Slecht gebit

Last van vullingen? Doet een wortelkanaalbehandeling wel pijn? Discussieer erover!

Moderators: de digitale tandarts, moderator team

Slecht gebit

Ongelezen berichtdoor Smong87 » zo maart 25, 2012 9:31 am

Na wat aarzelen heb ik besloten een account op dit forum aan te maken en hier een topic te starten.

Mijn excuses voor de uitgebreide toelichting, ik wil slechts laten blijken dat ik niet in de 'slachtofferrol' zit, maar zelf verantwoordelijk ben voor de staat van mijn gebit.

Mijn verleden

Op dit moment ben ik 24 jaar. Aan het begin van mijn schoolcarrière had ik een zogenaamde "ontwikkelingsvoorsprong", dit maakte mij "anders" dan mijn leeftijdsgenootjes. Tot mijn spijt veroorzaakte dit verschil bij mij een vorm van recalcitrant gedrag tov mijn ouders.
Ik weigerde de opvoeding van mijn moeder te accepteren, helaas weigerde ik ook rekening te houden met de gezondheid/staat van mijn gebit. Na een bezoek aan de orthodontist (ik geloof op 13-14 jarige leeftijd) weigerde ik ook een beugel te nemen.

Mijn zogenaamde “hoogbegaafd” zijn heeft meer negatieve dan positieve invloed op mijn schoolcarrière/jeugd/zelfbeeld gehad dan ik in eerste instantie verwacht had . In de afgelopen jaren heb ik een enorme hoeveelheid cola/energie drankjes door m’n slokdarm gegoten en heb in de afgelopen twee jaar antidepressiva en drugs (speed) gebruikt om mijn negatieve emoties te onderdrukken.

Na een bewogen periode begrijp ik waar mijn problematiek vandaan komt en wil ik een poging doen een positieve draai aan mijn leven te geven. Met het gebruik van drugs/antidepressiva ben ik gestopt en het gebruik van koolzuur houdende dranken heb ik beperkt. Ik probeer bescheiden m’n studie te vervolgen en de rest van mijn leven met een gezondere insteek te benaderen.

Volgens mijn tijdarts is mijn gebit het slechtste van alle patiënten in zijn hele praktijk. Ik schaam me inmiddels kapot voor mijn gebit en baal echt van de manier waarop ik het heb mishandeld. Mijn mond durf ik ook niet meer open te doen.
Ik heb geen enkele vorm van glazuur meer op mijn tanden, met iedere tand is wel ‘iets’ aan de hand, het is zoals de mondhygiëniste noemt een “colagebit”. Mijn gebit is de definitie van tanderosie.

Het leven is echter te kort voor spijt (zo heb ik me laten vertellen), het leven nu te laten eindigen vind ik ook geen leuk idee meer, dus is het tijd voor verandering.

Behandelingen

Een oud klasgenoot van mij studeert tandheelkunde in Nijmegen. Hij bood me aan naar mijn gebit te kijken en alles wat er mis is te “reparen”. We hebben foto’s gemaakt (bitewing l/r en een OPT), maar verder dan dat kwam hij niet.
Daarna besloot ik naar mijn eigen tandarts te gaan, ik denk dat de ervaring van de behandelaar van mijn gebit bijdraagt aan het te verwachten resultaat, bovendien heb ik het geduld niet om te wachten tot hij tijd voor me heeft.

Inmiddels zijn mijn 18 en 48 getrokken door de kaakchirurg. De 47 is tijdens deze behandeling afgebroken in een hoek. Volgens de tandarts is hiervoor een OB-vulling nodig (ik neem aan dat hij occlusaal/buccaal bedoelde).

Het idee om overal ‘kronen’ op te laten zetten leek mij wel leuk (ongeacht de kosten). De kaakchirurg en de tandarts waren niet positief over dit idee.
De kaakchirurg: “kronen is leuk hoor maar… als je met een vergrootglas naar de rand gaat kijken zie je dat de rand toch een broedplaats van bacteriën is”.
De tandarts: “dat pad wil ik met jou nog niet op, ik wil toch maar blijven repareren wat er te repareren valt” en “je hebt toch blijkbaar aanleg voor gaatjes, wat je nou ook gebruikt, volgens mij loop je toch rond met een hele agressieve mondflora”.

