Beugeldilemma...te lang gevoelige tanden

Author:
Bernna
Posted:
zo, 11/22/2020 - 21:14
Hii,

Ik zit in een beugeldilemma!
Ik ben al 32 jaar en sinds een maand nu precies heb ik een metalen slotjesbeugel onderkaak (het valt niet echt mee ma goed), de bovenkaak moet nog komen. Opzich eerste dagen gingen goed en makkelijk behalve ik ervoer oorsuizen, die ik nog steeds heel licht ervaar, de ortho vond dat raar en niet bekend bij de beugel.


Ik heb tot nu last van gevoelige tanden, het gaat alleen om de onder vier voortanden, het is namelijk niet zo gevoelig dat het veel pijn geeft ofzo wel heel soms bij tanden flossen, alleen tanden op elkaar zetten of bijten gaat nog niet echt, en ik vermijd het ook liever om erger te voorkomen. Onlangs bij de orthodontist geweest en niets geks geconstateerd, maar volgens hem ligt aan mijn tandenreactie!, verschilt per persoon en is normaal en volgens de ortho kunnen soms gevoelige tanden zelfs tot 3 maanden duren,maar er wordt nog even gewacht met de draad vervanging.
Ook volgens de ortho zou het waarschijnlijk wel helpen als de kies verwijderd wordt en meer ruimte vrijkomt dan komt er minder druk op tanden als goed is ( ik mis namelijk al een elemment onderkaak, en er moeten nog totaal 3 andere kiezen uit, waaronder 1 onderkaak)

Ik heb nu wel mijn angsten ontwikkeld door de beugel en wil graag jullie ervaringen horen. Ik zie ook dat mijn onderkaak door de beugel wat geler aanslaat, ondanks 3 keer poetsen per dag en altijd ragers, tandenstokers en flos gebruik, is dit normaal en kan dit ernstige problemen geven straks na verwijdering beugel? Of is het te verwijderen na de beugel? Ik ben nu hier heel erg gaan twijfelen over de behandeling. In zo'n geval denk dat ik zou dan liever de behandeling willen stoppen of tenminste alleen bij onderkaak houden en bovenkaak geen risico's nemen.

Wat zijn jullie ervaringen met metalenbeugel? Komen jullie mijn klachten; oorsuizingen, lang houdend gevoelige tanden, en gele tanden ondanks veel en uitgebreid poetsen? :(((

Beter stoppen met behandeling of maar doorzetten?