Vraag over zenuw bij verstandskies onder

Author:
Sammie123
Posted:
wo, 11/17/2021 - 17:03
Hallo, laat ik vooropstellen dat ik ENORME tandartsangst heb dankzij een trauma, maar echt mijn best doe om m'n gebit weer op orde te krijgen. Inmiddels goed terecht gekomen bij een tandarts en die heeft me doorgestuurd om de verstandskiezen te verwijderen. Op de rontgen is te zien dat de zenuw redelijk dichtbij de verstandskiezen onderin ligt. De tandarts gaf de risico's daarvan aan (waar ik van schrok), en gaf ook aan dat het mogelijk is dat de kaakchirurg alleen de kroon verwijderd en de wortels laat zitten. Nou heb ik optie twee sowieso liever, omdat ik erg bang ben voor de gevolgen. Ik heb ook geen last van mijn onderste verstandskiezen, ze liggen alleen horizontaal en de bovenkant komt door wat af en toe alleen wat tandvlees irritatie geeft. Voor derest geen pijn. Hoe kan ik dit het beste aangeven bij een kaakchirurg (ben dus al niet zo'n held), en hoe gaat een chirurg hiermee om? Is hij bereid mee te denken, of dan wel de hele kies of halve kies te laten zitten? Graag reactie

Groetjes van een bangerikje
Tandarts_Richa…

Een KC zal de risico goed afwegen en de verschillende opties met u overleggen. Als het te dicht bij de zenuw ligt met gevaar v na klachten dan moet/zal hij u daarover inlichten. Het zal goed verdoofd worden dus niet bang zijn. Een noodzakelijk kwaad.
wo, 11/17/2021 - 17:46 Permalink