Inmiddels heb ik zes afspraken:
- 4 bij de tandarts (om alles te laten repareren);
- 1 bij een groepspraktijk (om even uit te zoeken wat men mij kan bieden op het gebied van esthetiek en misschien zelfs alsnog orthodontie)
- 1 bij de kaakchirurg (voor het verwijderen van de 28 en de 38).

Mijn tandvlees is op dit moment in redelijk gezonde staat (geen diepe pockets), ik houd alles tegenwoordig behoorlijk schoon.
Ik mag van geluk spreken dat mijn vader me wil helpen m’n gebit een beetje in orde te brengen.

Kunstgebit lijkt me verschrikkelijk, bovendien is het zover (nog) niet?
Kronen: volgens de experts nog geen goed idee voor mij, qua aanzicht lijkt het me wel een mooie vervanging voor alles wat lelijk/zwak is geworden.

Tja, ik ben een beetje in dubio, als kunstkronen geen goed idee zijn, wat is dan wel een goed idee?
Alle gaatjes laten herstellen en dan maar met facings beginnen?

Ik begrijp dat u via dit medium mijn gebit niet goed kan beoordelen, maar ik ben een flink behandeltraject in gedoken en wil mijn voortgang met u delen. Ik ben niet op zoek naar medelijden, maar voor het behandelen/herstellen van mijn sterk aangetaste gebit hoop ik te mogen rekenen op uw commentaar/advies.
Bijlagen
opt.jpg
Orthopantomogram van mijn gebit
Smong87

Re: Slecht gebit

Ongelezen berichtdoor Smong87 » zo maart 25, 2012 9:54 am

Voor de volledigheid, hierbij de foto's van de bitewings (na veel geklungel gemaakt op 't St Radboud).

Ik ben me bewust van een aantal (nieuwe) caviteiten.

Schaam, schaam, schaam... :oops:
Bijlagen
bitewingr.jpg
Bitewing (R)
bitewingl.jpg
Bitewing (L)
Smong87

Ongelezen berichtdoor vV » zo maart 25, 2012 11:00 am

zo zie ik ze in deze leeftijdsgroep helaas steeds vaker voorbij komenj. Mn de cola en redd bull is hier in hoge mate verantwoordelijk voor, en uiteraard de persoon die het blijft drinken na geinformeerd te zijn over de gevolgen (die je eigenlijk natuurlijk al op de vingers na kan tellen maar dat is een ander verhaal).
Maar even to the point:
kronen (of facings van porselein): nee.
Alles fijn met composiet doen, tegenwoordig erg fraai te maken en makkelijk reparabel.
Met de achterliggende oorzaak die je beschrijft, zou ik onderbouwd met diagnose , behandeling (antidepressiva) met ondersteuning huisarts en wellicht onderzoek /verslaglegging psycholoog wel een poging willen wagen herstel/opbouw (want ook verdiepte beet vrees ik door de erosie) aan te vragen onder de regeling bijzndere tandheelkunde. Is de eigen tandarts hier niet goed mee bekend (dit moet je echt goed onderbouwd aanvragen namelijk) zou ik verwijzing naar een CBT vragen.
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor Lieneke » zo maart 25, 2012 11:21 am

Allereerst dank voor je goed gestructureerde verhaal en openhartigheid.
Even voor mij: Wordt er door de mondhygienist fluoride ingezet en is het je aangeraden om dit 3 tot 4 keer daags te gebruiken?
Verder sluit ik me aan bij vV.
www.mondhygieniststeverinkjorna.nl
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Smong87 » zo maart 25, 2012 1:29 pm

Bedankt voor uw reactie.

Ik begrijp dat ik niet als enige rondloop met dit probleem. Natuurlijk heb ik altijd geweten dat het niet best was voor mijn gebit, maar goed, the damage is done. Overenthousiast dat ik was na het behalen van mijn rijbewijs heb ik met vrienden niets anders gedaan dan Red Bull e.d. drinken tijdens onze avonden van 'doelloos rondrijden' (zucht).
Daarnaast is het tijdens programmeren e.d. ook verleidelijk gewoon een koud blikje met die rommel erbij te hebben.

