kiezen te laag in bovengebit

Author:
@ikke@
Posted:
do, 09/29/2022 - 14:01
Goedemiddag,
Ik heb nu sinds 4 weken mijn immediaatprothese en ik denk dat de kiezen in het bovengebit te diep liggen. Ik kan er nog steeds niets mee eten en denk dat het hier aan ligt. Iemand die hier verstand van heeft.

2de vraag welke zorgverzekering is met makkelijkst met aanvragen van een klikgebit?

Vriendelijke groet ikke
Attach
Tandarts_Richa…

Eerst met de laatste vraag, u heeft de beste implantaten, uw eigen kiezen/tanden, verloren. Uw tanden/kiezen zijn pas getrokken. De kaak moet eerst slinken. Dat duurt minimaal 1-1.5 jaar voordat uw kaak geslonken is tot een stabiele situatie. Vaak langer . Dan pas kan beoordeeld worden in hoeverre uw kaak geslonken is om in aanmerking te komen voor een "klik" gebit uit de basis verzekering. Soms duurt het jaren voordat de kaak voldoende geslonken is. Jaren ellende. Door de hoge kosten v e klikgebit zijn daar regels voor opgesteld. Ik merk dat "gecontracteerde" implanteurs vaak niet door de zorgverzekeraar gecontroleerd worden en daardoor een soort vrijbrief hebben om maar raak te behandelen. Sommigen frezen dan de kaak weg om een acceptabele dikte te krijgen voor een implantaat. Te veel bot is niet altijd goed omdat de implantaat dan te hoog komt met te weinig ruimte voor de nog op te stellen tanden. Nadeel v zo snel wegfrezen is dat de kaak niet "rustig" is en nog verder kan slinken. Waardoor de houvast v d implantaat minder is, bot trekt weg. Terug naar uw tweede vraag... geen enkel zorgverzekeraar wil geld uitgeven. Dus geen enkel is makkelijk. Maar wel makkelijk naar gecontracteerde behandelaren, dit om niet gecontracteerden te dwingen/ verleiden ook een overeenkomst te tekenen. Wel tegen een te laag tarief . Goedkopere materialen zorgen dat wij aan dat lage tarief kunnen voldoen. Uw eerste vraag.: U heeft een immediaat prothese, ik noem het een "gok" prothese. De technieker heeft moeten gokken hoe diep uw kiezen moeten liggen. Vaak verkeerd gegokt. Dat is via een foto niet te beoordelen want moet in de mond beoordeeld worden. Een immediaat prothese zit vaak niet lekker/goed, of er is goed gegokt. Drukplekken kunnen weggehaald worden . De kaak slinkt de eerste 18 maanden het hardst. Dus zal meerdere keren opgevuld moeten worden totdat het slinken, wat uw leven lang doorgaat, enigszins gestabiliseerd is. Dan pas het definitief gebit laten maken. Met of zonder implantaten afhankelijk v of u aan de criteria voldoet en de zorgverzekeraar vergoeding goedkeurt. Het duurt enige tijd voordat u went. Ik geef aan een periode v minimaal 3 maanden. Gelukkig zijn er ook immediaat prothese houders die weinig problemen kennen, lees hier op het forum. Maar houdt u ons svp op de hoogte v uw ontwikkelingen. U behoort waarschijnlijk tot de grootste groep die wel problemen heeft maar 4 weken is te kort om daar een oordeel v te vormen. Hoop dat het snel gaat wennen, succes.
vr, 09/30/2022 - 10:45 Permalink
Tandarts_Richa…

Het zal u weel verteld zijn maar bij het slapen de prothese altijd uit laten. boven en onder. Door de druk v d prothese slinkt uw kaak. Gun uw kaak ook nachtrust. Slinkt de kaak minder en bot/ kaak hebben wij nodig voor de houvast v uw gebit.
vr, 09/30/2022 - 10:49 Permalink
Tandarts_Richa…

