ontstoken tandvlees

Author:
pvhhello
Posted:
za, 05/08/2010 - 12:58
hallo
ik heb een jaar geleden een beugel gehad en het was geen plezier.
na een paar maanden begon het te ontsteken het werd rood dik en het bloedde
mijn ortho zei dat het gewoon aan het poetsen lag maar zijn assistente dacht daar anders over, zij zei dat het een duidelijke vorm is van allergie. na een jaar mocht de beugel er eindelijk uit en ze had ook echt gelijk het slinkte heel erg die dagen erna maar toen kreeg ik een week daarna mijn plaatje door dat plaatje begint het weer te ontsteken. en ik ben laatst naar de tandarts geweest die contact op zou nemen met de ortho omdat ik zei dat het een allergie was want elke keer als ik dat plaatje een paar dagen vergat slinkte het weer oftwel gewoon allergie maar mijn orthodontist gelooft nog steeds dat het aan het poetsen ligt (ik heb zelfs mondwater en een elektrische tandenborstel en poets 2 x 2 minuten per dag) wat moet ik nou want ik moet binnekort weer terug vanwege een gaatje tussen me voortanden (daarvoor was de beugel ook uiteindelijk om me 2 voortanden uit elkaar te halen omdat ik daartussen niet kon poetsen en er een gaatje ontstond en die wil hij nu weghalen maar ligt het nou echt aan mijn plaatje?
eennieuwgebit

Wat vervelend voor je! Ik heb je post gelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk waarvoor je allergisch zou zijn? Je beugel (slotjes?), plaatje? Is het een reactie op metaal of juist plastic?

Vervelend ook dat de tandarts en de assistente het ene zeggen en de orthodontist het andere. Kan je vragen aan je tandarts of hij iets kan opschrijven en dat meenemen naar de orthodontist?

Succes
za, 05/08/2010 - 13:34 Permalink
pvhhello

de assistente zei dat het waarschijnlijk het metaal is en dat ik dat kan testen door een ring te dragen maar het probleem is dat ik me plaatje voornamelijk dag en nacht in moet omdat ik geen spalkje boven heb omdat het tandvlees daar te gezwollen voor was (meestal vergeet ik het vooralsnog) maar ik kan dus niet zien of het dus echt aan het metaal ligt met die ring want het is al gezwollen. maar het is ook zo dat de assistente veel meer controles doet enzo dan mijn ortho en het dus wel beter weet het is heel afentoe dat ie kijkt en dat duurt ook niet lang
za, 05/08/2010 - 13:51 Permalink
pvhhello

o wacht ik dacht dat je iets anders bedoelde maar telt mondwater dan niet als interdentinaal reinigen want dat komt toch ook tussen de tanden? want dat leek me altijd genoeg inplaats van flossen of een tandenstoker
za, 05/08/2010 - 15:46 Permalink
Lieneke

Je zegt 'zelfs' mondwater alsof dit een geweldig middel is. Dat is het helaas niet...Jammer dat jouw mondhygienist niet over interdentale reiniging heeft gehad! Ik laat vaak mensen met brackets elke 3 maanden bij me komen, omdat het zo moeilijk schoon te houden is...
za, 05/08/2010 - 15:48 Permalink
pvhhello

dus ik kan beter me mondwater vervangen door flossen? ook zonde van het geld :-? maar wat is beter met een tandenstoker of gewoon flossen? want mijn vader die doet het altijd met zon sateprikkertje en dat vindt ik ook niet echt hygiënies
za, 05/08/2010 - 16:33 Permalink
Lieneke

Nog beter; ragertjes...TePe heeft hele kleintjes en die passen ook bij wat jongere mensen. Je kunt het beste toch even naar de mondhygienist zodat die het voor kan doen en je de juiste maat aanraden.
Cocktailprikkers zijn geen tandenstokers! Die zijn voor kaas en worst maar niet voor je tanden....
za, 05/08/2010 - 17:46 Permalink
pvhhello

ik had toen ik mijn beugel had toen ook ragertjes daar deed ik na het eten mee maar toen bleef het ook dik. en het wordt alleen dik als ik het plaatje in doe als ik hem afentoe een dagje vergeet en de volgende dag wakker wordt is het niet meer rood (wel een beetje gezwollen). dus het is dan een mengeling van allergie en niet interdentinaal poeten? althans niet op de goede manier? :o
za, 05/08/2010 - 19:44 Permalink
Lieneke

Deed je de ragers ook echt tussen de tanden en dan circa 5 keer heen en weer bewegen? Of haalde je ze enkel tussen de draad en de brackets door?
Hoeveel moest je het plaatje dragen? Heb je ook je gehemelte gepoetst?
za, 05/08/2010 - 20:21 Permalink
pvhhello

ik kreeg ragertje voor mijn beugel ja maar voor de mond zelf kreeg ik speciaal mondwater voorgeschreven dat ik bij een apotheek moest halen dat niet echt dichtbij was. en me gehemelte poets ik ja daar kunnen namelijk toch de meeste bacterieën blijven hangen? en ik moet dat plaatje dag en nacht in alleen tijdens proefwerken ( ik doe een studie dierengeneeskunde aan de universiteit aan Uterecht) en examens mag ik hem uit want ik kan me niet echt concentreren ook met het eten en in het weekend mag ik hem uit, ik moet hem wel s'nachts altijd in.
zo, 05/09/2010 - 10:13 Permalink