Bijna 34 en een gebit! (Tips gevraagd, uw ervaringen en algemene suggesties!)

Author:
Naga
Posted:
wo, 04/05/2023 - 16:06
Hallo lieve mensen!

Ben al een paar dagen bezig geweest met zoveel mogelijk informatie op te nemen en mij zo goed mogelijk voor te bereiden. Voor de ingreep al gedaan natuurlijk, en dankzij mijn tandarts wist ik goed waar ik aan begon. Het is geen natuurlijk ding, het zijn niet je eigen tanden, etc.

In het kort, tot dusver:
3 april 2023 al mijn tanden laten trekken. (Slechte hygiëne, mentale problemen en een tijd zonder geld = tanden die financieel niet me te redden waren.) Had nog 2 kiezen waar ik mee kon eten, voortanden waren aan de voor boven kant afgebroken dus afbijten was ook niet ideaal.

Het trekken ging op zich snel, had wat probleem kinderen in m'n mond die er niet uit wilden. (Lange wortels, en ook gehaakte wortels!)

1 tand moest in geboren worden omdat deze er niet uit wou. Dit was gehecht, en na een snelle spoeling meteen het noodgebit erin. Was nog super verdoofd maar toen de assistente mij de spiegel gaf en ik lachte?

Heb nu nog tranen in mijn ogen als ik er aan denk. Na meer dan 10 jaar niet durven te lachen en dan een stralende witte lach te hebben? Onbetaalbaar.


Vandaag, de 5de, 2 hele dagen verder en tot zover niet te moeilijk. Is het fijn? Nee, het is raar, voelt raar in je mond en m'n dieet van pudding is niet ideaal.

Maar ik houd de moed erin, tenslotte- de glimlach is zo geweldig! Jullie willen niet weten hoe vaak ik de spiegel voorbij loop, stop, glimlach naar m'n zelf en dan weer verder!

Wat ik graag van jullie wil weten:
Hoe was jullie ervaring de eerste paar dagen?
En hoe is dat veranderd tot waar jullie nu zijn?

Tips gevraagd voor:
- Medicijnen slikken. (Ik had al problemen met medicijnen voordat ik een gebit had. Maar het gaat nu moeilijker. Tips zullen gewaardeerd worden!)
- De prothese uit doen in de avond. (Zijn er bepaalde technieken die beter werken? Alles is nu nog gevoelig dus het doet zeer, maar is er een bepaalde techniek om een gebit uit te halen?)

Wat dingen die bij mij zijn gebeurd, tips?
- Gisteren, de eerste nacht waar het gebit uit mocht. Heb het uitgekregen maar het was een gevecht. Het probleem kwam toen ik de eerste prothese uit had, werd helemaal naar en ben bijna flauw gevallen. Toen ze allebei uit waren weer bijna flauw gevallen. Er kunnen zoveel redenen waarom zijn, maar toch, als er iets is wat u denkt dat het zou kunnen zijn dan hoor ik het graag!
Tandarts_Richa…

Prothese net als met natuurlijke tanden/kiezen minimaal 3x dgs uitdoen en reinigen. Daarbij ook de tong en verhemelte/tandvlees. Bij het slapen altijd boven en onder uit laten.. Met de vinger aan een kant achterin zijkant, lucht in laten komt het zo los. Net als met twee glas platen met water ertussen,,, zodra lucht tussen komt plakt het niet. Slik uw medicijnen dan zonder prothese??. Waar werd u naar van??. Zie legio reacties op dit forum...
do, 04/06/2023 - 19:29 Permalink
Naga

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hallo!
Bedankt voor de reactie!
Ja het in en uit doen gaat nu stukken beter. Heb een kanaal gevonden op youtube van een mevrouw die hele handige videos maakt over het gebit.

Naar worden:
Ik denk dat ik naar word van het verlies van de druk die op mijn tandvlees zit? Dat, of misschien het zicht in de spiegel van al mijn tanden eruit.
Ik heb nu een krukje die ik voor de wasbak zet, en ik ga erbij zitten. Het is niet raar als het helpt, toch!?

Medicijnen:
Ik slik ze met prothese en zonder. Met in de dag, en dan zonder in de nacht of ochtend als ik wakker word met pijn bijvoorbeeld, of in de ochtend voordat ik de prothese weer in doe. (Ik houd een zakje ibuprofen bij mijn bed met wat water.)

Het is nu dag 5, en ik merk al een groot verschil met hoe het voelt in mijn mond. Ben er meer aan gewend, denk er niet 24/7 over na, etc. Dus er komt verbetering in! Vandaag ook heel stoer scrambled eggs geprobeerd wat gelukt is.

Slikken:
Ik heb nog wel steeds problemen met slikken/drinken. Dus daarbij ook medicijnen slikken. Ik moet er wel bij vertellen dat dit een probleem was voordat ik een gebit had. Zit tussen mijn oren denk ik, maar ik heb moeite met pillen slikken. Ik gebruik de techniek met de kin naar de borst, of op mijn tong en water erin en snel doorslikken. Andere tips voor slikken/drinken zijn enorm welkom.
vr, 04/07/2023 - 13:22 Permalink
Roos247

Pillen met een breuklijn kun je breken en bepaalde medicatie kan/mag ook gemalen worden. Denk bijv aan paracetamol, maar in bijsluiters of op farmaceutisch kompas kun je dat per soort uitzoeken.

Ik heb een maandje later (afgelopen maandag 1-5) mn gebit gekregen na het trekken van alle overgebleven (22 stuks) elementen.

