Alleen onderste verstandskiezen laten trekken of allemaal

Author:
Anoniem (niet gecontroleerd)
Posted:
wo, 01/20/2021 - 16:07
Hallo allen,

Helaas kon ik mijn vraag nergens anders vinden.

Mijn onderste verstandskiezen moeten namelijk getrokken worden, omdat ze chronisch ontstoken zijn. De tandarts adviseerde mij ook om de bovenste twee eruit te halen alhoewel deze er perfect uitzien en geen problemen geven. Het liefst laat ik alles zo heel mogelijk, dus daarom vroeg ik mij af of dit heel gebruikelijk is en of anderen mij ook aanraden om toch ook de bovensten te verwijderen.

Alvast bedankt!
Chris888

Ik zou de tandarts vragen wat de nadelen zijn van laten zitten, of eigenlijk of hij een risico-inschatting kan doen. Hij kent de situatie in jouw mond en heeft wellicht al foto's gemaakt van hoe de wortels staan, zenuwen liggen enz.

Bij nadelen van laten zitten moet je in het algemeen denken aan: kans op uitgroei van de bovenste kiezen omdat ze vaak geen contact meer maken met de onderste, mogelijk verhoogde kans op gaatjes of tandvleesproblemen tussen de verstandskies en de kies ervoor omdat je het minder makkelijk schoon kan maken dan kiezen die meer vooraan in de mond staan.
Trekken is natuurlijk ook niet altijd helemaal zonder risico: denk aan beschadiging van de kies ervoor bij trekken, beschadiging van een zenuw, perforatie kaakholte en misschien nog wel iets waar ik geen weet van heb.
wo, 01/20/2021 - 19:24 Permalink