Achteraf vraag ik me af waar het allemaal goed voor was, maar het heeft me gebracht waar ik nu ben:
http://www.praktijkvanverbinding.be/pos ... gratie.htm (ik zit nu in niveau 3 van dit proces: ik heb mijn lijden gezien, mijn leven draait voor het eerst om 'mezelf').

vV:
Regeling bijzondere tandheelkunde, een financiële regeling voor mensen met een ontwikkelingsstoornis? :P
Weet niet hoe ik mezelf moet zien, ik geloof dat mijn huidige situatie in de Engelse taal het "Bartleby syndrome" heet, ofwel het "hangmatsyndroom". Met een beetje fantasie valt mijn puberale gedrag daar ook wel onder.

Ook dat Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde klinkt interessant.

Ik heb even kort gekeken in de geestelijke gezondheidszorg, maar stuit hierbij helaas op de (verwachte) problemen zoals omschreven op
http://www.praktijkvanverbinding.be/tal ... crisis.htm

Als 'last resort' ("ik kan je niets anders bieden") heeft een psychiater (de eerste hulpverlener die me begreep) me verwezen naar een psycholoog. Hoewel ik betwijfel of ik (wat mijn psyche betreft) iets aan de gesprekken zal hebben ben ik wel benieuwd hoe hij me zou kunnen helpen om aan zo'n verwijzing te komen.

Bedankt voor het advies.

Mijn eerstvolgende afspraak bij mijn tandarts is op 5 april 2012. Ik zal meteen even bij hem informeren.

Lieneke:
Geen probleem, ik mag geen duidelijke reactie verwachten als ik mijn situatie niet duidelijk omschrijf.

De mondhygiëniste heeft tandsteen verwijderd, tanden gepolijst, poetsinstructie gegeven (ik had echt geen FLAUW idee dat het zo moest!), pockets gecontroleerd/schoongemaakt, mijn manier van poetsen goedgekeurd en me een nieuwe afspraak over 6 maanden gegeven.
Daarnaast heb ik op haar aanraden een aantal dagen gespoeld met Perio-Aid.
We hebben het niet over fluoride of enige beschermende behandelingen gehad.

Heeft het überhaupt nog zin om met fluoride te gaan gooien als al het glazuur reeds is verdwenen?

Ik begrijp dat er een aantal 'beschermende' chemicaliën zit in de producten op de markt voor consumenten. Als ik in dit stadium baat zou hebben bij het gebruik van fluoride zie ik geen reden om dit niet te doen.
Waar hebben we het precies over? Een tandpasta met een hogere concentratie aminfluoride?
Drogist? Apotheek?
Mijn moeder wilde me laten poetsen met "Elmex Medical" toen de eerste gaatjes in mijn tanden vielen. Is dit wat je bedoelt?

*Ahem*: weet niet of het op dit forum is toegestaan om merknamen te noemen.
Smong87

Ongelezen berichtdoor Lieneke » zo maart 25, 2012 3:26 pm

Elmex Medical is zeker een idee!
Fluoride is niet mosterd na de maaltijd. Omdat je nu kampt met een dunne glazuurkap, zijn jouw tanden minder goed beschermt tegen caries. De caries berijkt sneller het tandbeen, waardoor er sneller geboort moet worden. Om nieuwe gaatjes te voorkomen of om leasies te stabiliseren is het verstandig om die poetsmethode aan te houden, rekening te houden dat je maar 5 keer per dag wat kunt eten/drinken en dus exta fluoridemaatregelen te treffen. Dat laatste kan door 3 keer per dag te poetsen. Het merk tandpasta of het aan ppm fluoride maakt hierbij niet zo veel uit. Enkel van Colgate Total is er onafhankelijk onderzoek (bij mij) bekend. Daarnaast kan er nog dagelijks gespoeld worden met een fluoride houdend spoelmiddel. Perio-aid (werkzame stof is chloorhexidine) heeft voor het voorkomen van gaatjes helaas geen nut.
Dagelijks tussen de tanden reinigen met een ragertje zou ook leed kunnen besparen.
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor vV » zo maart 25, 2012 3:29 pm

Hoewel ik betwijfel of ik (wat mijn psyche betreft) iets aan de gesprekken zal hebben ben ik wel benieuwd hoe hij me zou kunnen helpen om aan zo'n verwijzing te komen.
dit vind ik dan weer een beetje verkeerde insteek... (vooraf al zonder motivatie erheen...betekent dat de psycholoog er harder aan moet trekken uberhaupt iets voor elkaar te krijgen . Misschien iets meer "'open minded"" een dergelijk traject ingaan?)
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor Lieneke » zo maart 25, 2012 3:42 pm

Eens. Je zal zien dat je duidelijk handvaten krijgt waarmee je weer verder kunt. Het is dus niet enkel een beetje praten maar ook het op een rijtje zetten van je eigen gedachtes/interpretaties en daarmee jouw gevoelens. Straks kan je beter jouw eigen gedachtes filteren en daardoor een stuk prettiger leven.
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Smong87 » zo maart 25, 2012 5:16 pm

Bedankt voor de reacties.

