Stuk kies afgebroken, rekening € 370 normaal?

Author:
Margret2
Posted:
vr, 10/21/2016 - 15:09
Ik heb wel vaker een stuk afgebroken kies gehad , en met een drievalks vulling a 100 euro weer gemaakt.
Maar nu had ik kiespijn en moest de behandeling vanwege wordtelkanaalbehandeling in 2n uitgevoerd worden, op zich normaal. Maar uiteindelijke rekening was € 370.
Vond dit best veel en wil graag voorleggen of dit normaal cq redelijk is.

Behadeling ging als volgt. Had een afgebroken kies by een oude vulling en had kiespijn. Op naar de tandarts en behandeling werd in 2n uitgevoerd. De eerste betrof een wortelkanaalbehandeling en noodvulling en de tweede afwerking. Voor de eerste behandeling (ca 40 minuten) kreeg ik een factuur a € 120 welke ik normaal vond. Voor de tweede behandeling (ca 20 min) kreeg ik een factuur van € 250.

Die tweede vond ik toch wel opvallend, daar werd weer een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd terwijl ik bij de eerste al een uitgebreide wortelkanaalbehandeling had gehad (maar nu horizontaal). Ook gebruik van nikkel a €45 had ik nog nooit gehoord. Na 20 minuten stond ik weer buiten maar nu met een rekening van €250. Tezamen met de eerste komt dat uit op 370 euro. Was laatste voor het weekend en kreeg bijna het gevoel , nog even wat extras doen en rekening opveizelen(:/)

Mijn vraag is , is het normaal dat er bij de 2e behandeling weer een wortelkanaalbehandeling (a € 95) wordt uitgevoerd, en gebruik van nikkelsinstrument (a € 45)?
Wat denken jullie?

Hieronder de facturen van de 1e en 2e behandeling:

1e behandeling (ca 40min)
- Wortelkanaalbeh. € 20
- Rubberdam € 11
- Verdoving € 13
- 4 rontgenfotos € 60
- Noodvulling € 16
€ 120,-

2e behandeling (ca 20min)
- Wortelkanaalbeh. horiz. € 95
- Rubberdam € 11
- 3-vlaks vulling € 85
- Rontgenfoto € 15
- Nikkelsinstrument € 45
€ 251,-
Romy32

Ik vind €370 voor een wortelkanaalbehandeling niet overdreven veel.
De tweede behandeling is altijd duurder, omdat de kanalen dan worden gevuld.
Tijdens de eerste behandeling worden alleen de zenuwen verwijderd en de kanalen gespoeld.
Ik denk dus dat dit wel gewoon klopt.
vr, 10/21/2016 - 16:20 Permalink
Romy32

Als antwoord op door Margret2

Er is één wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, alleen is die verdeeld over twee zittingen.
Tijdens de eerste behandeling zijn de zenuwen verwijderd en de kanalen gespoeld. De behandeling was toen nog niet af, daarom is er ook een noodvulling geplaatst.
Tijdens de tweede behandeling zijn de kanalen nogmaals gereinigd en daarna gevuld, en is de kies gevuld met een drievlaksvulling. Daarmee is de wortelkanaalbehandeling afgerond.
zo, 10/23/2016 - 13:21 Permalink
Margret2

Als antwoord op door Romy32

Je geeft een feitelijk verloop van de behandeling in mijn geval , dit was me ook duidelijk;))

Maar mijn vraag is, is het gebruikelijk dat bij de afwerking weer een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd (of anders : de wortelkanaalbehandeling in 2n wordt uitgevoerd)..
En dat de 2e zo is gepiept maar 5x zo duur is ?
zo, 10/23/2016 - 16:36 Permalink
Romy32

Als antwoord op door Margret2

Ja, dat is in veel praktijken gebruikelijk.
Meestal duurt de tweede behandeling langer dan de eerste, maar in jouw geval is het kanaal tijdens de eerste behandeling waarschijnlijk al zo goed voorbereid (door middel van vijlen en spoelen), dat de tweede behandeling rap kon verlopen.
zo, 10/23/2016 - 17:38 Permalink
Chris888

Die 20 euro is denk ik E01 = consult wortelkanaalbehandeling en die 95 euro E13 = wortelkanaalbehandeling. Zoals Romy probeert uit te leggen is er dan sprake van 1 wkb, uitgevoerd in 2 zittingen, een lange en een korte in jouw geval. En er staat dus ook maar 1 wkb op de rekening. Kijk hier maar eens, op blz 7 en 28:

https://www.nza.nl/1048076/1048144/TB_CU_7135_01__Tandheelkundige_zorg…
zo, 10/23/2016 - 17:42 Permalink
Margret2

Als antwoord op door Chris888

Romy & Chris Tnx , hier kan ik wat mee.
Heb nog even op de rekening gekeken en klopt, E01 was bij de eerste en E13 bij de tweede. De eerste wkb duurde idd lang en de tweede heel kort.
Wel raar dat de eerste dan 'maar' 20 euro was en de tweede maar liefst 95 euro..

Ik zie ook in de bijlage van Chris bij Ad E13) Wortelkanaalbehandeling :
Het openen van de tandholte (pulpakamer), lengte bepalen, vormgeven, irrigeren, en aanbrengen van een kanaalvulling van gutta-percha in combinatie met een wortelkanaalcement. €95

Het duurde zo kort, ik denk niet dat dit allemaal heeft plaatsgevonden ;/

En bij Ad E04) Toeslag voor kosten bij gebruik van roterende nikkel-titanium instrument :
Bij eenmalig gebruik per behandeling te berekenen. Alleen in combinatie met de codes E13, E14, E16, E17 en E61 in rekening te brengen. €45

Hmmm..
zo, 10/23/2016 - 19:19 Permalink
Chris888

Als antwoord op door Margret2

/<blockquote>Het duurde zo kort, ik denk niet dat dit allemaal heeft plaatsgevonden ;/</blockquote>

We proberen steeds uit te leggen dat E13 in twee zittingen heeft plaatsgevonden. :-) Er is mee begonnen in de eerste zitting, en het is afgemaakt in de tweede. E01, het consult, gaat vooraf aan een de behandeling, dat was het begin van de eerste zitting.
zo, 10/23/2016 - 19:33 Permalink
vV

Als antwoord op door Romy32

dit is het probleem van de code versnippering zoals nu al veel te lang gevoerd/verplicht is. Logischer is zoals heel kort tijdens de vrije tarieven een all in bedrag voor de hele behandeling. Blijkbaar is het moeilijk te begrijpen dat het werk van een code uitgesmeerd is over meerdere zittingen, maar pas bij het afronden ervan op datum berekend kan en mag worden.
@ TS: misschien moet je gewoon accepteren dat het gewoon klopt?
zo, 10/23/2016 - 19:52 Permalink
vV

eerlijk gezegd ben je de eerste die ik tegenkom sinds invoering van dit systeem (wat er eigenlijk al heel erg lang is) die met deze vraag komt. Er zijn meer codes die uitgesmeerd worden qua werk over meer behandelingen. protheses bv, kroon en brugwerk om er een paar te noemen. Is ook ondoenlijk om dit te gaan uitsplitsen per zitting, krijg je nog veel meer codes terwijl het er eigenlijk al teveel zijn..Grootste verwarring komt hier denk ik doordat per zitting gedeclareerd is (wat er kon) in plaats van gewoon 1 nota voor het hele traject..(goedkoper ook voor de tandarts, minder administratie)
ma, 10/24/2016 - 08:15 Permalink