Pijn bij kauwdruk na amalgaamvulling

Author:
Steph
Posted:
ma, 11/10/2003 - 02:19
Hallo,

Een tijd geleden (zo 'n tien dagen) heeft de tandarts bij mij een kies gevuld met amalgaam.
Voor de behandeling deed deze kies helemaal geen pijn, maar sinds de behandeling heb ik er heel veel last van!
Telkens ik iets eet, hoe zacht ook, doet deze kies veel pijn.
Bovendien blijft die pijn na het eten nog ongeveer een half uur voortduren! Na het eten moet ik dan meestal een pijnstiller nemen.
Wanneer het niet kort na het eten is, heb ik echter geen last in deze kies. Het lijkt wel alsof er gewoon helemaal geen druk op mag komen!

Ik ben vorige week terug geweest bij de tandarts, en die zei dat dat kwam doordat de vulling te hoog was, en heeft er toen nog wat aan geboord om dit in orde te brengen.
Maar ... hierdoor is er eigenlijk helemaal niets veranderd! De pijn bij het kauwen is er nog steeds en blijft nog steeds voortduren na het eten!

Dus: HELP, wat moet ik nu doen?!
Is er eigenlijk nog hoop dat dit vanzelf overgaat, ook al is de behandeling intussen al tien dagen geleden en de pijn nog niks verminderd??

Naar deze tandarts ga ik in elk geval niet meer terug ...
Steph

Weet niemand hier een antwoord op?
Ik zou graag weten of het zin heeft dat ik naar een andere tandarts ga hiermee.
"Wat verknald is, is verknald" zou ik zo denken ...
Is er nog kans dat dit overgaat ??
ma, 11/10/2003 - 18:53 Permalink
Ricky

Beste Steph. Laat het vertrouwen in je tandarts niet zo snel varen! Het is heel goed mogelijk dat de vulling te hoog was en dit de klachten veroorzaakt heeft en dat deze misschien nog steeds niet helemaal goed is ingeslepen. Het is ook mogelijk dat het een diepe vulling betreft die daardoor de zenuw irriteert, hier kan je de tandarts niet de schuld van geven!. In ieder geval is het denk ik raadzaam om toch je tandarts er naar te laten kijken, het is zijn taak om uit te vinden wat de oorzaak is.
Groeten, Rick :smile:
ma, 11/10/2003 - 22:24 Permalink
admin

Wat zou je ervan denken om de vulling te laten vervangen door wat anders dan amalgaam, composiet bijvoorbeeld. Je lichaam is zo lief om je te waarschuwen door zo te protesteren. Luister daar dan naar man !!! Amalgaam is troep, ook al zijn er tandartsen die tot de dag van vandaag nog steeds heilig geloven in de tandarts associatie die heeft bepaalt dat amalgaam prima okee is. Het probleem is dat de tandarts associatie geen weg meer terug heeft om nu nog te stellen dat amalgaam puur vergif is. Waarom niet, uit angst voor de schadeclaims !!! 't is gewoon al te laat daarvoor. Zowat de hele VS loopt rond met amalgaam vullingen. En je weet hoe het er aan toe gaat in de VS met claims etc..

http://www.web-light.nl/AMALGAM/NL/symptomen2.html
ma, 11/10/2003 - 23:40 Permalink
Ricky

Beste shaker, ook ik heb een sterke voorkeur voor composiet. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat Steph nu klachten heeft omdat er amalgaam is gebruikt. Ook bij composiet kun je, als de vulling bijv. te hoog is of erg diep, klachten krijgen!
Groeten, Rick
di, 11/11/2003 - 00:07 Permalink
admin

Het zal best wel allemaal, groot, hoog, diep etc... maar dat wil nog niet zeggen dat amalgaam niet de oorzaak is. Als het zoals ie zegt een diepe vulling is, dan is het helemaal super gevaarlijk om amalgaam te hebben. Elke keer dat hij kauwt zal een kleine hoeveelheid kwik langs de wortels in de kaak terecht komen waar het lichaam echt geen raad mee weet, dus zegt het AUW !!

