Tandvlees trekt in sneltempo terug

Author:
Glenn26
Posted:
di, 01/05/2021 - 17:52
Hey

De titel zegt het al. Het begon met een broodje te eten, er brak een stuk tandsteen af aan de achterkant van me ondertanden. Toen merkte ik opeens op dat er dikke lagen tandsteen opliggen, ook mijn eigen schuld, al tijdje niet naar de tandarts geweest en slecht poetsen achteraan.

Nu het tandsteen heeft het tandvlees al flink teruggedrongen achteraan me ondertanden, althans zo lijkt het... of het tandsteen hangt deels over het tandvlees wat ik hoop. Nu ik merk ook op dat aan de voorkant van mijn tanden mijn tandvlees flink aan het terugdringen is, is het omdat ik mij er nu op fixeer of kan het echt in snel tempo gaan? Lijkt alsof mijn tandvlees weggevreten word ofzo.Het is enkel aan de 4 voortanden waar het tandsteen ook achteraan zit. Ik poets niet al te hard mijn tanden, heb elektrische borstel met zachte kop die aangeeft met rood lampje als ik te hard druk zet. Heb verder geen pijn aan het tandvlees (alhoewel met momenten een soort zeurende "pijn") maar het is toch echt wel flink teruggetrokken.

Heb gebeld met een tandarts en kan er maar eerst volgende week donderdag de 14e bij. Kan ik er nog 9 dagen mee wachten? Maak me nogal ongerust. Schrik dat het in die 9 dagen flink kan erger kan worden.

Hier een foto. Is het erg, of loop ik mezelf gek te maken.

https://ibb.co/R4Y24pS
Attach
Lieneke

Hoe is het nu? Ik zou sowieso naar de mondhygienist gaan ipv de tandarts voor deze problematiek. Bij terugtrekkend tandvlees verdwijnt er ook bot. Gemiddeld verdwijnt er (zonder behandeling) 1mm per jaar. Factoren zoals stress, ziekte, medicatie, hormonen, leeftijl kunnen de progressie in een versnelling brengen.

do, 03/18/2021 - 10:08 Permalink
Glenn26

Als antwoord op door Lieneke

[quote=Lieneke]<p>Hoe is het nu? Ik zou sowieso naar de mondhygienist gaan ipv de tandarts voor deze problematiek. Bij terugtrekkend tandvlees verdwijnt er ook bot. Gemiddeld verdwijnt er (zonder behandeling) 1mm per jaar. Factoren zoals stress, ziekte, medicatie, hormonen, leeftijl kunnen de progressie in een versnelling brengen.</p>[/quote]

Hey, 3 maanden geleden alles laten reinigen en meteen een afspraak laten vastleggen voor eind mei om een foto te laten maken van mijn gebit. Het teruggetrokken tandvlees was te wijten aan een foutieve poetstechniek blijkbaar.

Jammer genoeg heb ik inmiddels weer wat tandsteen ontwikkeld ondanks het grondige poetsen/ragen dagelijks. Vooral aan de achterkant van de onderste tanden. Nog eens teruggebeld maar kan er helaas niet vroeger bij. Heb ik aanleg dat ik sneller tandsteen aanmaak of doe ik alsnog iets verkeerd? Of kan mijn retentiedraad er voor iets tussen zitten?

wo, 04/07/2021 - 18:07 Permalink
Mena

Hoi Glenn,

Zelf heb ik precies hetzelfde probleem als jij. De voorste ondertanden en ook flink tandsteen die blijft terug komen daar. Ik ga ook nog naar de mondhygiënst en mij wordt precies hetzelfde verteld: Je poetst te hard. Eerlijk gezegd komen dat ze daar wel heel makkelijk mee weg vind ik... Het slaat nergens op. Ik ben een dame van 25 en elke keer als ik in de spiegel kijk voel ik me slecht hierom. Ik neem aan dat jij ook niet op een hoog leeftijd bent. Hoe kan het dat wij deze probleem ervaren, terwijl we alle juiste dingen doen. Dit klopt niet voor mijn gevoel. Er moet hier serieus iets aan worden gedaan.
za, 05/06/2023 - 01:36 Permalink