flossen en tandvleesontsteking

Author:
chiquita1978
Posted:
wo, 09/16/2009 - 11:36
Beste,
Ik ben nu een aantal weken aan het flossen met flossdraad. HOe lang duurt het voordat je tandvlees niet meer bloedt?

Ik merk dat als ik floss en de elektrische tandeborstel gebruik maar tandvlees gevoelig is. Vooral als ik de borstel schuin onder mijn tandvlees plaats. Is dit normaal?

Is er uberhaupt een echt werkend middel tegen tandvleesontsteking? Iets wat veel problemen weghaalt? Een spoelmiddel oid?

Hoe ontstaat tandvleesontsteking eigenlijk? IK heb het idee dat het bij mij ontstaan is door een gaatje tegen het contactpunt vh tandvlees, daar bleef geregeld eten achter zitten enkon ik ook niet goed bij.
Zijn er ook nog andere oorzaken?

Alvast bedankt.

gr.
Lieneke

De oorzaak van tandvlees ontsteking is vrijwel altijd plak +....stress, hormonen, slechtere afweer, medicatie, roken etc etc etc
Plak is de boosdoener die je het makkelijkste kan aanpakken. Dan kan door goed te poetsen en door interdentaal te reinigen met een tandenstoker. Flossdraad helpt helaas te slecht. Laat je door een mondhygienist/tandarts/preventieassistent goed voordoen hoe je een tandenstoker zal moeten gebruiken. Past een stoker echt echt echt niet, pak dan een flossdraadje.
Zij kunnen ook laten zien hoe je met een electrische tandenborstel om moet gaan. Ik zou hem niet schuin op het tandvlees plaatsen maar gewoon recht met de laatste haren net tegen het randje tandvlees aan. Dus niet op het tandvlees maar bij de overgang van tand naar tandvlees. Het borstelkopje waaiert vanzelf wat uit zodat het in de ruimte onder het tandvlees komt waar nu juist de meeste bacterien zitten.
Ook kan de mondhygienist/tandarts/preventieassistente het tandsteen weghalen, als dit er zit. Tandsteen vormt een ruwe plek vol oude bacterien waar heel makkelijk weer nieuwe plak ontstaat en blijft hangen.
Als het goed is, is er na 2 weken een hele duidelijke verbetering merkbaar.
wo, 09/16/2009 - 12:20 Permalink
Lieneke

De pil bevat ook hormonen. Welke precies invloed hebben en welke niet, dat is me niet bekend. Wel is me bekend dat bij dames die hun menstruatie hebben, de tandvlees ontsteking vaak verergerd. Bij de pil is er echter geen sprake van een echte menstruatie maar slechts van een bloeding ontrekken.
wo, 09/16/2009 - 14:45 Permalink
chiquita1978

Vorige week bij de tandarts geweest. Tandvleesontsteking bij kies rechtsboven is te verklaren. In die kies in een tijd geleden een gaatje geboord vlakbij het tandvlees. Het is een plek waar ik niet goed bij kom, dit beaamt de tandarts. Vuil gaat er tegen aan zitten en tandvlees gaat daardoor ontsteken...Tandarts gaf aan dat mijn kies nog gezond is, maar er toch een kroon op moet om de vorm weer goed te krijgen, tandvleesontsteking zal hierdoor ook weggaan volgens hem...Ik schrok ervan. Een kroon. Vind het eng....Een aantal vragen:

1Zie je een kroon bij je 1na achterste kies, maken ze die in dezelfde kleur als je eigen tanden? Ik heb nl. behoorlijke witte tanden...

2is dit de enige oplossing voor mijn tandvleesprobleem? Of zijn er tegenwoordig ook andere oplossingen?

Verder had ik nog wat andere vragen:

Ik vind het gebruik van ragers erg ongemakkelijk bij die plek. ik heb nu de 2,5 mm maar ik kom niet goed tussen mijn kiezen, als ik tussen mijn kiezen ga, maakt die rager een bocht en gaat het puntje van het ijzerdraad in mijn tandvlees. niet altijd maar wel vaak...
Kan ik beter stokers gebruiken of...?

