Na jaren knarsen opeens tong bijten

Author:
Bigoras
Posted:
zo, 06/19/2022 - 13:32
Dag allen,

Wat fijn dat er een forum is voor tand- en kaakproblemen. Ik hoop dat ik mijn topic heb aangemaakt onder het juiste subforum.

Ik zal mij eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Bigoras en ik ben een notoir tandenknarser. Hier ontvang ik nu zo'n vijf jaar behandeling voor. Ik heb facings op mijn tanden en kiezen vanwege de slijtage en sinds april dit jaar heb ik zowaar weer een stabiele beet en een splint die mijn gebit goed beschermd tegen het knarsen. Ik draag de splint iedere nacht. Tot twee weken geleden ging alles dus na lange tijd behandelen helemaal top. En toen ontstond er een nieuw probleem.

Twee weken geleden werd ik namelijk wakker met een felle pijn in mijn mond. Ik viel snel weer in slaap en de volgende ochtend zag ik dat ik een bloedende tong had. Sindsdien bijt ik vrijwel iedere nacht op mijn tong - op exact dezelfde plek - en slaap ik gemiddeld drie uur per nacht omdat ik telkens wakker schrik van de pijn. Ik sta onder behandeling bij een centrum voor bijzondere tandheelkunde en daar is deze week tot twee keer toe gekeken naar mijn beet en geconcludeerd dat het tong bijten komt door een scherp stukje van mijn kies in de onderkaak. Dit stukje kies is glad gemaakt door de tandarts, echter heeft dit geen verschil gemaakt. Om uit te sluiten dat het komt door de splint heb ik de afgelopen nachten zonder split geslapen - iets wat ik nooit doe vanwege de intensiteit van het knarsen. De eerste nacht beet ik niet op mijn tong en kreeg ik hoop, maar vannacht werd ik wakker met een nieuw wondje op dezelfde plek als de eerdere keren toen ik wel een splint droeg.

Ik heb een account aangemaakt omdat ik even geen perspectief meer zie en niet weet waar het door kan komen. Ik beet eerder nooit op mijn tong en mijn beet sinds kort eindelijk weer stabiel. Het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat de hoektandgeleiding van de splint minder is geworden aan de rechterkant ten opzichte van toen ik de splint net had. Kan dit de boosdoener zijn?

Graag ontvang ik reacties van professionals en/of ervaringsdeskundigen die tips hebben en mogelijk weer een beetje moed in kunnen praten. Op dit moment durf ik eigenlijk niet meer te gaan slapen omdat ik mezelf telkens veel pijn doe.

Details:
1. Ik bijt iedere keer op dezelfde plek.
2. Ik bijt zowel met als zonder splint op mijn tong.
3. Er is de afgelopen tijd niet veel veranderd in mijn leven.
4. Ik gebruik geen medicatie.
5. Ik drink zelden alcohol, eet gezond en drink geen koffie na 14 uur.
6. De klacht heb ik voor deze twee weken nooit eerder gehad.
7. De hoektandgeleiding van mijn splint werkt minder goed dan voorheen en ik raak de splint vooral aan de rechterkant.
8. In mijn slaap maak ik volgens mijn vriendin op dit moment kauw bewegingen en doe ik mijn mond open en dicht. Voorheen was het volgens mijn vriendin vooral knarsen.

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd en heeft iemand enig idee hoe en wat. Bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groeten en een fijne dag,

Bigoras.
Tandarts_Richa…

Tja dit is voor mij een moeilijke waar ik u in de praktijk voor naar de Gnatholoog zou doorsturen. Maar u bent al bij het centrum voor bijzondere Thk. Waar neem ik aan ook een gnatholoog werkzaam is. Parafuncties zijn regelmatig spanning/stress gerelateerd. Volgens uw vriendin toch bewegingen in uw slaap. Is dat spanning/stress gerelateerd. Dat weet ik niet maar ik denk dat u uzelf tekort zou doen dat niet professioneel te laten onderzoeken. Dat in combinatie met een onderzoek door een gnatholoog. Misschien dat een v d hier meelezende collega's wat aanvullende suggesties heeft. vV ??.
zo, 06/19/2022 - 22:53 Permalink
Bigoras

We zijn een maand verder, zoals beloofd een update. Tandarts in het ziekenhuis heeft tweemaal mijn kies geslepen. Nu bijt ik minder vaak op mijn tong, maar nog steeds wekelijks. Volgende week een nieuwe afspraak. Aan dezelfde kant waar ik op mijn tong bijt heb ik nu ook een ronde rode vlek. Die heb ik geplaatst in een ander topic, maar voor de volledigheid ook even hier bijgevoegd. Is dit ook van het bijten of is het iets anders?

Ik word soms moedeloos van het knarsen, plaatsen van vullingen op mijn tanden, aanmeten van bitjes en wondjes in mijn mond. Zucht.
Attach
do, 07/21/2022 - 10:30 Permalink