Goed, ik probeer aan die Elmex Medical te komen.

Psychologen 'trekken' niet aan je, je vertelt je verhaal en je krijgt eventueel feedback mbt punten waarmee je dingen in je gedrag aan zou kunnen passen met het doel je beter te gaan voelen. Om te beredeneren dat een overmaat aan cola drinken lijdt tot een slecht gebit en dat bijv. thee drinken een beter idee is kan ik zelf ook wel bedenken.

Dat ik me de afgelopen 2 jaren als iemand met een chromosoom teveel heb gedragen hoeft niemand me uit te leggen. Het ontbreekt me niet aan zelfreflectie/schuldgevoelens/introspectie. Ik was een ongeleid projectiel.

In Eindhoven heb ik een groep met andere hoogbegaafde jongvolwassenen, zij hebben een soortgelijke geschiedenis en begrijpen waar ik m'n hele leven al tegenaan loop. Toen ik kennis maakte met deze groep viel het 'kwartje' binnen de minuut dat ik binnen was komen wandelen.
Ik hoef hen niet uit te leggen wat ik bedoel met een 'onrechtvaardige behandeling', ik hoef hen niet uit te leggen wat ik bedoel met 'ik voel me eenzaam'.
Mijn bezoek aan hen was voor mij de 'transformatie' van desintegratie niveau 2 naar niveau 3. Mijn gedrag/belevingswereld is sindsdien compleet veranderd.

Misschien is het een verkeerde houding om naar een psycholoog te gaan met het idee dat hij me toch niet kan helpen, maar als hij niet eens kan volgen waar ik over praat, niet de kennis in huis heeft en manieren van redeneren niet begrijpt ben ik bang dat het niet enorm nuttig zal zijn. Het was immers ook de laatste optie van de psychiater.
Tijdens het eerste gesprek vond ik het al vrij frustrerend hoe deze man zich niet voor kon stellen hoe er zoiets ontstaat als een sociale kloof als gevolg van een 'ontwikkelingsvoorsprong'.
Ik moet ieder aspect van mijn verhaal toelichten bij deze man en vraag me nog steeds af of ik wel begrepen word. Daarnaast begrijp ik ook wel dat ik de enige ben die wat aan mijn huidige situatie kan veranderen. Er is geen psycholoog die me uit bed komt timmeren om me naar school te sturen.

Goed, ik weet nog niet of deze psycholoog me iets kan bieden. Ik wacht de geplande gesprekken met hem af en kijk daarna waar het schip strandt.
Smong87

Ongelezen berichtdoor Lieneke » zo maart 25, 2012 5:36 pm

Wat vreemd dat je niet begrijpt en zich niet kan verplaatsen...Misschien is er gewoon geen klik tussen jullie en kan je misschien beter door iemand anders geholpen worden? Natuurlijk moet je het altijd zelf doen, maar je moet weten hoe. Het lijkt me vreselijk om ze slim te zijn en dat er zo weinig nog echte uitdagingen zijn. Ik ken (heel goed) een paar mensen die ook erg slim zijn en ik zou niet met ze willen ruilen. Het lijkt me frusterend om met mensen met wie je in het dagelijks leven moet omgaan je niet zo snel kunnen volgen en niet met elkaar lekker kan geinen, want zo'n grapje is dan al snel te moeilijk. Voor mij is het ook lastig met hen om te gaan want ze lijken niet goed naar me luisteren; ze weten allang wat ik ga zeggen. Dus zo'n contact verloopt uiteindelijk toch moeizaam.
Misschien is het toverwoord toch weer 'accepteren'. Negatieve gevoelens horen nou eenmaal bij het leven...
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Smong87 » zo maart 25, 2012 7:05 pm

