Pijnloze zwelling aan tandvleesrand bij implantaat

Author:
joosje
Posted:
za, 11/27/2021 - 08:21
Sinds ong. 6 weken heb ik een flinke zwelling aan de rand van een implantaat.
De mondhygieniste heeft 2x de controles gedaan en adviezen gegeven.De uitgebreide inspectie van de implantoloog heeft niets opgeleverd: geen infectie ,geen botverlies.Kortom hij weet het niet en heeft mij doorverwezen naar de kaakchirurg.
Implantaat is verwijderd dus de inspectie was zeer grondig.Hij noemde het een proliferatie van het tandvlees.
Wat kan hiervoor de oorzaak zijn.
De zwelling voelt soepel aan en is niet gevoelig ik kan goed poetsen en moeizaam rageren.

Welke oorzaken kunnen er zijn voor dit probleem
Tandarts_Richa…

Dit is buiten mijn parate kennis veld."Het microbioom van een gezonde mondholte kan worden beschouwd als een "gemeenschap" van commensale, symbiotische en pathogene bacteriën, die allemaal naast elkaar bestaan in homeostase. Helaas is dit een fragiele situatie. Een verstoring van dit evenwicht – of dysbiose – kan ertoe leiden dat pathogene bacteriën zich ongecontroleerd verspreiden, cultiveren op zowel harde als zachte weefsels en aandoeningen veroorzaken zoals parodontale ziekte en tandcariës. ". Dus een verstoring v h evenwicht van mond flora. Vaak het niet juist reinigen. Maar is de zwelling er nog na verwijdering v h implantaat?.
za, 11/27/2021 - 23:38 Permalink
joosje

Zwelling is nog steeds aanwezig en lijkt naar mijn gevoel uitgebreider.
Bij onderzoek van “mijn” implantoloog/tandarts was geen infectie te zien,bij het aanprikken van de zwelling was er geen pus oid .Ik ben wel bezorgd over de uitkomst van de second opinion.

Met dank voor uw reactie.
zo, 11/28/2021 - 21:47 Permalink
joosje

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ik heb 20 december een afspraak bij een kaakchirurg/implantoloog voor een second opinion.
Als het geen ontsteking is dan kan het een goedaardige maar ook een kwaadaardige zwelling zijn
en daar maak ik me zorgen over.
Ik ga zeer regelmatig naar de tandarts voor controles en behandeling door de mondhygieniste,
recent in juli(gb) en en okt en november bij de mondhygieniste en implantoloog / paradontoloog.Hij kon geen diagnose stellen.

Dank voor het lezen en meedenken
ma, 11/29/2021 - 10:40 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik zou mij nu geen zorgen maken. Eerst tweede mening afwachten. Ben in 39 jaar voor zo iets geen kwaadaardige zaken tegen gekomen. Hoop dat het nu ook zo is. Wacht eerst af....heeft geen zin nu zorgen te maken want het is een voldongen feit
ma, 11/29/2021 - 15:43 Permalink
joosje

Dank voor uw gerustellende bericht.
Ik wacht af wat de uitkomst van de second opinion is.De behandelend implantoloog vindt de afspraak 20 dec.
wel te lang duren .oOm dit onderwerp af te sluiten laat ik weten wat de uitkomst/cq behandeling wordt.
Prettig dat er zo snel gereageerd wordt op de vragen en onzekerheden.

Gr. Joosje
ma, 11/29/2021 - 19:20 Permalink
joosje

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Inmiddels met spoed voor second opinion geweest.Uitkomst is ws een pyogeen granuloom.Moet wel tzt. verwijderd worden als granuloom “rustig” is.Geen sprake van ontsteking.Mogelijk een biopt ter beoordeling.
Wordt wel een langdurig traject maar het kon slechter..
Ben zeer tevreden over de hele procedure incl de reacties van tandarts.nl!
zo, 12/05/2021 - 19:25 Permalink