Hoe gaat het nu met jou?
za, 05/06/2023 - 14:30 Permalink
Tandarts_Richa…

22 stuks... oef... in een keer???. Dan is het echt een "gok"gebit. Meestal trek ik eerst de achterste tanden en kiezen en laat de voortanden zitten zodat de kaak achterin kan genezen alvorens het "gok"gebit te maken . Dan hoeft alleen nog de voortanden getrokken te worden.Sterkte.
za, 05/06/2023 - 21:14 Permalink
Rex003

Ook bij mij alles in 1 keer getrokken had nog 5 tanden van mijzelf de rest kronen
De kronen eerst geboord en daarna tanden/kiezen eruit. Dat voel je niet de verdoving deed zijn werk.
Daarna gelijk prothese in.
De napijn viel wel mee.
Kan alleen na nu 8 weken geleden nog moeilijk wennen aan prothese
Vind het maar veel plastic in je mond moet ook vaak kokhalzen Grr
Gebruik ook fixodent want anders zit het los
1 juni rebasing we wachten maar weer af
Het moet gaan wennen zegt iedereen die een prothese heeft dus ik moet moed houden.
di, 05/16/2023 - 13:00 Permalink
Tandarts_Richa…

Kokhals gevoel gebeurt vaak als de prothese langer is dan uw A-lijn ( scheiding lijn tussen harde en zachte verhemelte). Zo lan g mogelijk wachten met rebasen... De eerste 18 maanden slinkt uw kaak het hardst. Doe je te snel moet je vaker rebasen.
di, 05/16/2023 - 21:24 Permalink
Rex003

Vandaag rebase pfff dat viel niet mee
Boven prothese zit goed onder kan ik nog heen en weer halen
Moet paar dagen proberen zonder fixodent
Of het gaat lukken????
Ben bang van niet.
Wanneer weer terug naar Richard?
Ja als ik pijn heb maar fixodent is toch een lapmiddel?
Word er niet vrolijk van
do, 06/01/2023 - 19:20 Permalink
Tandarts_Richa…

Fixodent is een lapmiddel. Maar stelt u uw verwachtingen niet te hoog??. Het is een immediate nood gebit. Een gegokte gebit, zoals uitgelegd. Als gerebased is moet de prothese zich weer even naar de mond zetten. Als er druk punten zijn...weg laten halen. Als de AAA-lijn goed bepaald is dan is er minder neiging tot kokhalzen. Boven prothese kan meestal wel goed gaan zitten... maar onder mag u blij zijn als het stabiel op de kaak ligt... houvast zoals met een boven prothese verkregen wordt is vaak niet haalbaar. Anders leren eten... met een natuurlijk dentitie is er vaak een voorkeur zijde..dat kan met een kunstgebit niet. Beide kanten tegelijk eten. Twee glas plaatjes met water ertussen blijft plakken maar zodra u daar lucht tussen laat komen laten ze los. Dat is een principe dat met een boven gebit wel haalbaar is. Voor een enkeling is dat ook voor het onder gebit gegeven. Maar meestal niet. Je hoeft maar met de tong ertegenaan te duwen of er komt lucht tussen en komt uw gebit los. Heeft u zich door de beruchte "bruut" Richard laten helpen....Oh jee....Als er pijnlijke plekken zijn terug gaan. Als de kaak verder "slinkt" en de prothese los zit opnieuw laten rebasen maar liefst zo lang mogelijk uitstellen totdat het echt niet meer kan.
do, 06/01/2023 - 23:25 Permalink
Tandarts_Richa…

Het valt idd niet mee...maar ik kan er niet meer van maken. Vaak wordt niet voorgelicht welk problemen (ongemakken) er kunnen zijn bij een immediaat ("gok"gebit) gebit. En ook niet hoe lang het kan duren voordat het definitief gebit gemaakt kan worden. Fixodent is dan helaas een prima hulp middel om te kunnen functioneren, niet de bedoeling om standaard met een gebit te gebruiken. Het definitief gebit moet boven meer houvast hebben zonder fixodent, het onder gebit heeft die houvast niet, men mag blij zijn als dat stabiel op de kaak rust.. Daarom is vaak een frame prothese een oplossing met meer gemak. Maar als niet anders kan ...helaas de immediaat prothese. Ik stel dan eerder voor om even zonder tanden te lopen en het gebit pas maken als de wonden genezen z\ijn. Vervelend om zonder tanden te lopen maar voor mij makkelijker een gebit te maken. Ik hoef dan niet te "gokken"hoe de kaak zal zijn als de tanden getrokken zijn.
di, 06/06/2023 - 23:50 Permalink
Rex003

Of ik ben allergisch voor het materiaal van het kunstgebit of van fixodent
Dacht dat mijn lippen verbrand waren door de zon maar dat is nu uitgesloten
Ik heb het nog steeds. Zelfs de dokter er naar laten kijken zalf gekregen ook dat helpt niet
Heb wel 6 verschillende lippen balsems naar niks helpt
Gegoogled en kom op allergie voor materiaal kunstgebit of allergie fixodent
Ik ben hier niet blij mee
Want zonder fixodent kan ik niet soms wel 3 x per dag grrrr
Help
za, 07/22/2023 - 18:37 Permalink
Tandarts_Richa…

Even laten beoordelen. Sinds wanneer heeft u de reactie. Is dat gelijk na het plaatsen v h kunstgebit geweest?. Hoe vervelend ook ...probeer even vol te houden een paar dgn zonder fixodent om daar de allergie v uit te sluiten. Wel gebit overdag proberen in te houden. Anders werkt dat natuurlijk niet.
za, 07/22/2023 - 21:43 Permalink