Verstandskiezen verwijderen?

Author:
sem.s
Posted:
zo, 01/16/2022 - 12:21
Hoi, Ik heb een vraag over mijn verstandskiezen. De bijgevoegde foto is een paar maanden gemaakt. Dit was gedaan voor een medisch onderzoeksprogramma. Er is geen uitleg bij deze foto gegeven, maar ik vraag me toch af of mijn verstandskiezen in de onderkaak niet verkeerd groeien. Dit gevoel werd versterkt toen mijn rechter kaak (bij de verstandskies) ontstoken raakte.

Is het verstandig om ze te laten verwijderen of niet?
Attach
Tandarts_Richa…

Hoe jong bent u. De meningen zijn vaak verdeeld. Links denk ik dat er geen problemen zullen ontstaan en zal de 38 waarschijnlijk normaal doorbreken met de daarbij behorende doorbraak klachten. Rechts, de 48, ligt wat schuiner dus is de vraag of dat wel normaal zal doorbreken. Op dit ogenblik zijn de wortels nog niet volgroeid. Stel dat de 48 in deze positie blijft zitten en de wortels zijn volgroeid heb je het risico dat ze dan dichtbij de zenuw kanaal komen met het risico dat bij verwijdering v d 48 de zenuw beschadigd zou kunnen raken. Daarom zou ik het advies v e kaakchirurg inwinnen of de 48 zonder risico nu al verwijderd zou kunnen worden. Misschien vragen hoe hij ertegen aan kijkt om ook de 38 te verwijderen, preventief.. Boven, 18 en28, zou ik mee wachten totdat ze verder doorgebroken zijn. Er zullen ongetwijfeld collega's zijn die afwachten totdat je klachten hebt en dan kijken wat er gedaan kan worden.
zo, 01/16/2022 - 15:10 Permalink
sem.s

Ik dacht dat het een goed idee was om te laten weten wat mijn tandarts er van vond. Hij wil nog even wachten tot de volgende controle over 6 maanden. Dan opnieuw beoordelen en evt doorverwijzen naar kaakchirurg. dan gebeurt het nog voor 18e verjaardag. Hij vind de kiezen nog relatief diep zitten.

Ik denk dat dit een goede afspraak is.
vr, 02/04/2022 - 13:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Merci voor de terug koppeling. Ik kan mij wel in het standpunt v uw tandarts vinden. Ik zei al : meningen zijn verdeeld. Het is niet te voorspellen of de verstandkiezen onder langs de kiezen ervoor kunnen groeien. Maar er is een risico v niet. En als de wortels zich verder vormen naar de hoofdzenuw dan kan dat later problemen geven die ook op te lossen zijn. Bijv: verwijdering in twee zittingen. Eerst het bovenste deel en na verder doorbraak het onderste deel. Allebei kan.
vr, 02/04/2022 - 18:35 Permalink
sem.s

Ik ben vanwege omstandigheden overgestapt naar een andere tandarts. Deze vond het wel verstandig om alvast een kaakchirurg te laten kijken, dus volgende week een afspraak daarvoor. Verwijzing voor extractie 48 en beoordeling 38.

Nogmaals bedankt voor de reacties en mening! Ik laat nog wel een reactie achter als ik iets heb gehoord van de kaakchirurg.
vr, 02/18/2022 - 19:39 Permalink
sem.s

Vandaag langs geweest op het spreekuur van de kaakchirurg. Deze raad aan om de 48 en 38 beide te verwijderen. De 38 voornamelijk preventief. De eerste kies wordt na de vakantie verwijdert. Ze konden het al op dezelfde dag doen, maar dat komt niet zo mooi uit met de voorjaarsvakantie :)

Ik had nog wel een vraagje die ik vergeten was te stellen aan de kc. Liggen de kiezen dicht bij de zenuw in de onderkaak? of valt dit mee? Ik neem aan dat er sprake is van dat laatste. Anders zou hij het niet aanraden. Toch vraag ik het mij af.
do, 02/24/2022 - 21:25 Permalink
Tandarts_Richa…

Voor zover ik het op mijn scherm kan beoordelen: net boven de zenuw buis. Als er gevaar van beschadiging zenuw zou zijn moet de KC u daar op attent maken. Als er te veel risico zou zijn dan kunnen ze in "twee tempi" twee keer verwijderd worden. Eerst het kroon gedeelte en later bij verdere doorgroei het onderste deel. Er is vaak een risico v h raken v d zenuw. Vraag het volgende keer bij uw afspraak of bel even met uw vraag van tevoren.
do, 02/24/2022 - 21:53 Permalink