Noodtandarts

Author:
evabakker
Posted:
do, 07/25/2013 - 18:14
Hoi allemaal,

ik zit met een groot probleem. Ik heb extreme angst voor de tandarts, en ben daarom jaren niet bij een tandarts geweest. Twee jaar geleden ben ik weer rustig aan begonnen met gaan, en heb ik wat tandheelkundige procedures ondergaan. Ik heb nu twee keer een flinke ontsteking in mijn kaak gehad, waarbij ik tweemaal de kies moest laten trekken omdat ik een wortelkanaalbehandeling niet kon betalen. Nu heb ik voor een derde maal last van een ontsteking en probeerde ik een afspraak te krijgen bij mijn tandarts.

Echter is deze nét op vakantie gegaan en komt hij niet terug voor 5 augustus. Ik krijg een telefoonbeantwoorder die mij verwijst naar een noodcentrale. Ik daarheen gebeld, en daar word mij enkel verteld dat ik alléén geholpen kan worden als ik direct van tevoren betaal. Dat is erg fijn, daar ik in de bijstand zit en dat geld écht niet heb. "Dan moet u het maar even lenen". Tsja, ik kan dat geld alleen ook van niemand lenen, omdat ik het niet terug kan betalen.

Ik heb elke tandarts in mijn omgeving gebeld omdat ik echt steeds bijna op het punt sta flauw te vallen van de pijn, maar niemand wil me helpen. Ik weet echt niet wat ik nu moet, want ik heb zo ontzettend veel pijn dat ik er nu twee dagen niet van heb geslapen en elke vorm van beweging of druk doet zoveel pijn dat ik bijna van mijn graat ga. Pijnstillers helpen niets. Ik zou bijna de kies er zelf met een tang uit willen rukken, maar dat durf ik ook niet, anders had ik het zo gedaan. Alles om van die enorme pijn af te komen.

Ik kan nu helemaal niets, ik heb al contact gehad met mijn begeleiders in de schuldhulp en bij de gemeente, maar volgens hen kan er ook vanuit daar niets betaald worden. Ik heb écht hulp nodig en snel ook, want niet slapen en zoveel pijn doet mij een dezer dagen van een flatgebouw springen. Ik heb van mijn huisarts extra sterke pijnstilling en antibiotica gekregen, maar ook deze werken niet.

Wat moet ik nu? Kan iemand mij advies geven?

<a href="https://www.tandarts.nl/tandarts-amsterdam/dental365">Vind nu een weekend tandarts in Amsterdam</a>
evabakker

Dank je wel voor je reactie, Romy.

Helaas gaat dat echt niet :( Ik heb iedereen die ik ken al gevraagd, maar die kunnen het óf ook niet (nu) missen, of willen niet akkoord met een hele langzame terugbetaling..
do, 07/25/2013 - 19:42 Permalink
Romy32

ik heb al contact gehad met mijn begeleiders in de schuldhulp en bij de gemeente, maar volgens hen kan er ook vanuit daar niets betaald worden.

Ik moet je bekennen dat ik niet precies weet hoe dat werkt, maar misschien morgen toch nog een keer contact met hen opnemen? Wellicht is er toch een oplossing te vinden.
Moeilijk, om zulke dingen te lezen. Ik werk zelf in een groepspraktijk, waar vrijwel altijd een tandarts aanwezig is. Dan heb je niet zo snel te maken met patiënten die alleen bij de spoeddienst terecht kunnen (waar inderdaad direct afgerekend moet worden).