Nogmaals haal die troep eruit en laat er metaal vrije composiet in plaatsen.
di, 11/11/2003 - 00:33 Permalink
Ricky

Beste shaker, wel eens gehoord van die klok en die klepel? Eet je weleens vis? Roept u over 10-15 jaar ook zo hard over schadeclaims als algemeen blijkt dat de monomeren in composiet kankerverwekkend zijn? Nogmaals: liever geen amalgaam, maar een heksenjacht...daar is niemand bij gebaat!
Rick
di, 11/11/2003 - 00:44 Permalink
Steph

Bedankt voor de reacties.
Ik denk echter niet dat het hier een kwestie is van amalgaam vs. composiet (ik heb verschillende amalgaam- en composietvullingen en heb van allebei nooit last gehad), maar wel van een zekere onkunde bij de tandarts :wink:
OK, de vulling is misschien nog steeds te hoog, maar waarom kan de tandarts die niet van de eerste keer goed maken! Of dan toch tenminste de tweede keer!
Indien dit inderdaad een geirriteerde zenuw is, gaat dit dan over?? En binnen hoeveel tijd? Of wat moet er dan gebeuren?
di, 11/11/2003 - 02:44 Permalink
shirley

Hoi steph

Ook ik ging zonder pijn in mijn mond voor controle naar de tandarts. Bleek een gaatje te hebben in mijn kies. Gaatje is met witte vulling gevuld. 3 dagen na de behandeling kreeg ik giga stroomstoten door mijn zenuw. om een lang verhaal kort te maken (heb 2 maanden doorgelopen): Heb inmiddels wortelkanaalbehandeling gehad, zenuw was bezig met afsterven. Ben er nog niet vanaf omdat ze de kies nog niet definitief konden vullen. Zit nu om de nog aanwezige bacterie te doden een watje met medicijn in de kies.
wo, 11/12/2003 - 15:05 Permalink
Steph

Hm leuk ...
Ook zo 'n onkundige tandarts ?
Dus eigenlijk moet je dan een wortelkanaalbehandeling gewoon doordat de tandarts het verknald heeft ... :roll:
Moraal van het verhaal: ga vooral nooit naar de tandarts als er nergens iets pijn doet! :mad:
wo, 11/12/2003 - 17:11 Permalink
ArrowGirl

Hmm,ook zo'n onkundige tandarts :???: ... nooit naar de tandarts als je geen pijn hebt :???: ... ik denk dat als je pijn hebt dat het dan in veel gevallen al te laat is. En zeker als je met die pijn door blijft lopen.
Ben zelf een paar kiezen kwijt geraakt doordat ik niet op tijd naar de tandarts ging. En nu loop ik dus sinds een tijdje weer met kiespijn aan kies met een composietvulling,waar ik dinsdag voor bij de tandarts ben geweest.
Heb met m'n amalgaamvullingen nooit geen problemen gehad en de composietvullingen die ik nu sinds 2 maanden heb kan ik wel vervloeken. Oke,het ziet er mooier uit,maar wat heb ik daar aan als ik er alleen maar last van heb. En ik hoor van meer mensen hetzelfde verhaal.
Dan heb ik liever amalgaamvullingen dan composiet en iedere keer die helse pijn.
Maar die ervaringen zijn dus voor iedereen anders,de 1 heeft liever composiet en de ander liever amalgaam.
Groetjes Natascha


[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-11-13 09:51 ]
do, 11/13/2003 - 09:51 Permalink
Maarten

Er zijn wel wat gegronde redenen te bedenken waarom een vulling uiteindelijk te hoog kan zijn.

De patient is verdoofd waardoor er anders dan normaal dichtgebeten kan worden. Dit zelfde geldt voor dichtbijten in een liggende positie en/of na lang openhouden van de mond.

Wanneer thuis de verdoving dan uitgewerkt is en de patient weer zijn normale (habituele) sluitingsbeweging met de kaak maakt, blijkt de vulling ineens te hoog.

Je moet ook beseffen dat het allemaal zeer nauwkeurig luistert in de mond; een zandkorrel tussen je kiezen kan al aanvoelen als een berg.

Helaas is het mogelijk dat er pijn ontstaat na het vullen. Dit kan onafhankelijk gebeuren van het gebruikte vullingmateriaal, hoewel het bij witte vullingen vaker voorkomt!

Niet onkunde maar ook een diepe vulling of pech veroorzaakt pijn. Over het algemeen gaat het vanzelf binnen enkele maanden over in andere gevallen zal alsnog een kanaalbehandeling gedaan moeten worden.
Zoek maar eens op napijn in dit forum dan zult u zien dat u niet de enige bent, de digitale tandarts heeft ook weleens uitgebreide uitleg gegeven:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=1798&forum=1


Heel veel sterkte!


