Hulp nodig bij een aantal vraagjes (angstige patient)

Author:
LornaShiningfae
Posted:
za, 01/16/2021 - 02:08
Hoi, ik ben een vrouw van 27 jaar, en ik had een aantal vraagjes

Ik ben altijd goed om gegaan met mijn gebit, 2 keer per dag tanden poetsen, flossen en mondwater. Was ook de enigste in mijn familie met rechte tanden. Ik heb een nare situatie mee gemaakt met de tandarts, hij wachtte niet tot de verdoving in was gewerkt, hij trok een keer een verkeerde tand, hij vulde een tand niet of wel en de vulling zat na 2 dagen weer los. Ook 1 keer heeft hij iets gedaan maar niet bij mijn mond. En dan snap je dat ik daardoor bang ben geworden voor de tandarts. En toen was ik 7 of 8

Ik ben jaren lang niet meer naar de tandarts gegaan en een aantal jaar geleden (toen ik nog in utrecht woonde) had ik toch besloten om er wat aan te doen (dat was ongeveer 3 jaar terug). Hele aardige nieuwe tandarts en die vertelde me dat mijn hele bovengebit zo aangetast was dat alles eruit gehaalt moest worden en dat er een afdruk gemaakt moest worden van mijn gebit (dat moest gedaan worden op een andere locatie en daar ben ik ook heen gegaan) en dat ik een kunstgebit kreeg, daar heb ik een indicatie gekregen, alleen 3 jaar geleden zat ik nog op een basisverzekering en had ik er het geld niet voor.

Ik ben 2 jaar geleden verhuist naar Arnhem, en heb ik een weken gelden in november mijn zorgverzekering aangepast met een extra pakket erbij. En ik ben bij een tandarts beland die alles onder 1 dak heeft dus dat ze daar die afdruk kunnen maken. Ik dacht nou dat is helemaal geweldig.
Ik ben 2 dagen geleden naar mijn nieuwe tandarts gegaan,... (nu wil ik erbij zeggen, ik heb niets tegen mensen die bijna niet nederlands kunnen, ik accepteer iedereen + ik weet dat omdat ik een heel angstig persoon ben bij de tandarts dat ik stap voor stap moet weten wat die persoon gaat doen)
Receptioniste was heel aardig geen probleem mee, zijn assistente die kon goed nederlands en die kon ik ook verstaan want ze sprak op een duidelijke toon tegen mij.
Mijn tandarts (met mondkapje op) verstond ik totaal niet en telkens als ik zei van ‘’uhm sorry ik verstond u niet goed’’ klonk het alsof hij kwader begon te worden.
Hij vroeg waarvoor ik kwam. En ik deed mijn verhaal en ik had verteld dat ik tehoren had gekregen dat ik een kunstgebit zou krijgen maar dat ik liever voor iets zou willen dat gewoon vast gezet zou kunnen worden. ... hij gaf geen antwoord op mijn vraag hij zei een aantal dingen heel zachtjes.

Foto gemaakt van mijn gebit. Hij zat 5 a 10 min naar die foto te kijken met zijn armen over elkaar en te zuchten en zijn hoofd te schudden.
Daarna ging hij in mijn mond kijken.. en als ik mijn mond niet ver genoeg open had dan werd hij boos.. en het was niet : mevrouw mag u mond iets verder open doen. Nee het was OPEN DOEN VERDER OPEN.

Ik krijg een indicatie en doorverwijsbrief mee (sorry voor dit hele verhaal maar er moet een soort van context bij voor deze vragen) en er staat nog steeds kunstgebit terwijl ik had gevraagt of een vast systeem ook kon.
Nou zijn mijn vragen

1. Met wie moet ik bespreken over een klikgebit in plaats van een los kunstgebit ?
2. Ik hoorde dat het ziekenhuis mij belt om een afspraak te maken ? Ik weet niet of dat echt klopt
3. Als er een doorverwijzing is gestuurd door de tandarts naar het ziekenhuis en ik word gebelt over een afspraak bij het ziekenhuis kan ik tussendoor overstappen naar een andere tandarts ?

Ik zit echt vast en kan niet verder komen hiermee,
Ik hoop dat het wel een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
en hoop dat iemand me er verder mee kan helpen

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,
Lorna
Lieneke

Ik denk...dat de tandarts niet zo goed wist wat te doen...of er bijvoorbeeld wel bot genoeg is voor een klikgebit...en je daarom naar het ziekenhuis verwijst. Kan je misschien de verwijzing hier plaatsen zodat we de inhoud kunnen lezen? Verder is het slim om jouw trauma te laten aanpakken, want wat je hebt meegemaakt is wel erg vervelend!
di, 01/19/2021 - 15:03 Permalink