Ik zou je willen helpen, maar kan je helaas alleen maar heel veel sterkte wensen.
do, 07/25/2013 - 21:18 Permalink
evabakker

Ik ga ook zeker morgen weer rondbellen, want ik houd dit gewoon echt niet vol.. Gelukkig heb ik nu vooral last van episodes van erge pijn en heb ik tussendoor af en toe helemaal geen pijn. Denk dat de pijnstillers dit teweeg brengen :)

Toch bedankt voor je medeleven! Andere lezens - mochten jullie IETS (wat dan ook) weten, ik hoor het graag!!
do, 07/25/2013 - 21:42 Permalink
evabakker

Mijn tandarts zit trouwens ook in een groepspraktijk (4 tandartsen in één gebouw), helaas hebben ze besloten allemaal nu vakantie te nemen en is dus de praktijk gesloten. Ik tref het wel :p
do, 07/25/2013 - 21:44 Permalink
Paramedic

Mijn eerste (gevoels)reactie is ; Wat zijn we afgezakt in dit land, lijkt wel een bananenrepubliek. Noodhulp voor volwassenen had nooit uit de basisverzekering mogen verdwijnen.
Het kan met zo een ontsteking verschillende kanten op gaan, en de meest slechte variant is een enorme uitbreiding in , en om het kaakbot, wat uiteindelijk op een ziekenhuisopname gaat uitdraaien. Omdat dan een doodzieke patient binnenkomt die niet alleen chirurgische behandeling behoeft , maar tevens op een intensive-care afdeling terechtkomt. Dan zijn financieel gezien, de kosten per dag al het zestigvoudige van een behandeling door een tandarts. En dan heb ik het nog niet eens over de ellende die de patient zelf moet doormaken. Waar gaat dit over !. Dit is domme ambtenarij.
Zo, dat ben ik kwijt.
Het beste wat ik je kan aanraden is : neem contact op met een tandheelkundige faculteit van een universitair ziekenhuis, leg je verhaal uit, en zeg dat je kapot gaat van de pijn, en dat niemand je kan of wil helpen. Misschien helpen ze je daar wel, en dan hoop ik voor je dat je nog geld hebt voor de trein.
Sterkte !
vr, 07/26/2013 - 01:14 Permalink
DePappa

Heb je al contact gehad met je zorgverzekering? Misschien kunnen zij bemiddelen door het voor te schieten, waarna jij het aan hen afbetaald. Of probeer nog eens je huisarts, misschien heeft die nog mogelijkheden.
vr, 07/26/2013 - 06:38 Permalink
vV

Hulp afdwingen... Het kan niet zo zijn dat geld voor zorg gaat, een pijnklacht moet altijd geholpen worden. Is er wel een aanvullende verzekering? Een pijnklacht moet geholpen worden. Weigert een tandarts omdat er niet direct cash of per pin betaald kan worden is hij rijp voor een klacht bij de medische tuchtraad lijkt mij.
za, 07/27/2013 - 00:15 Permalink
evabakker

Dag allemaal,

bedankt voor de reacties! Ik ben in mijn eigen woonplaats niets opgeschoten, ik was compleet ten einde raad. Geen enkele tandarts wilde mij helpen, ook niet de toen dienstdoende tandarts. Hij wilde wel helpen, maar enkel als ik 50 euro kon betalen en de rest mocht op afbetaling. Met veel minder dan 50 euro op mijn rekening is dat dus niet gelukt.

Heel wat emails gestuurd naar organisaties, tandartsen en andere zaken, maar nergens geluk. Ik moet er wel bij zeggen dat er een aantal tandartsen waren die mij graag wilden helpen, maar dit niet konden.

Uiteindelijk na de zoveelste keer flauwvallen, ben ik naar mijn ouderlijk huis gegaan 185 kilometer verderop, met het idee daar dan maar verder te gaan zoeken. Daar vond ik binnen drie telefoontjes een tandarts die furieus werd toen ik hem belde en vertelde dat ik door geldproblemen niet geholpen werd in mijn woonplaats. Hij heeft voor mij een afspraak ingepland en nog diezelfde vrijdagavond lag ik in zijn stoel.

De kies bleek enorm ontstoken. Hij heeft de wortelkanalen schoongemaakt en een noodvulling geplaatst, ik moet terug naar mijn eigen tandarts voor het voltooien van de wortelkanaalbehandeling als hij terugkomt van vakantie.

