Hygiëne en handschoenen bij de tandarts

Author:
djeena
Posted:
wo, 09/21/2022 - 16:52
Vanmiddag was ik nog even bij tandarts, vrijdag ga ik naar de endodontoloog ivm een verwijzing.

Ik had een wondje gemaakt met een tandenstoker, het is inmiddels wel weer dicht. De tandarts wilde voelen aan de zijkant van mijn kies, aan het tandvlees (tegen mijn wang aan) en deed dat met zijn wijsvinger zonder handschoen. Het ging heel snel en daarom kon ik er niets van zeggen. Ik vind het niet heel hygiënisch dat hij zonder handschoen in mijn mond komt. Daarna sprak hij tegen mij, was vlakbij en had zijn mondkapje alweer afgedaan. Is dat een normale gang van zaken zo?
djeena

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dank hiervoor. Ik lees dit:

Handschoenen voorkomen niet alleen besmetting van de handen van medewerkers, maar ook dat micro-organismen van de handen van de behandelaar worden overgedragen naar de patiënt.

De tandarts kwam net van pauze terug en liep ook eerst naar een andere kamer waar andere medewerkers in en uit liepen. Een handvat van een deur
is dan niet schoon.

Enfin, het heeft weinig zin om er nu nog verder over na te denken, maar het is natuurlijk niet zoals het moet. Hij raakt toch mijn slijmvliezen aan.

Slechte zaak.
wo, 09/21/2022 - 18:17 Permalink
Newtan

De wereld is wel veranderd. Ik werk nog dagelijks op een manier die blijkbaar niet meer kan. En ik ken er heel veel die dat nog steeds normaal vinden. Maar bij twijfel altijd even aanspreken, lijkt me goed. Een professional kan daar tegen.
wo, 09/28/2022 - 17:48 Permalink