Infectie? 7,5 maanden ziek sinds 4 kronen behandeling

Author:
Gijsss089
Posted:
wo, 09/12/2018 - 11:58
Beste lezers en posters,

Ik zit met een probleem sinds 7,5 maanden…
Een groot probleem.

In januari dit jaar zijn er 4 kronen geplaatst op mijn voortanden, sindsdien is de ellende begonnen. Ik woonde toentertijd in Berlijn en een jonge man heeft mij aangeraden om kronen te nemen omdat mijn voortanden erg kort waren en het glazuur was aangetast. Dit werd heel lichtelijk op me overgebracht en ik ben hier impulsief op ingegaan. Dit omdat ik uit onderzekerheid over m’n gebit dit graag ook zelf wilde veranderen en dacht dat het een goede keus zou zijn. De beschadiging aan de voortanden was volgens hem 50% dat ik overhad van m’n voortanden door het jarenlange knarsen tijdens slaap. Er was een aantal maanden ervoor een stukje van m’n voortand afgebroken hierdoor en dit was door een andere tandarts wat recht geslepen… dit plus spleetjes tussen m’n tanden maakte me enthousiast over het idee om dit eindelijk is te gaan fixen! (nou niet dus!) Ik kwam aan op een ochtend om de goedkeuringen van de verzekering bij deze tandarts te laten zien… (wat over kwam als een kans, 2000 euro waarvan 500 euro op eigen kosten was een geweldige deal)… aldus, er was iemand uit gevallen en ik kon al meteen starten… waarom niet dacht ik. Eindelijk een oplossing voor een mooier gebit. Het enige wat de tandarts me verteld was is, je tanden worden groter.

Nadat ik 2 uur in de stoel had gelegen met de noodkronen erop kwam ik thuis (deze tandarts had m’n verstandskies hiervoor al een keer gevuld, ik had vertrouwen in deze jongen) ik kom thuis en realiseer me wat er gebeurd is… m’n tanden zijn volledig afgeslepen, de snijtanden hadden geen noodkronen, nadat de verdoving uitwerktte verging ik dagen van de pijn!! ik was in totale shock van de pijn en van wat er was gebeurt. Tijdens de behandeling had ik ook nog zelfs soms pijn!! ik had het gevoel alsof hij ruig te werk ging en onzeker overkwam in zijn werk. Huildend aan de telefoon met familie realiseerde ik wat er gebeurd was… maar ik dacht, laat ik het afwachten en zien hoe het gaat na de kronen.

Na ander halve week wachten werden de kronen geplaatst. Ik liep naar buiten en de tranen stonden in m’n ogen, ik had altijd hele kleine tanden en nu stond er een blok in m’n gebit gebouwd. Ik kon bij lange na niet m’n tanden op elkaar zetten. (wat had ik een spijt gevoelens!) De bijt was dus niet goed… maar dit kon aangepast worden. Maar nu komt het.. na 2/3 dagen begin in schokken te voelen onder de kronen, een enorme druk, het blijft lastig te beschrijven.. zenuw schokken die af en toe erdoorheen schieten en een CONTINUE druk! alsof de tanden onder de kronen weg wilden.

En toen pas begon de echte ellende.
Ik ben zonder te overdrijven 10 keer terug gegaan om aan te geven dat ik pijn had, er werd alleen een soort pijnstiller over de kronen gesmeerd, fluoride en vooral dat ik moest wachten tot het beter zou worden. Dat hielp voor een paar uur en de kronen werden steeds verder afgeslepen omdat de bijt niet klopte, het waren joekels van kronen.
Na 4/5 keer afslijpen drukte de jongeman hard om er meer af te halen, ik schreeuwde het 2x uit van de pijn, beide voortandkronen. Sindsdien werd de pijn NOG erger.

