voortanden dochter 2 kleuren?

Author:
Vonneke84
Posted:
wo, 02/10/2016 - 21:10
Ik probeerde een foto toe te voegen, maar is 0,06mb te groot dus geweigerd door de site...
*** is inmiddels gelukt. Zie reactie hieronder ***
De voortanden van mijn dochter zien er raar uit.
Zelfs na 2x met de elektrische tandenborstel ziet het onderste gedeelte er witter uit dan het bovenste. Tanden zijn wel gewoon glad.
Ze poetst netjes 2x per dag en voor zo ver mogelijk let ik op wat ze snoept.
Iemand enig idee wat dit is?
Lieneke

Als antwoord op door Vonneke84

Ik zie het. Is er sprake geweest van antibiotica?
Dit heeft niks met plak of gaatjes te maken. Dit is een afwijking in de kleur van het glazuur zelf.
vr, 02/12/2016 - 15:34 Permalink
Vonneke84

Als antwoord op door Lieneke

Ze heeft nog nooit antibiotica gehad...
Begin april moeten we weer voor controle, dus dan zal ik het bij onze tandarts even aanhalen.
za, 02/13/2016 - 16:59 Permalink
Ortholimburg

Een antibioticaverkleuring is dit zeker niet. Soms zien we dit soort verkleuringen ,die verder geen enkel belang hebben, behalve misschien esthetisch, omdat er ergens in de kinderjaren ,toen het tandglazuur van deze tanden gevormd werd, dus lang voordat ze doorbraken, iets gebeurd is. Het wordt soms toegeschreven het doormaken van kinderziektes, een infectie, een periode van koorts, maar echt goed weten we dit niet. Doet verder niks af aan de kwaliteit van het tandglazuur.
zo, 02/14/2016 - 15:02 Permalink
Vonneke84

Als antwoord op door Ortholimburg

Okee, gelukkig!
Tja, voordat de tanden doorkwamen heeft ze natuurlijk wel eens koorts gehad. En oorontsteking. En waterpokken..
Tja. Ga maar eens uitzoeken waar het dan vandaan komt.

Kan ik er vanuit gaan dat de verkleuring in de loop der jaren erger wordt of meer gaat opvallen?
En zoja, wat zou je er dan aan kunnen doen?
zo, 02/14/2016 - 15:39 Permalink
Grappa

Als antwoord op door Vonneke84

Het zal zo blijven. Mogelijk kunnje er iets aan doen maar dat zou im aan uw dochter overlaten als ze er zelf ook over kan beslissen en ouder is kun je iets doen door het behandelen met kunstharsen die als het ware geinjecteerd worden in voorbehandeld glazuur. Een enkele tandarts in NL kan dat, de meesten niet en zullen er mogelijk ook niet over gehoord hebben. Ik zou bij een jong iemand helemaal niets doen omdat je hier zonder enig probleem heel erg oud mee kunt worden. En vooral, laat er nooit een vulling of facing op maken. Dan is er levenslang schade aangericht namelijk.
ma, 02/15/2016 - 08:56 Permalink
Ortholimburg

Als antwoord op door Lieneke

@OrthoLimburg , tetracycline verkleuring dacht ik aan, maar dat is meer grijs en bandvormig.


Klopt, tetracyclines geven ander soort verkleuring, en ik denk dat dit nog amper voorkomt bij kinderen omdat de artsen al meer van 40 jaar weten dat tetracyclines deze verkleuringen veroorzaken.
Ikzelf geef patiënten wel eens het advies, om dit soort verkleuringen te behandelen met bleaching. De vlekken gaan niet weg maar de rest van de tand wordt lichter waardoor het contrast minder opvalt .Hier in België kan dit pas vanaf 18 jaar, bij kinderen zou ik het ook nooit ofte nimmer voorstellen.
ma, 02/15/2016 - 10:58 Permalink