Ik vind het niet vreemd dat hij zich niet in me kan verplaatsen. Hoogbegaafde kinderen verwachten vanaf hun eerste schooldag dat hun klasgenootjes zo loyaal als zij zelf zijn. Ze begrijpen zelf niet waarom andere kinderen niet reageren zoals ze zelf zouden reageren. Als gevolg hiervan ontstaat een sociale kloof die enkel groeit met de jaren.
Het morele besef van "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet." (de Gulden Regel) is op de eerste schooldag al onderdeel van wat hoogbegaafde kinderen verwachten van de sociale omgang met anderen.
Hoogbegaafde kinderen worden door hun sociale omgeving 'onrechtvaardig' behandeld, ik weet niet of het voor "normale mensen" mogelijk is zich voor te stellen hoe zoiets voelt. Ik weet ook niet of 'normale mensen' zich ervan bewust zijn wanneer zij worden beoordeeld.

Voor mij is de eerder benoemde "gulden regel" zelfs tot op de dag van vandaag een enorme valkuil voor me geworden. Ik ben zo naïef om mensen informatie toe te vertrouwen die ze vervolgens tegen me gebruiken.

Wat school betreft is het niet zo zeer het 'missen' van de uitdaging, het probleem is dat de uitdaging jaren op zich laat wachten. Het vervelende is gewoon dat ik in groep 3 hoopte eindelijk wat te mogen leren, maar teleurgesteld werd met dingen die ik al wist. Je wacht je hele schoolcarrière op uitdaging, maar dat wachten duurt tot aan het eind van VWO.

Uiteindelijk is de motivatie om nog iets te leren verdwenen. De universiteit biedt voldoende uitdaging, maar nooit geleerd te hebben om te leren is funest voor je gehele studie/toekomstbeeld.

Hoogbegaafde kinderen zijn niet lui geboren, ze worden lui gemaakt.

Waar ik vooral moeite mee heb is het onbegrip in de samenleving. Ik woon in een klein dorpje waar ik mede door het beroep van mijn ouders al snel doelwit van zinloos commentaar/vooroordelen was.

Daarnaast heb ik dubbel pech gehad als gevolg van mijn 'handicap'.

Hoogbegaafden worden veelal beoordeeld door minderbegaafden, en deze laatsten zijn de mening toegedaan dat zowel het oordeel als het gedrag van hoogbegaafden niet beantwoorden aan de gewone normen, of aan de normen die minderbegaafden passend en noodzakelijk achten. Voor vele hoogbegaafden begint de miserie al vanaf de prilste jeugd. Meestal kunnen ze al lezen en schrijven vóór ze naar school gaan. En dan worden ze veroordeeld, om in het gezelschap van minderbegaafden en minderontwikkelden opnieuw te gaan leren wat zij allang kennen. Zij worden gedwongen hun vriendjes te vinden bij kinderen die geen interesse hebben voor meer geëvolueerde onderwerpen. Zij voelen zich soms niet goed op hun plaats in de cohorte van de middelmatigen. Sommigen isoleren zich dan. Anderen worden gemeden en zoeken dan aansluiting bij ouderen, indien dat mogelijk is. Meestal zijn ze er zich helemaal niet van bewust welke de oorzaak is van een relatieve eenzaamheid, van een zeker gevoel van er niet bij te horen, van een gevoel zelfs minderwaardig te zijn en niet mee te kunnen met het sociale leven. Zij zitten niet op dezelfde golflengte, en zij zijn blij als zij toevallig stoten op een aangepaste toehoorder, iemand die hen begrijpt, geïnteresseerd is in dezelfde dingen en vooral op dezelfde wijze de werkelijkheid benadert.

Bron: http://users.skynet.be/sky50779/begaafd.htm

Ik ben zo jaloers op de kinderen die Leonardo onderwijs mogen volgen.

Goed. Mijn 'anders' zijn heb ik vroeg in mijn jeugd moeten verbergen. Ik heb nog steeds moeite met het leggen van sociale contacten, ik ben snel bang 'raar' gevonden te worden. Onbewust vermijd ik zelfs oogcontact uit angst 'beoordeeld' te worden.
Ik vraag me nu af of "dit" nou werkelijk alles is wat het leven te bieden heeft. In mijn dorpje word ik inmiddels voor gek versleten. Nu zie ik pas in dat andere mensen niet zo eerlijk zijn als dat ik ben, als je niet uitkijkt ben je snel slachtoffer van leedvermaak.