[ Dit Bericht is bewerkt door: Maarten op 2003-11-13 13:00 ]
do, 11/13/2003 - 12:50 Permalink
Steph

Hmz ik heb geen "paar maanden" geduld :eek:
Ik denk trouwens dat het helemaal geen diepe vulling was, want hij vulde drie tanden op een half uur tijd die keer! Kan het dat nog steeds een geirriteerde zenuw zijn ?? :???:
do, 11/13/2003 - 20:43 Permalink
shirley

hoi

Het was zeker geen onkunde van mijn eigen tandarts. Toen ik na 3 dagen tijdens het eten 220 vo;t door mijn kies voelde gaan ben ik de volgende dag naar mijn tandarts teruggegaan. Deze heeft gekeken of de vulling niet goed zat en om mijn gerust te stellen een foto gemaakt. uit deze foto bleek dat er een 'plekje' zat. volgens mijn tandarts kwam dat door het boren. Pijn, gevoeligheid aan witte vullingen komt vaker voor. hij wilde nog wachten met een zenuwbehandeling omdat hij hoopte dat het minder zou worden en een 'goede"kies niet dood wilde maken. Als de pijn aan zou houden moest ik terugkomen voor deze behandeling. En dat heb ik dus niet gedaan. Ben als de dood voor de tandarts en het wordt zenuwbehandeling bezorgde mij al slapenloze nachten. Ben uiteindelijk in rotterdam onder narcose behandeld.
vr, 11/14/2003 - 10:01 Permalink
Steph

Nou we zijn intussen vijf maanden verder, en ik moet zeggen dat de pijn nog steeds niet helemaal weg is. Het is minder, dat wel, maar nog vrij regelmatig (eens in de paar dagen) doet die kies wel degelijk nog pijn, soms bij eten, maar ook gewoon vanzelf. De pijn is wel "verdraagbaar" in tegenstelling tot vijf maanden geleden ...
Bovendien lijkt de pijn uit te stralen tot in mijn kin (is een kies onderaan ...)
Heb echter niet bepaald zin in wkb toestanden ... :wink:
Dus mijn vraag is: vaak hoor je dat de zenuw een tijd kan nodig hebben om zich te herstellen --> is het dus mogelijk dat deze zenuw nu na vijf maanden nog steeds bezig is met zich te herstellen? Het is zeker beter dan in het begin, maar nog steeds niet over ... is de zaak dan "verloren" of niet ??
Alvast bedankt!
zo, 04/11/2004 - 03:30 Permalink
admin

Steph jongen, je bent eigenweis..

Had je een bericht gestuurd om je te helpen, maar helaas ben je op zoek naar antwoord wat niemand je kan geven. Namelijk dat je het amalgaam fijn moet laten zitten.

Over een paar jaar zal je terug denken aan deze message als je eerste streptokok wordt geconstateerd.

Succes ermee !!!
vr, 04/16/2004 - 21:59 Permalink
de digitale tandarts

Shaker dit is geen anti-amalgaam forum!

Indien je zo blijft posten dan moet ik je helaas bannen.

Over het algemeen geven amalgaamvullingen minder klachten na plaatsen dan composietvullingen, daar bestaan onderzoeken over!

5 maanden is een lange tijd, maar gelukkig zijn de klachten van de vulling wat verminderd. Meestal zeg ik tegen patienten dat na een half jaar het grootste deel van de klachten wel verdwenen moeten zijn.

Je kan dus nog wel even afwachten, maar als je de klachten blijft houden dan is een wortelkanaalbehandeling een goede oplossing. Een kanaalbehandeling klinkt veel enger dan het is; in deze situaties is het vaak goed te verdoven en zul je er weinig klachten van ondervinden.

Sterkte!

Met vriendelijke groet.


[ Dit Bericht is bewerkt door: root op 2004-04-16 22:17 ]
vr, 04/16/2004 - 22:01 Permalink
de digitale tandarts

Ik kom er net achter dat jij met je ip adres ook berichten plaatst als user 'loper' en dan speel je iemand die ziek geworden is door amalgaamvullingen.

Ik zal het ip adres bannen, we hebben hier geen plek voor fakers!



[ Dit Bericht is bewerkt door: root op 2004-04-16 22:18 ]
vr, 04/16/2004 - 22:12 Permalink
Steph

Als antwoord op door admin

Steph jongen, je bent eigenweis..
Had je een bericht gestuurd om je te helpen, maar helaas ben je op zoek naar antwoord wat niemand je kan geven. Namelijk dat je het amalgaam fijn moet laten zitten.
Over een paar jaar zal je terug denken aan deze message als je eerste streptokok wordt geconstateerd.
Succes ermee !!!


Hier ben ik, "een paar jaar" later ^^ Ik kan melden dat ondanks die amalgaamvulling de eerste streptokok nog niet is geconstateerd ;)
zo, 01/24/2021 - 23:20 Permalink