Verhemelteplaat klikgebit

Author:
Vignale
Posted:
za, 01/16/2021 - 12:51
Beste allemaal,
Dit is mijn eerste bericht hier, maar heb afgelopen jaren al veel topics geïnteresseerd meegelezen.....
Ik zal het zo kort en bondig als nodig houden.

±2 jaar geleden al mijn tanden en kiezen eruit; ik had 4 5-delige bruggen, maar wortels daaronder waren te ver heen, dus heb ik nog 17 goeie tanden en kiezen laten trekken die ik had, om aanspraak te kunnen maken op een klikgebit boven en onder. (eerst nog een jaar met een frame-prothese rondgelopen met een ingekorte verhemelteplaat.)

Inmiddels heb ik 4 implantaten boven en 2 onder, volledig vergoed door ziektekostenverzekering (mede doordat ik duidelijk heb aangegeven dat ik niet tegen de verhemelteplaat kan; het "brand" onder de plaat en nog een paar vervelende dingen)

Een halfjaar geleden de uiteindelijke prothese gekregen, waarbij ik vooraf aan had gegeven dat ik GEEN verhemelteplaat wil; die zat er toch nog op en t gebit paste verre van goed, ook doordat vlak voordat de prothese werd afgeleverd de tandtechnicus een andere werkplek had gevonden en ingewisseld werd door een nieuwe tandtechnicus (beiden van 4 Dental Arnhem)
De nieuwe tandtechnicus was het met me eens: dat gebit pastte niet goed en voldeed ook niet aan mijn verzoek: geen verhemelteplaat!
Ik had oa op dit forum gelezen dat er een versteviging van titanium in de bovenprothese zou moeten worden gemaakt om meer rigide te zijn en zodat een verhemelteplaat kon vervallen.

Nu heb ik onder volledige garantie sinds 1 dag een volledige boven en onder prothese gekregen en over een week weer een afspraak om eea te beoordelen/bijwerken etc.
Maar wat blijkt nu: er zit weer een verhemelteplaat aan!!! nu van titanium, weliswaar is ie dunner en is ie ingekort net zoals mijn vorige plastic gebit en even groot, zo niet groter, maar is net zo vervelend!
S'avonds na het eten gaat ie direct uit en kan er niet aan wennen.

Ik heb dat gelijk aan mijn nieuwe tandtechnicus laten weten en aangegeven dat ik op internet toch diverse reclames en foto's zie van klik-gebitten zonder verhemelteplaat
"ja, dat is wat anders" was zijn enigszins knorrige antwoord.
Ik begrijp heel goed dat tandartsen en tandtechnici onder tijdsdruk staan vwb consulten en hun tijd beperkt is, maar de uitkomst "kijk eerst van de week maar hoe het gaat" is niet toereikend voor mij, vandaar dit bericht: moet ik deze prothese accepteren? of moet ik op mijn strepen staan en aangeven dat ik toch echt een gebit wil zonder verhemelteplaat?!

Oh ja: ook is sinds mijn nieuwe prothese de steg in mijn bovenkaak gedeeld; er is een stuk van ± 1,5 cm tussenuit gehaald en heb nu 2 kleine steggen L & R in mijn bovenkaak
Volgens de tandtechnicus wilde hij dat, om meer ruimte te maken voor het titanium-frame in het plastic (en 2 kleine steggen zou steviger zijn als 1 steg): dat klopt ook vwb het frame-pje in die zin dat ik in het midden een stukje geperforeerd frame kan zien als ik t gebit tegen t licht hou.
Maar dat heeft met zich meegebracht dat als ik wil "afbijten" het gebit kantelt en los komt te zitten: misschien zijn de clipjes in t gebit te "los" afgesteld, maar denk t niet...

Over 6 dagen heb ik dus weer een afspraak en ik wil graag weten waar ik sta en goed beslagen ten ijs komen; kan iemand me iets aanraden of tips geven?
Bij voorbaat dank!
Vignale

Update: gisteren naar de tandarts/tandtechnicus geweest, die mij niet verder konden helpen: de "verhemelteplaat" zou niet verder verkleind kunnen worden en het achterste gedeelte op de uiteinden (tubers) konden ook niet ingekort worden....
Op mijn vraag waarom ik nu voor de derde x toch een bovengebit MET verhemelteplaat heb gekregen, was de uitkomst dat het woord "verhemelteplaat" een spraakverwarring was!!! (nu loopt mijn prothese door aan de binnenzijde van de kaakwal en dat is volgens hen niet de verhemelteplaat)

Ik had voordat ik gisteren naar de tandarts/technicus ging gebeld met het tandtechnisch lab, waar de prothese gemaakt is: Ja; ze maken ook protheses zonder verhemelteplaat en ik zou gerust langs kunnen komen.
Daar zouden ze op mijn verzoek eea kunnen afzagen/inkorten.
Ik heb dat ook gemeld aan de tandtechnicus/tandarts.
Vanmorgen kreeg ik een mail in de bus waarin een brief die ik zou moeten ondertekenen, wanneer ik een bezoek breng aan het lab, wanneer mijn prothese zou worden ingekort.
Het betreft het vervallen van de verzekering aan de prothese en implantaatconstructie.....

Ik begrijp best dat tandtechnici zich moeten houden aan protocollen i.v.m constructies die "bewezen" zijn, maar ik zit dus nu met een prothese waar ik niet tevreden over ben en niet aan kan wennen (±3 jaar met plaat!)

Zou hier nog wat aan te doen zijn? en zo ja, welke wegen zou ik kunnen bewandelen?

Bij voorbaat dank voor reacties!
do, 01/21/2021 - 12:56 Permalink