Nagelbijten

Author:
kim1983
Posted:
ma, 07/19/2021 - 22:46
Beste tandarts

Ontzettend fijn dat jullie op het forum vragen willen beantwoorden.

Ik heb een vraag over mijn zoontje, wordt in okt 2021, 3 jaar oud. Hij bijt nagels sinds kort. Wij zeggen dat het niet mag, maar is lastig om af te leren. Hij bijt ze af bij het in slaap komen, als hij moe, bij het knuffelen. Nu heb ik een bijtspeeltje gezien, maar vraag me af of dat beter is dan nagels bijten voor zijn tanden. Hij heeft zijn complete melk gebit. Zou het niet te hard zijn voor zijn melk gebit?
Zie onderstaande link
https://www.bijtketting.nl/product/bijtketting-kauwketting-vrolijke-sch…
Ik wil dan de ketting in bed af doen en alleen het speeltje geven. Ik vind de ketting te gevaarlijk.
Het andere alternatief is,
Een hydrofiele doek, alleen die stopt hij erg ver in zijn mond, daardoor gaat zijn tanden naar voren. We hebben dat sinds 4 maanden afgeleerd.
Een knuffel om op te sabbelen/bijten. Ik vind het polyester zorgelijk, de draadjes komen vast in zijn maag.
Er bestaat speciale nagellak tegen nagelsbijten, helaas mag het niet met zijn leeftijd

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord

Met vriendelijke groet

Kim
Tandarts_Richa…

Helaas krijg ik geen reactie v e kindertandarts. Dus ik geef een gevoelsmatige reactie. Kinderen hebben een natuurlijk zuig behoefte. Tot 4 jr zeg ik : dan mogen zij nog "duimen"maar beter een speen omdat het makkelijker af te leren is. Na 4 jr niet meer doen.Een bijtring/ knuffel v e goed merk hoeft u m i niet bang voor te zijn. In Nederland wordt zo op kwaliteit gekeken dat ik daar niet bang voor ben. Nagelbijten is vervelend en moeilijk af te leren. Misschien kunt u proberen erachter te komen waarom hij dat doet ipv proberen af te leren.
za, 07/31/2021 - 09:14 Permalink
Tandarts_Richa…

Verlate reactie v kindertandarts:
"Ik zou het nagelbijten even laten voor wat het is, als je het overdag ziet, dan alleen handje uit mond halen en niet bijten lieverd zeggen. Bewustwording, maar geen heisa van maken. Knuffel prima idee, deze zijn er tegenwoordig ook van (bio) katoen."
ma, 09/06/2021 - 09:23 Permalink