Zoals beschreven in die theorie van 'positieve desintegratie' zijn actualisatie en acceptatie de volgende niveaus voor mijn belevingswereld/zelfbeeld.
Enfin, ik weiger toe te geven aan de negativiteit die in mijn jonge jeugd al is ontstaan en wil alles wat me naar beneden bracht achter me laten. Vandaar ben ik op zoek naar oplossingen voor de problemen die ik uit onbegrip voor deze grote boze wereld heb laten ontstaan. Daarmee doel ik dus op mijn gebit en indirect op mijn zelfbeeld. De motivatie voor mijn studie is er nog niet echt, maar thuis blijven brengt ook geen verbetering met zich mee.
Smong87

Ongelezen berichtdoor Lieneke » zo maart 25, 2012 8:36 pm

Dankje voor je verheldering. Zo bedoelde ik het eigenlijk ook, maar verwoordde het verkeerd.
Het eerste stuk waarin je beschrijft over de goedheid in je en die je ook van anderen verwacht, herken ik wel. Je belicht het nu alleen wel heel negatief. Ik vind het juist een hele mooie eigenschap van je. Ik geloof nog altijd wel in de goedheid van de mens. Dat sommige mensen soms het verkeerde pad op gaan, heeft vaak ook een reden.
Mijn dochter zit nu op een school waar goed in de gaten wordt gehouden of ze meer behoefte heeft aan uitdagingen. Zo ja, dan krijgt ze dit ook aangeboden. Er is nu hier ook een experiment waarbij kinderen van groep 7 die erg slim zijn, soms naar een havo/vwo gaan om te leren leren.
Je bent al een heel eind op weg, zo te lezen. Motivatie vinden is inderdaad belangrijk. Je moet wel willen, jouw doel zien. Als mondhygienist ben je continue bezig om de motivatie te (laten) vinden van de patient om zijn mondhygiene te verbeteren of bijvoorbeeld te stoppen met roken.

Nou, succes! Hou je ons op de hoogte?
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Smong87 » di maart 27, 2012 12:55 am

Natuurlijk houd ik u op de hoogte. :)

Die regeling bijzondere tandheelkunde, zou ik daar alleen baat bij hebben op financieel vlak of heb ik hier ook wat aan als het gaat om het (te verwachten) resultaat?

Mijn vader (ex-huisarts, heeft ooit tandheelkunde gestudeerd) betaalt de rekening en zegt dat het een zinloze poging zal zijn en dat ik me over de kosten geen zorgen moet maken. Toch wil ik daar ook wel rekening mee houden.

Mijn gevoel van eigenwaarde stijgt met de dag. Het doet me deugd om te zien dat - hoewel ik m'n weg een tijd kwijt ben geweest, dat de mensen die zorgde voor de daling (of zelfs van het uitblijven) van dat gevoel - alleen een collegezaal van binnen zullen zien tegen sluitingstijd.
Ik doe op dit moment een serieuze poging te stoppen met roken.

Zoals ik eerder heb vermeld heb ik een afspraak gemaakt bij een groepspraktijk om me daar aan te melden als patiënt. In eerste instantie leek me dit wel een goed idee omdat zij (volgens de website, althans) meer mogelijkheden in huis hebben dan mijn huidige tandarts. Ik heb het in dit geval over ********. Klinkt allemaal leuk natuurlijk maar...

Ik begin toch wel te twijfelen of dat enige zin gaat hebben.

Misschien ben ik wel iets te drastisch/obsessief bezig, maar het doet me zeer dat ik m'n mond niet open durf te doen en dat m'n gebit een van de zichtbare/voelbare littekens is uit mijn verleden.
Smong87

Ongelezen berichtdoor Smong87 » wo maart 28, 2012 8:40 pm

Hm, de naam van die groepspraktijk had ik duidelijk niet mogen noemen, mijn excuses. :)

Vandaag heb ik contact gehad met de praktijk van m'n oude/lokale tandarts en heb gevraagd of ze überhaupt bekend zijn met de behandeling 'opbouwen met composiet'. Zoals altijd heb ik het gevoel niet helemaal serieus genomen te worden door die mensen, het antwoord wat ik kreeg was: "ja voor gaatjes enzo gebruiken we composiet", ik zei dat ik dat al wel wist maar dat het me om de opbouw van de slijtage ging.
Fijn om te horen te krijgen dat ik dat "de eerst volgende keer dat ik in de stoel spring maar moet vragen".

