Misselijk door kunstgebit

Author:
Gebitgebit
Posted:
wo, 09/15/2021 - 15:00
Sinds 3 weken heb ik een kunstgebit. Eten gaat goed. Gewenning gaat ook goed. Maar ik ben de hele dag door misselijk. De gehemelte plaat is al wat ingekort maar die geeft nu ook een snij gevoel. Volgens de tandtechnieker heeft hij nooit iemand ontmoet die misselijk is van het kunstgebit alleen mensen die kokhalzen dus conclusie psychisch. Aan pro liner en zachte lage doet hij niet. Tijdens het dragen van het noodgebit wordt er geen pro liner aangebracht. Ik heb het gevoel dat er zoveel ruimte zit in het gebit dat als ik op het beneden gebit druk wordt ik al misselijk. Ben ik echt de enigste die misselijk is van zijn gebit?
Tandarts_Richa…

Neen dat ben je niet. Als ik het goed lees is dit je eerste noodgebit. Is dat een immediaat,a la minute, gok gebit of heeft u even zonder gelopen. En ik noem het gok gebit omdat er gegokt moet worden wat over blijft als de tanden getrokken zijn en het gebit direct geplaatst is. Het is dan normaal dat een gebit niet 100% past en ruimte heeft. Gewenning gaat bij ieder anders. Het heeft tijd nodig.Als het goed is is dat van tevoren uitgelegd. Pro liner of een zachte laag kan de pasvorm tijdelijk verbeteren als er te veel ruimte is. Waardoor acceptatie misschien makkelijker gaat maar moet daarna weer aangepast worden ( gerebased). Het noodgebit zal een paar keer gerebased moeten worden omdat uw kaak de eerste 18 maanden het hardst slinkt. Waarna het definitief gebit gemaakt kan worden. Als er te weinig v d kaak (door het slinken) over blijft kan bij de zorgverzekeraar implantaten aangevraagd worden,vergoeding voor een deel uit de basis verzekering, MAAAR eerst en helaas niet altijd goedkeuring door de zorgverzekering. Ik kan niet opmaken of u onder uw natuurlijk gebit heeft met voldoende kauwvlak, eventueel aangevuld met een gedeeltelijk voorziening, tegenover het boven gebit. Dat is wel v belang voor de staniliteit. Het is mogelijk dat de misselijkheid veroorzaakt wordt doordat de Tubers, achterkant kaak, te lang is waardoor het op de spieren drukt met als resultaat constante prikkeling dat leidt tot misselijkheid. Een te lange verhemelte , langer dan de A-lijn (lijn tussen harde en zacht verhemelte als u a zegt) kan ook ongemak geven maar mag niet korter gemaakt worden dan de A-lijn ivm met verlies v houvast. Wat weer minder acceptatie kan geven in het begin. Een lang verhaal maar neen een noodgebit kan met een zachte laag aangepast worden en neen u bent niet de enige. Toevallig een v behandelingen waar men v vindt dat ik meer ervaring in heb, dankzij mijn goede leermeester, Harry Plompen. En vriend technieker Kees Schillemans. Les voor anderen....Er is niets beter dan je eigen tanden, wees er zuinig op.
wo, 09/15/2021 - 19:18 Permalink