nachtbeugel

Author:
Blue123
Posted:
di, 04/19/2016 - 10:58
Beste,

Ik heb twee jaar een blokjesbeugel gedragen. Toen ik 15 was mocht deze eruit, en moest ik verder een nachtbeugel dragen. Nu zijn we zes jaar verder, ik ben 21, en moet nog steeds deze nachtbeugel dragen. Na 6 jaar zag ik het niet meer zitten om iedere nacht deze beugel te dragen, ik had ondertussen ook een vriend en als ik bij hem bleef slapen wilde ik mijn beugel niet dragen. Als ik hem een nacht of twee niet droeg, verschoven mijn tanden opnieuw. (Bij het dragen van een nachtbeugel is het de bedoeling dat je deze over de jaren begint af te bouwen.)

Ik ging te rade bij de tandarts en zij wees me door naar een orthodontist, om een zwart draadje achter mijn tanden te plaatsen. Ik wist echter niet dat een draadje aan je boventanden niet wordt geplaatst. De orthodontist zei na de ingreep dat ik wel mijn beugel zou moeten blijven dragen voor mijn boventanden. Nu is het zo dat ik een nachtbeugel heb voor zowel boven- als ondertanden. Een beugel laten maken voor enkel de boventanden zie ik niet zitten, het gaat er immers om dat ik er na 6 jaar gek van word en begon te denken dat ik deze beugel mijn hele leven zou moeten dragen. Als ik vóór de ingreep had geweten dat een draadje geen nut had omdat ik nog steeds een nachtbeugel zou moeten dragen, had ik zelfs nooit zo'n draadje laten plaatsen.

Nu is mijn vraag, kan het kwaad als ik gewoon stop met deze nachtbeugel? (Mijn ondertanden zullen op hun plaats blijven wegens het draadje, mijn bezorgdheid gaat richting mijn boventanden. Is er na 6 jaar nog niet genoeg tijd verstreken dat ze inmiddels op hun plaats zouden moeten blijven?) En een bijkomend probleem: ik krijg mijn kiezen niet meer op elkaar, is dit normaal?

Met vriendelijke groeten
Ortholimburg

In uw verhaal lees ik een paar dingen die toch enige duiding vragen. U gaat ervan uit dat na verloop van tijd uw tanden niet meer zouden mogen bewegen .Dat is helemaal niet zo. Als dat het geval was zouden we na een bepaalde leeftijd ook geen orthodontische behandelingen meer kunnen uitvoeren, en ik heb al verschillende patiënten behandeld die ver over de 60 waren, dus tanden kunnen altijd verplaatsen ,en soms doen ze dat ook spontaan, ongeacht een eerdere orthodontische behandeling. Dat is nu eenmaal biologie, en biologie is niet statisch. Gewoon de veroudering van het gebit maakt ook dat tanden kunnen bewegen, ook bij mensen die nooit een beugel hadden. Als je naar de kapper geweest bent stopt je haar niet met groeien. Bij sommige patiënten zullen de tanden stabiel blijven, zelfs zonder een nachtbeugel ( een minderheid) maar bij sommige patiënten zullen de tanden nooit stabiel komen . Dus dan moet de nachtbeugel blijvend gedragen worden. Een draadje is ook niet alleen zaligmakend .Een gekleefd draadje zal bv nooit de breedte van de tandenboog vasthouden .Verder kan er uiteraard boven ook een draadje gekleefd worden, ( ik doe dat eigenlijk altijd als er voldoende ruimte voor is) maar hier ook weer is dit geen 100% garantie.
wo, 04/20/2016 - 11:27 Permalink
Blue123

Als antwoord op door Ortholimburg

Ik had altijd gedacht dat na het voldragen van de behandeling (dus de blokjesbeugel, de nachtbeugel en/of het spalkje), dat tanden zich over de jaren vastzetten in hun nieuwe positie. Ik wist niet dat dit bij sommige mensen helemaal niet gebeurt. De verwarring ontstond omdat wanneer er over de nachtbeugel gesproken werd, er altijd sprake was van afbouwen. De eerste twee/drie jaar draag je hem iedere nacht, als dat goed gaat begin je een nacht over te slaan, etc. (Zo had mijn orthodontist het ook uitgelegd.) Vandaar dat ik aannam dat na een bepaalde tijd een beugel niet meer nodig was. Natuurlijk had ik er niet aan gedacht dat mijn tanden misschien wel nooit stabiel zullen staan.

Ook hier op het forum vond ik veel vragen van mensen met de vraag hoe lang ze hun nachtbeugel zouden moeten dragen. Het antwoord was: "Ook dat verschilt weer per persoon. Het ligt eraan hoe snel je tanden in de nieuwe positie vastgroeien. Dat kan een hele tijd duren." Hierdoor nam ik ook weer aan dat na verloop van tijd de tanden vastgegroeid staan. Ik dacht dat de gemiddelde duur drie jaar was, en ik zit al aan het dubbele, vandaar mijn ongerustheid.
wo, 04/20/2016 - 23:08 Permalink
Ortholimburg

Als antwoord op door Blue123

Tanden kunnen zich stabiliseren in hun nieuwe positie, dat gebeurt lang niet altijd en is zeker niet voorspelbaar, maar tanden komen nooit vast te staan. Zoals ik al zei kan een gebit veranderen door het ouder worden, dat is fysiologisch, en een eerdere orthodontische behandeling maakt je niet immuun hiertegen. Iemand die een face lift liet doen zal 15 jaar na datum ook wel weer wat rimpels en wallen gekregen hebben, zo is dit ook met je gebit. Probleem is dat de patiënten hierover vaak onvoldoende worden ingelicht, maar da's een ander probleem. Punt is dat iemand die nooit een beugel heeft gehad, hier vaak niet zwaar aan tilt als de tanden wat verschuiven,maar iemand die een paar duizend Euro heeft uitgegeven om een perfecte tandenboog te bekomen zich eraan stoort als de tanden nog maar een halve millimeter gaan verplaatsen. Verwachten dat er niks meer verandert is gewoon niet realistisch, vrees ik. Een levenslange contentie is voor veel orthodontische patiënten geen onbekend concept.
wo, 04/20/2016 - 23:39 Permalink
Blue123

Als antwoord op door Ortholimburg

Ok, bedankt voor uw hulp. (Persoonlijk zou ik het niet erg vinden moesten mijn tanden een paar millimeter scheef staan, als ik maar van de afhankelijkheid van de beugel vanaf was, maar om te vermijden dat ze terug in hun oude positie staan zal ik mijn beugel blijven dragen.)
do, 04/21/2016 - 09:30 Permalink
Joey78

Als antwoord op door Ortholimburg

Mijn beugel is ongeveer 2 jaar geleden er uit gegaan en ik heb ook de nachtbeugel gedragen. Nu heb ik het een al ongeveer een jaar niet meer gedaan en is mijn rechter hoektand van boven verschoven. Als ik mijn nachtbeugel nu in doe moet ik hem zelf met mijn kaak op de goede plek houden want anders zit hij niet goed en heeft het niet echt nut. Alleen het doet wel best veel pijn. Is het nog mogelijk dat hij terug verschuift? Ik kan eventueel ook nog een foto bijvoegen.
Mvg Joey
ma, 03/11/2019 - 00:05 Permalink
Ortholimburg

Als antwoord op door Joey78

Weinig kans dat je nachtbeugel het probleem terug kan oplossen, zeker niet als hij niet goed past. Daarvoor is een nachtbeugel niet gemaakt. Als het erg is kan enkel een herbehandeling het probleem wegwerken
zo, 03/17/2019 - 21:20 Permalink