Omdat ik ook enige twijfels begon te krijgen over die hippe groepspraktijk ben ik toch 't een en ander af gaan wegen...
Na even te 'ouwehoeren' met een vrouw die heel haar leven al problemen heeft gehad met haar gebit wees ze mij op een kliniek waar ik al meer over heb gelezen.

Ik heb binnen een week een afspraak bij deze kliniek voor een gratis intakegesprek en OPT, geheel vrijblijvend. :-)

In eerste instantie voelde ik me al schuldig tov m'n eigen tandarts om 'ergens anders' te gaan zoeken naar behandelingen. Niet helemaal terecht natuurlijk, het is immers mijn gebit/budget.

Binnenkort heb ik geen verstandskiezen meer in m'n mond.
Mijn vader verklaart me voor gek, maar is het echt een raar idee om de 7s eventueel ook te laten verwijderen? :P
Smong87

Ongelezen berichtdoor Lieneke » wo maart 28, 2012 9:08 pm

Excuses geaccepteerd :wink:
Ik hoop dat deze praktijk wat voor je is! Het is jouw gebit, gelijk heb je. Het is altijd zoeken naar een goede oplossing voor beide partijen: de behandelaar en de patient. Dat is niet altijd even eenvoudig. Als het goed is, komt er een behandelplan met meerdere alternatieven. En dan is aan jou de keus...
Waarom zou je die kiezen willen laten trekken? Welk voordeel heeft dat voor jou?
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Smong87 » wo maart 28, 2012 10:13 pm

Met iedere 7 is wel wat mis, behalve de 37 misschien. De 17 heeft een vulling die in m'n wang prikt, in de 27 is sprake van cariës op de plek waar deze aansluit bij de 28 en van de 48 is een hoek af.

Ik gebruik ze niet bij het eten, ze voelen raar aan en het gevoel wat ze veroorzaken is een hardnekkig signaal van 'HALLO! IK BEN EEN KREUPELE KIES!' in mijn mond.

Ik heb al een vrij kleine mond (zo heb ik me laten vertellen), dus het verwijderen van de M2's zou het kaakbot waarschijnlijk doen slinken en is wellicht niet zo'n goed idee, maar goed. ;-P
Smong87

Ongelezen berichtdoor Lieneke » do maart 29, 2012 8:13 am

Als een kies valt te repareren, dan laat je hem toch niet liever trekken? Je zegt het zelf al; botverlies, een gat in je mond...etc etc
Maar wel een oplossing voor veel van jouw problemen: Vlaams onderzoek wijst uit dat mensen met minder tanden/kiezen een lager IQ hebben. :smt005
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Ongelezen berichtdoor Smong87 » do maart 29, 2012 11:20 pm

Ja goed, ik laat ze ook niet trekken.

Anyway ik heb een afspraak staan bij een 'kliniek' in Best. Gratis gesprek met gratis maken van foto's. Heb op het web vel veel goede verhalen over ze gehoord, maar ook een paar negatieve.

Aan de telefoon werd ik wel op een serieuze manier behandeld, voor het eerst. Wat me wel opvalt is dat er in de e-mail ter bevestiging van mijn afspraak een datum staat die niet overeenkomt met de afspraak en met de dag. Goed, kan een human-error zijn maar toch.
Smong87

Ongelezen berichtdoor vV » vr maart 30, 2012 9:19 am

toch even bellen dan maar (zie ook pb...)
vV
Tandarts
Tandarts

Ongelezen berichtdoor Smong87 » vr maart 30, 2012 11:38 am

Ik heb in privé een advies van vV ontvangen waar ik me helemaal in kan vinden.

De afspraak in Best zeg ik hoogstwaarschijnlijk af.

Ik houd u in het vervolg op de hoogte.
Smong87

Ongelezen berichtdoor Lieneke » zo jul 15, 2012 2:02 pm

Hoe is het nu??
Lieneke
Mondhygiëniste
Mondhygiëniste

Keer terug naar Problemen met tanden en kiezen