De "diepte" zoals u bedoelt is afhankelijk v d "hoogte" dat beschikbaar is. "Hoogte", de ruimte tussen de bovenkaak en de onderkaak. De ruimte tussen ontspannen stand v d kaken en stand als kiezen op elkaar zijn is de "Free-way space". Normaliter 2-3mm. Als de kiezen opgesteld worden moet er dus 2-3 mm tussen blijven. Heeft u immediaat boven en onder of alleen boven gekregen. Indien boven en onder dan kan eventueel de boven kiezen meer uit de prothese komen maar dan moet onder er meer in als er maar 2-3mm free-way space over blijft. Indien alleen boven dan ben je dus beperkt door de stand v h onder gebit. Het kauwvlak moet ook v d snijtanden naar het oor oplopen, niet naar beneden "hangen" als je v voor kijkt. Maar dat is ook weer afhankelijk v of u alleen een boven gebit hebt gekregen of beiden. Weer afhankelijk v h kauwvlak v d onder kiezen. Indien uw onder "kauwvlak" naar beneden loopt kan dat opgelost worden door het kauwvlak eerst op te hogen. Dat is eigenlijk niet mogelijk bij een immediaat prothese omdat dan het boven gebit nog aanwezig is. De technieker moet gokken hoe het wordt, "gok gebit". Nadat het boven gebit verwijderd is en de immediaat geplaatst kan alles hersteld worden. Maar de zorgverzekeraar betaalt de eerste 3 maanden niets voor extra werk. Vandaar dat vaak gewacht wordt tot na die tijd. Vandaar dat steeds meer weigeren een immediaat te maken en sturen door naar een ander. Wij moeten gokken en kunnen verkeerd gokken maar kunnen niet anders. En in het begin vaak heel veel werk met begeleiden en drukplekken verwijderen. Ellende voor de client. Het kauw mechanisme is een heel verfijnd mechanisme dat bij het minste verstoord kan worden. Gelukkig went het lichaam vaak snel aan nieuwe situaties. Geef het minimaal 3 maanden. Een beetje technische antwoord maar hoop dat u het begrijpt. Maak een foto v h kauwvlak met de kiezen op elkaar. Misschien dat ik dan meer kan zien.
ma, 10/03/2022 - 09:26 Permalink
@ikke@

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Goedemorgen, de diepte of hoogte van de kiezen of hoe je het ook noemt. Op de foto heb ik het gebit op elkaar gezet zo als het ook in mijn mond op elkaar zit. Zoals je kunt zien zijn de kiezen aan de buitenkant veel hoger dan aan de binnenkant. De binnenkant zit in het roze gedeelte. Ook kun je zien dat de kiezen niet goed op elkaar komen. Ik begrijp dat dit een gok gebit is, maar het kan toch niet zo zijn dat ik hiermee moet blijven lopen totdat ik een definitief gebit krijg? Ik krijg hiermee het voedsel niet fijn en slik hele brokken door. Er is afgelopen maandag een tissuelaag in gelegd. Dit resulteerde in dat het bovengebit zo vast zat dat het er bijna niet meer uit te krijgen was, (lukt nu inmiddels goed. Ondergebit zat ook zeer goed vast, alleen ligt het nu na 4 á 5 dagen alweer zeer los in de mond. Op de laatste 2 foto's is ook een scheur in een kies te zien deze zit er al in van af dat ik hem in gekregen heb en loopt door in het roze gedeelte, ze willen dit pas repareren bij de rebasing. Moet ik dit allemaal zomaar accepteren? Ik wil wel kauwen maar het gaat gewoon niet, het is wel gewoon pijnloos, maar krijg het niet fijn. Wie weet raad, moet ik een second opinion laten doen. Word er een beetje moedeloos van. Gr Ikke
zo, 10/09/2022 - 11:56 Permalink
Tandarts_Richa…

Gelukkig zijn er mensen die dit allemaal prima vinden als de tanden maar mooi zijn. Helaas behoort u tot de grote meerderheid waarbij dit de bijkomsten zijn v e "gok" gebit, de eerste immediaat prothese. Uw kaak slinkt het eerste 6 maanden het hardst, daarna tot 18 maanden waarna het slinken uw leven doorgaat maar minder hard. Een rebasing of opvullen met tissue conditioning geeft tijdelijk verlichting/vastheid. Kauwen gaat met een kunstgebit anders dan met uw natuurlijke tanden/kiezen. Met de natuurlijke tanden/kiezen heeft men meestal een voorkeur zijde. Met een kunstgebit moet u uzelf de tijd gunnen, minimaal 3 maanden, om aan beide kanten tegelijk te leren eten. Oefening baart kunst. Een kunstgebit heeft niet de interdigitatie, contact met de boven/onder kiezen waarbij de kiezen in elkaar vallen, zoals met de natuurlijke kiezen. als dat zo zou zijn dan schuiven het boven en onder gebit minder goed met als gevolg dat het gebit op slot raakt of bij zijwaartse beweging los komt. Vandaar dat vaak voor 0% kiezen gekozen wordt. Beetje technisch maar heb geprobeerd in gewone taal uit te leggen. De scheur lijkt meer op een overmaat aan kunststof dat weg gepolijst kan worden. Hoe "diep" hangt af v d ruimte tussen boven en onder dat beschikbaar is. Voor een immediaat prothese vind ik dit een zeer acceptabel resultaat, redelijk gegokt. Geef uzelf de drie maanden om te leren kauwen/eten met uw "gok" prothese. En idd U zult niet kunnen malen/bijten zoals met een natuurlijk gebit. Maar voldoende om te kunnen leven. Sorry ik kan het niet beter voorstellen. Ik hoop dat de eerdere positievelingen op dit forum uw relaas lezen en dat anderen daar de les v leren. Bedankt voor uw bijdrage tot nu.
zo, 10/09/2022 - 20:50 Permalink