene niets aan de hand is.

Voor de rest gaan we behoorlijk off-topic, want daar gaat het niet meer over. Wat idd van belang is, is de leeftijd van vragensteller, en een goed beeld van de algemene mondgezondheid en motivatie. Want je kan wel een plan van 5000,= maken, als iemand daar zelf geen trek in heeft of het niet goed onderhoud kan je daar beter niet aan beginnen...
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » ma okt 23, 2006 4:21 pm

Dat zeg ik. Gamma!
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor Flandria » do okt 26, 2006 4:04 pm

vV schreef:als het in het plan van pas komt kan een gezonde kies (of liever een kies met op zich toekomst..kan best een wat minder gezonde zijn, bv vulling, misschien zelfs endo/kroon etc mits geen paroprobleem) het veld ruimen in de lijn van het gehele plan.
Want dan gaat de algemene mondgezondheid boven het individuele element.

Uiteraard. Dat doet iedereen zo, maar in deze situatie gaat het meer dan om 1 of een paar kiezen.

Dat heb ik beloofd te doen, niet kostte wat kost 1 enkel element behouden alleen maar omdat er met die ene niets aan de hand is.

Dat is dus niet deze situatie en daar ben ik het dus mee eens...
Flandria
Vlaamse tandarts
Vlaamse tandarts

Ongelezen berichtdoor Flandria » do okt 26, 2006 4:04 pm

mecánico para bicicletas schreef:Dat zeg ik. Gamma!

Maar dat zegt topicstarter niet. Delta. :smt003
Flandria
Vlaamse tandarts
Vlaamse tandarts

Ongelezen berichtdoor mecánico para bicicletas » do okt 26, 2006 4:10 pm

dan zeg ik over en sluiten RomeoDelta.
mecánico para bicicletas

Ongelezen berichtdoor Flandria » do okt 26, 2006 4:18 pm

Aye aye sir ;-)
Flandria
Vlaamse tandarts
Vlaamse tandarts