Klikgebit

Author:
Attie4
Posted:
ma, 12/27/2010 - 13:23
Goedemiddag,
Zo'n 9 maanden geleden is alles getrokken. Meteen was al duidelijk dat ik een klikgebit onder nodig zou hebben.
Sinds begin deze maand is mijn klikgebit geplaatst. Boven heb ik een gewoon, beneden op twee implantaten en dmv drukknoppen een klikgebit.
Vanaf de eerste dag is het een ellende. Als ik maar een boterham eet schiet los , zowel boven als beneden en heb ik twee delen in mijn mond 'zweven'
Ik ben al meerdere keren terug gegaan. Boven gaat het scheef als ik kauw en dan is het vacuum weg. Als ik beneden uit wil halen is het aardig vast, maar zodra ik kauw dan is het zomaar los.
Dit is niet wat ik ervan verwacht had.
Ook de drukknoppen was een teleurstelling omdat ik in mijn omgeving alleen maar mensen heb gehoord die een steg hebben en vele malen tevredener zijn. Volgens de technieker moet hij van een bepaald bedrag een constructie maken en is een steg te duur.. Hij wil het wel maken maar dan moet ik zo'n 600 euro zelf betalen. Maar mijn verzekering doet nooit moeilijk ( ik ben aanvullend verzekerd ) en ik vraag mij af waarom hij niet gewoon een steg heegft aan gevraagd.
Al met al schiet het nog steeds los na de aanpassingen en ik vraag mij af wat ik moet doen. De technieker zegt dat ie niet kan toveren en dat dit het beste is wat hij ervan kan maken. Maar ik ken niemand die twee wandelende protheses in zijn/haar mond heeft als ie een boterham eet.
Pff wat moet ik nu???
Toch maar weer terug gaan?

Vriendelijke groet,
Attie
Attie4

Vanmorgen gebeld en volgens de technieker kan ie de knoppen onder wel ietsje aanschroeven maar boven kan ie niks meer aan doen. Enige optie is boven ook prothese op implantaten.
Hoelang zit je dan zonder gebit? Want onder zonder prothese lopen is te doen, maar boven wordt toch een heel ander verhaal. :smt010
di, 12/28/2010 - 13:04 Permalink
Attie4

Waarschijnlijk mijn fout hoor. Ik noem het aanschroeven. :oops: Hij heeft al een paar keer die dingetjes in mijn prothese vaster gedraaid. Ik neem aan dat hij dat weer gaat doen.

Btw ..Ik heb mijn bovenprothese met een beetje pasta vast gezet en nu blijft ie onder ook gewoon zitten. :roll: Ik hoop dat het gewoon goed zal gaan als ie boven dus ook vast zal zitten dmv implantaten(??)
Morgenochtend hoor ik hopelijk meer wat er gaat gebeuren.
di, 12/28/2010 - 13:58 Permalink
Attie4

Net terug van de technieker. Hij heeft de tandarts gebeld en het probleem uitgelegd. Met de vraag of de implantoloog eens wil kijken en de aanvraag voor implantaten wil doen. Of het goed gekeurd zou worden is niet te zeggen zei hij.
Hij heeft ook gezegt dat ik zo weinig kaakbot heb dat het nog maar de vraag is of implantaten geplaatst kunnen worden.
Volgende week donderdag de 6e heb ik de afspraak.
wo, 12/29/2010 - 10:48 Permalink
Attie4

Alles is afgelopen april getrokken. En ik heb alleen een noodprothese gehad. Die is nooit aangepast en was dus al heel snel heel erg te ruim. Dit heb ik zolang opgelost met heel veel kleefpasta. De prothese die ik nu heb zit op zich aardig vast. Maar als ik lach, nies, fluit iod en als ik eet dan is ie meteen los.
wo, 12/29/2010 - 12:36 Permalink
zilli

Na consultatie parodontoloog en super degoutante behandeling werd ik toch aangepraat om 6 overige onderste tandjes toch maar te laten trekken. 4 implantaten geplaatst met nieuwe tandenboog.. klikgebit. Omg. Ja dat zit wel vast maar die plastic constant went echt niet. Hate it! Esthetish is het wel heel mooi. Ik ontdekte nu een techniek om ‘bijna verloren’ tanden terug vast te zetten met botopbouw. Iemand ervaring?

za, 03/27/2021 - 01:05 Permalink
Tandarts_Richa…

Zoals Robinson aangeeft zal er waarschijnlijk een verkeerde verhouding zijn v occlusie ( dicht bijten) en articulatie ( kauwbeweging). Dit laten nakijken door iemand die er verstand/ervaring mee heeft.Na 10 maanden zal de kaak nog "slinken"wat betekent dat er ruimte onder het gebit ontstaat. Dit kan tijdelijk opgelost worden met een rebasing ( opvullen v verloren gegane kaak en de ruimte die daardoor ontstaat). Met een kunstgebit eet je ook anders dan met je natuurlijk gebit. Bij een natuurlijk gebit heb je vaak een voorkeur zijde waar je kauwt. Met een kunstgebit moet je je voedsel verdelen over beide zijden tegelijk. Dit vergt enige oefening. Als je op de ene kant v e wip gaat zitten gaat de andere kant omhoog. Als de occlusie en articulatie niet goed is, gebeurt hetzelfde. Succes.
vr, 06/04/2021 - 20:43 Permalink