Echter ga ik proberen om als vaste patiënt ingschreven te worden bij de man die mij heeft geholpen, aangezien zijn werk enorm secuur en hygiënisch was, en hij mij zelfs op mijn gemak wist te stellen. Ook ging hij niet klakkeloos over op extractie omdat ik weinig geld heb. Mijn eigen tandarts doet dit wel, en ik baalde er al enorm van om mijn gebit te moeten verwaarlozen door geldgebrek.

Eind goed, al goed, ik ben van de pijn af en dat was me een trip van 370 kilometer alles waard!

Groetjes,
Eva
ma, 07/29/2013 - 17:19 Permalink
evabakker

Nog even een aanvulling;

ik heb ook besloten om de tandarts(en) in kwestie eerst een klacht te sturen, en hen desnoods inderdaad aan te geven bij de tuchtraad. Ik ben het er namelijk mee eens dat iemand met zóveel pijn en zelfs een potentieël gevaarlijke ontsteking gewoon niet geholpen wordt door geldproblemen. Ik ben niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, de behandeling die ik nu gehad heb moet ik ook gewoon betalen en ook al wordt dat een rib uit mijn lijf voor zeker een half jaar, ik heb het ervoor over.

Zorgverzekering deed trouwens ook niets, en ook de academische opleiding voor tandartsen stuurde mij een vrij botte mail dat ik "gewoon zoals ieder ander naar de dienstdoende tandarts moest en gewoon moest betalen".

Ik heb echt met alles en iedereen contact gehad (zelfs een kerkelijke stichting die mensen in nood helpt met financiële bijdragen, bij hen viel mondzorg niet in de mogelijkheden) en ik ben écht teleurgesteld door heel veel reacties. Niet eens om mijzelf, maar ik weet hoe deze pijn voelt en ik zou dat mijn ergste vijand niet toewensen. Het is inderdaad van de zotte dat noodhulp gewoon wordt afgewezen!
ma, 07/29/2013 - 18:21 Permalink
vV

Zoals gezegd vind ik dat pijn voor geld gaat. De tandartsen die dienst hadden moeten zich heel diep schamen. Een klacht is terecht, overigens kan je tandartsen die geen dienst hebben of hadden niets verwijten, die houden zich gewoon aan afspraken die onderling gemaakt zijn en moeten erop kunnen vertrouwen dat de dienstdoende tandarts zijn werk naar eer en geweten uitvoert.
Zou dus heel even wachten tot de eigen tandarts terug is en kijken wat die ermee wil doen, want die kan er ook over klagen bij de spoeddienstorganisatie. Heel slechte zaak dit...
ma, 07/29/2013 - 19:00 Permalink
evabakker

Ah vV, bedankt daarvoor.

Ik begrijp ook heel goed dat andere tandartsen daar niet de schuld aan hebben hoor, maar ik heb hen ook duidelijk uitgelegd dat de dienstdoende tandarts mij niet wilde helpen en ik echt een behandeling nodig had. Ik begrijp dat niemand buiten de dienstdoende verplicht was mij te helpen, maar toch had ik ergens gehoopt op coulance wegens de weigering van de dienstdoende.

Het is in elk geval opgelost en ik ga zeker een klacht indienen. Vind het fijn te horen dat er ook tandartsen zijn die dit niet vinden kunnen, ik was even bang dat het aan mij lag. Ik zal dit ook zeker aankaarten bij mijn eigen tandarts zodra hij terug is, en daarna proberen over te stappen naar de man in het verre noorden :wink:
ma, 07/29/2013 - 19:38 Permalink
Kwibus

Eva,

Geweldig dat je er toch in geslaagd bent een tandarts te vinden die je pijnklacht goed heeft opgelost met behoud van je tand of kies.
Ik ben verbijsterd dat dit met mensen in Nederland kan gebeuren. Iedereen volgt keurig de regeltjes en de patient kan barsten.
De tandarts die jou geholpen heeft begrijpt in ieder geval dat het belang van een patient voor gaat op het volgen van de regeltjes.
vr, 08/09/2013 - 19:45 Permalink