Mogelijk lijm van spalkje, volgende week pas plek?

Author:
chaoticinternetnerd
Posted:
ma, 01/17/2022 - 16:02
Hoihoi,

Ik heb inmiddels al 11 jaar geen beugel meer en altijd een spalkje gehad. Een stuk of 3/4 keer gehad dat het spalkje los ging en dan na een paar dagen laten fixen.

Nu heb ik bovenin een spalkje waarbij deze over 1 tand, de tand naast mijn rechter voorkant, in een bochel loopt. Altijd zo geweest. Hierdoor vind ik het lastiger aan te voelen of hij nog goed zit omdat hij qua lijm nooit glad en zacht is geweest zoals de rest en er altijd wat ‘ruimte’ tussen de spalk en de tand lijkt te zitten. Overigens wordt de spalk wel elk tandartsbezoek gecontroleerd.

Ik heb heel lichtjes het gevoel dat er iets anders voelt op die tand, maar weet niet precies wat. De spalk zit niet los en voelt niet scherper maar toch voelt hij wat anders.. Alsof de bochel wat ‘groter’ is dan normaal? Heb mijn tandarts gebeld waar ik over anderhalve week een controle heb of ik misschien wat eerder terecht kan, puur om ff snel naar het spalkje te kijken. Mijn oude orthodontist zit namelijk in Heerenveen en ik woon in Utrecht. Tandarts heeft echter geen tijd en zegt dat het met verschuiven ‘wel niet met zo’n vaart zal lopen, maar dat kan ze vanaf hier niet beoordelen’

Ik maak me enorm zorgen dat er iets gaat schuiven gezien dit de voorkant van mijn gebit is. Hoe groot is die kans en wat moet ik nu doen?
Tandarts_Richa…

Hoe langer het spalkje er op zit hoe minder snel iets zal verschuiven maar er zijn altijd uitzonderingen. Als het goed is dan heeft de Orthodontist aangegeven dat het gebit altijd de neiging zal hebben naar de oorspronkelijke situatie terug te gaan. Als het spalkje niet los is zou ik mij geen zorgen maken. Maar ook al is het los ...de tandarts heeft niet eerder tijd...het is zoals het is zou Max zeggen. Er is een gigantisch tekort aan tandartsen ontstaan omdat het onderwijs capaciteit ondanks adviezen niet is verhoogd. U mag blij zijn dat u een tandarts heeft.
ma, 01/17/2022 - 17:57 Permalink