Black triangles, hoe veilig is tanden strippen?

Author:
Bellao
Posted:
ma, 10/24/2022 - 10:24
Hoi,

Fijn dat ik dit forum heb gevonden tijdens mijn zoektocht naar tanden slicen/strippen

Ik ben 32 jaar en zit nu ruim twee jaar aan orthodontidsch behandeling, een slotjes beugel, het kan bijna eruit eindelijk maar er zijn 3 black triangles ontstaan aan mijn voortanden (zie de foto's) en volgens de orthodontist kunnen ze dat dmv 'strippen' van de betreffende tanden de gaatjes zoveel mogelijk gaan sluiten. Ik heb mijn twijfels over strippen van de tanden, kan dat mijn tanden straks niet schaden op de lange termijn? Hoe veilig is dat? Hoe smal kunnen de tanden gaan worden? Worden de tanden erdoor niet gevoelig ofzo?

Als ik die gaatjes zo laat, kunnen ze later nog erger worden? Mijn orthodontist en de tandarts zeggen dat het niet erger kan worden alleen ziet er dan minder fraai en natuurlijk uit

Ik zie graag jullie info/ervaringen tegemoet of er iemand zoiets eerder met de beugel heeft gedaan en of het wel of niet kwaad kan
Attach
Tandarts_Richa…

U kunt dat op meerdere manieren oplossen. Bij het strippen/slicen wordt je glazuurlaag verdund. Of dat voldoende kan zijn hangt af v wat de orthodontist kan bereiken. U kunt ook sluiten door met composiet vullingen ertegen te plakken. Wel door een geoefend behandelaar laten uitvoeren anders krijgt u moeilijk te reinigen plekken die weer voor problemen met het tandvlees kunnen zorgen. U kunt ook naar een parodontoloog gaan en kijken of er met tandvlees aanpassingen een beter resultaat te krijgen is. Zo laten heeft het voordeel dat het makkelijk met ragers te reinigen is, tja esthetisch wat minder. Maar als ik daardoor beter/makkelijker kan reinigen........Ik heb ook "black triangles" maar ik vind het makkelijk dus laat het zo. Gebruik makkelijk ragers bij elk poetsbeurt.
ma, 10/24/2022 - 11:18 Permalink
Bellao

Dankjewel voor de reactie, ik heb ook aan vullingen gedacht maar wordt niet echt aangeraden door mijn orthodontist en ook de tandarts, omdat het zou meer aandacht en gedoe zijn om het hygiëne en ook een tijdelijke oplossing is en dient over aantal jaren weer vervangen te worden.

Mag ik je vragen of de black triangles bij jou altijd al aanwezig waren of later pas ontstonden, ook tijdens een beugel misschien?
ma, 10/24/2022 - 20:12 Permalink
Tandarts_Richa…

Moet idd om de zoveel tijd vervangen worden als de vullingen verkleuren. Zij in de loop der tijd ontstaan.... leeftijd 71 , auw,.. gebruik. ... veel rageren... etc etc.. helaas slijt v alles bij gebruik. Belangrijk ... ik accepteer het en stoor mij er niet aan. Lekker makkelijk rageren waardoor gezond tandvlees en geen gaatjes.
ma, 10/24/2022 - 22:55 Permalink
Karinx

Mijn tandarts wil dit probleem oplossen met twee facings… alleen ben ik onder behandeling bij een paradontoloog en ben ik bang voor meer tandvlees problemen. Overigens heeft de paradontoloog toestemming gegeven voor renovatie van het bovenfront. Zou een vulling van composiet een minder drastische aanpak zijn?
ma, 03/27/2023 - 15:47 Permalink