Ik ben niet meer terug gegaan, een ander tandarts gaan zoeken, maar nu is de regel in Duitsland: alleen de tandarts die behandeld heeft mag aan het gebit zitten. Dus ik zat vast. Ik merkte dat m’n lichaam enorm zwak werd, griep kreeg, hartkloppingen, koorts… maar vooral de enorme pijn in die voortanden. Nu ben ik naar een andere tandarts gegaan en heb het hele verhaal uitgelegd, een biologische holistische tandarts. De man schoof aan en keek me aan met ernst, keek wat in m’n mond en zegt vervolgens dat de kronen er zo snel mogelijk vanaf moeten omdat het materiaal niet goed is. De kronen waren China kwaliteit en het verkeerde cement is gebruikt waar mijn lichaam tegen vecht. Toen hij dat zei ging er een belletje rinkelen, mijn lichaam was in strijd dag en nacht. Ik ben over en weer gegaan maar kon niet direct door deze tandarts geholpen worden, de verzekering betaald niet en het geld kon ik niet terugkrijgen.
4000,- voor deze behandeling totaal sloeg ik af.

2,5 maand verder met nog steeds dezelfde klachten en pijn in voortanden, ik kon het niet meer aan, de pijn in m’n voortanden werd te groot en ik ben naar een noodtandarts gegaan en hij heeft een WKB uitgevoerd in linker voortand. Ik had toentertijd op het begin van het jaar geen werk, nu werkte ik sinds kort weer en zat op m’n werk omdat ik toch iets moest, de tand begon te kloppen als een gek en ik ben direct weer terug gegaan… er zat nog een stuk zenuw in, ik heb lange wortels.
Nog steeds dezelfde klachten in de andere tanden, harde druk, rechter voortand begon ook te ‚schieten’. Ik was het zat. Heb op dezelfde dag m’n spullen gepakt en ben terug gegaan naar Nederland. Ik had al contact met een tandarts van m’n moeder en hij zei al dat ik waarschijnlijk 3/4 WKB moet ondergaan.

Terug in Nederland direct naar de tandarts, rechtervoortand WKB, kom thuis volgende dag nog steeds kloppen beide tanden, soms enorme pijnlijke schuiten.
De man zei dat alles er goed uit zag nu met de WKB maar ik voelde werkelijk een enorme pijn nog steeds. Ik ben WEER overgegaan op een andere tandarts, die van m’n vader, deze tandarts heeft beide WKB afgemaakt en zei dat het niet goed was gedaan. Na deze behandeling voelde ik me iets beter ook lichamelijk, maar nog steeds zwak, koorts, hartkloppingen. (In m’n hoofd dacht ik nog steeds dat de bio holistische tandarts gelijk zou kunnen hebben, kronen eraf, geen lichamelijke klachten meer.
Nu begon ook de rechter snijtand te schieten, weer een WKB, het boeide me niet meer ik wil van mijn pijn af en klachten af. Wat een wereld van verschil deze tandarts behandelt me enorm goed en kundig, dus ik heb vertrouwen dat hij de verlossende redder gaan zijn. Afgelopen week zijn alle kronen eraf geslepen en heb ik nu een noodbrug, over 1,5 week worden er kunststof kronen opgezet om te kijken hoe dat gaan.

Ik zit nu omdat er zovaak in is gewroet met een pijn in en rond m’n neus… dit is al lange tijd zo sinds de wortelkanaalbehandelingen, mijn bovengebit voelt als een er een flinke dreun op is gegeven, dit gevoel heb ik sinds het begin van de kronen, mijn lichaam werkt nog steeds tegen. Ik ben moe, futloos, ben angstig geweest (dit is nu minder) en depressief geweest (dit is nu ook minder) Het vervelendste is de lichamelijke klachten, alles wat ik doe kan maar op 40 procent. Ik krijg snel hartkloppingen, breek in het zweet uit, nek zit vast, lymfklieren dik en suizen in m’n oren.

