Gekke situatie ondertanden/kaak

Author:
Daantje79
Posted:
wo, 01/25/2023 - 18:27
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar weken, twee maanden iets geks bij mijn onderkaak en tanden.

Heb geen al te best gebit maar wel onder controle, tandarts november voor het laatst. MH twee weken geleden. Heb twee implantaten, linlw en rechts onder. Een kroon en vullingen. Tandvlees bij de MH was naar haar zeggen hier en daar oppervlakkig ontstoken. Tandsteen is 2/3 verwijderd, de rest volgende week.

Maar ik ben de laatste maanden angstig en bang dat er iets met mijn gebit is. Angsstoornis had ik een aantal jaar geleden maar tot voor kort onder controle. Nu weer terug, eindeloos googlen op fora, heb in mijn gedachten al drie keer alles laten trekken, paradontitis gehad, kunstgebitten. En dan weer verder googlen.

Spanning dus die op mijn kaak slaat merk ik. Het zit vast, kaak is stijf, harder. Mond openen knakt en geeft stijf gevoel. Het zwaartepunt zit rond mijn onderkaak en kin. Daar voel ik ook stijfheid in mijn kin en ondertanden lijkt het wel. Ook tintelingen, zeker als ik eventjes tot rust kom. Hele dag gespannen, ook met praten, liggen op de zij etc. Alsof er druk op de tanden staat. En dan is daar de angst weer.

Kan dat gekke; stijve gevoel en tinteling in tanden, vermoeid gevoel door die stress en spanningen komen? Want hoe zou het voelen als mijn ondertanden los zouden staan? Ik voel geen beweging als ik eraan zit. En de MH heeft twee weken ook niets gezegd en op mijn vraag wat er aan de hand was alleen gezegd dat er oppervlak wat ontsteking is maar niets ernstigs. Losse tanden had ze gezien en gevoeld toch? Kan sspanning en stress zoveel klachten veroorzaken? Iemand met ervaring?
Daantje79

Geen bitje maar ik knars ook niet. Ik bijt ook niet dicht. Het verkrampt, zonder te bijten. Bevriezen zeg maar, je voelt het ontspannen als je even de mond bewust laat zakken of diep uitademt. Dat er spanning in de kaak zit door stress en angst betwijfel ik eigenlijk niet, zo duidelijk is het. Ik zal dat tijdens volgende bezoekt TA melden voor evt doorverwijzing fysio ofzo.

Wat ik me afvraag is of bovenstaand ervoor kan zorgen dat ook tanden, met name onder, als het ware strak en stijf voelen? En dan, eigenlijk als het even ontspant kunnen tintelen.

Mijn angst zit dus ook op dat de tanden los zouden staan maar bezoeken aan de TA en MH in okt/dec/jan hebben daar niet op gewezen, als ze los zouden staan dat ik er de bemoemde klachten van had, had de TA of de MH dit kunnen zien of voelen bij de behandeling neem ik aan?

In okt nog foto’s ban links en rechts boven gemaakr, foto’s onder zijn van circa april na plaatsen implantaat
wo, 01/25/2023 - 23:37 Permalink
Tandarts_Richa…

Waarom bedenken of iets los of niet los staat als de professionals daar niets v gezegd hebben.....los laten!. Er is spanning door stress....ik zou eerst een "bitje" maken. Ter bescherming. Je voelt het niet altijd. Knarsen, bijv, is een onbewuste handeling.
do, 01/26/2023 - 11:22 Permalink