De stappen die ik heb ondernomen:
Huisarts zegt alles is okee het is stress, bloedtesten zeggen geen ontsteking en compleet gezond, tandartsen zeggen foto’s zien er prima uit geen problemen. Draag vanaf begin een bitje s'nachts. HOE kan het dat ik nu na 7,5 maanden nog steeds pijn ervaar in bovengebit en van ochtend tot avond deze lichamelijke klachten ervaar.
Is er werkelijk niets te zien op de foto?? Ik zal de foto ('s) plaatsen van wat ik heb.

Ik ben een jongen van 28 jaar die altijd op en top fit was, 4 keer per week sporten en nu is het allemaal 3x niets meer.
Ik ben leeg, op, en heb het gevoel alsof er geen oplossingen zijn. M’n portemonnee is langzaam leeg aan het raken, er komen nog rekeningen aan.
Alles is zwaarder en ik ben al meerdere banen verloren omdat ik er mentaal en fysiek aan onderdoor ga.

Al het advies en hulp is welkom en ik ben je oprecht eeuwig dankbaar!!!
Alvast enorm bedankt voor reacties!!

Excuses voor het chaotische verhaal, ik antwoord graag op alle vragen

Enorme dank

Groet,
Gijs
Attach
vV

Ik denk dat de kern van het probleem een verkeerde beet is. Is niet zo gek, wanneer voortanden afgesleten zijn door knarsen/erosie is de rest dat ook. Je kan niet alleen voortanden groter maken en niets aan de rest doen. De tandarts die dat gedaan heeft is dus zwaar nalatig geweest, verkeerd behandelplan. Jammer dat ie in het buitenland werkzaam is, maakt verhaal halen lastig. De duitse verzekeraar snap ik ook niet trouwens, dat ie dit gemachtigd heeft...

De juiste route (ipv nu hap snap locaal problemen verhelpen zonder naar het gehele plaatje te kijken) is:

goede splint erin om rust te creeren (ik heb het vermoeden dat dehuidige niet doet wat ie moet doen), niet alleen front kronen vervangen maar kijken naar gehele beet, en mn de beethoogte, zou mij niet verbazen wanneer dat hoger moet. Wellicht verwijzing CBT vragen wanneer het de eigen tandarts boven de pet gaat, dit klinkt met de beperkte info die je geeft erover wel een geval bijzondere tandheelkunde, daar is in de basisverzekering een regeling voor.
wo, 09/12/2018 - 12:40 Permalink
Gijsss089

Als antwoord op door vV

Beste Vv,

Heel erg bedankt voor uw antwoord!!
Ik zal dit aan de tandarts voorleggen, het is inderdaad zo dat ik niet fatsoenlijk mijn kaken op elkaar kan zetten. Vanaf het begin al.
Als ik in de stoel lig komen m'n kaken op elkaar maar als ik gewoon recht zit niet. Er is vorige week aan 1 kant verstandskiezen getrokken aan de andere kant was het er al uit. De vulling die dezelfde tandarts in DL had gemaakt maakte de bijt nog slechter.
CBT lijkt me een goed idee, ik ga hiernaar informeren
Heeft u eerder van de lichamelijke klachten gehoord? Als de bijt beter wordt, kiezen weer normaal op elkaar, zal dit kunnen verbeteren?
Ik zou er graag een zaak van maken.... helaas wordt dit lastig

Mijn dank is groot!
wo, 09/12/2018 - 12:56 Permalink
jorden2000@gmail.com

Hallo,
Hier dezelfde klachten na het zetten van mijn kroon kies. Ben benieuwd hoe het bij jou is afgelopen .ik moet donderdag naar de tandarts. Voel me al maanden erg beroerd en ziek na het zetten van de kroon. Griep gevoelens metaalsmaak in de mond ik kan niks meer.
Gaat het nu weer goed met jou? En wat hebben ze er aan gedaan?
Gr patrick
zo, 10/02/2022 - 07:42 Permalink