Verder had ik nog een vraag. Het driehoekje tandvlees wat tussen 2 tanden in zit, het puntje daarvan kleurt iets donker bij mij..Is dit de ontsteking?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.
ma, 10/05/2009 - 20:30 Permalink
Spiegeltje

Ad 1. Door een goede kleurbepaling hoef je weinig tot geen verschil te zien als er maar aandacht aan wordt besteed.. Als het tot een kroon komt kun je het beste aangeven het belangrijk te vinden dat de kleur goed is.Dan kan daar speciaal rekening mee worden gehouden. Voor kronen voorin het gebit wordt er standaard goed op gelet maar achterin soms wat minder.

Ad 2. Het verbaast me wel dat een kroon als oplossing wordt gezien van een tandvleesprobleem. Daar heb ik nog niet van gehoord, misschien weet een forumtandarts daar meer van. Het is wel zo dat niet voldoende gladde vullingen bij het tandvlees problemen kunnen krijgen. Bij mij zijn om die reden wel eens enkele vullingen vervangen. Een kroon is toen niet ter sprake gekomen.

Wat betreft de ragers: je moet de goede maat weten te vinden en vaak heb je 2 of zelfs drie maten nodig. Als de rager te groot is krijg je weerstand en wordt ie krom waardoor je hem niet meer lekker kan gebruiken. Ook als er nog wat tandsteen zit tussen de tanden en kiezen is dat zo. Je moet er ook voorzichtig en met gevoel mee omgaan. Laat anders de mondhygiëniste of tandarts het gebruik nog eens uitleggen.
di, 10/06/2009 - 00:07 Permalink
Lieneke

Rager 2,5 is al heel klein. Er bestaat nog een kleinere van dentaid. Maar er lopen veel mensen tegen dit probleem aan, dus ik vraag me af of het de maat is waar het aan schort. Misschien kun je vast het metaal van te voren verbuigen dat het niet gaat verbuigen als het gebruiken. Hou je vingers al op de haartjes zodat je meer grip hebt en duw hem dan stukje voor stukje erdoor. Het kan ook zijn dat het tandvlees aan de binnenzijde meer gezwollen is, waardoor het tegen het tandvlees botst. Je kunt dan proberen om vanaf de binnenzijde te rageren of de rager goed op te wippen. Maar het blijft lastig!
di, 10/06/2009 - 09:23 Permalink
chiquita1978

Beste Spiegeltje,
Bedankt voor je snelle reactie.

Mijn tandarts heeft ongeveer 2 jaar geleden een soort lekkage ontdekt in die kies. Het was een behoorlijke reparatie. Maar goed hij heeft de plek niet helemaal meer perfect kunnen krijgen zoals dat de tand ooit was. het is een gaatje geworden tegen mijn tandvlees aan, dus daar kwam de vulling ook. Tandarts geeft aan dat hij er niet meer van kan maken dan hoe het er nu uitziet. Er blijft een soort richeltje zitten waar voedsel in komt te zitten. vandaaruit is de tandvleesontsteking ontstaan. Nu denkt hij waarschijnlijk door de vorm weer te herstellen, de tandvleesontsteking weg te halen. Als hij nu niets doet, gaat de ontsteking zich verder verspreiden.

Ik weet of er andere oplossingen zijn. Wat doen jullie in zon geval?

Ik heb overigens elke keer het idee als ik bij mijn tandarts komt hij het raxendruk heeft. Hij vliegt van hot naar her. Ondertussen met mij bezig en vliegt ondertussen naar ander en weer naar mij terug. Waardoor dit soort vragen bijna niet aan de orde zijn.

Is het normaal dat ik eens een gesprek met hem aanga, zodat ik zelf ook goed weet wat er gaande is en daarin rust krijg?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.
di, 10/06/2009 - 14:13 Permalink
chiquita1978

Hoi Lieneke,
Bedankt voor je informatie.

Ik dacht altijd dat ik alleen bij de tandarts een afspraak kon maken voor controle en het vullen van gaatjes. Maar ik wil dit graag eens goed horen, wat de oorzaak nu is. Straks zit ik met een kroon en is het probleem niet opgelost...
di, 10/06/2009 - 15:29 Permalink
Spiegeltje

Waarschijnlijk wordt het probleem wel opgelost door een goed aangemeten kroon maar de vraag is of er ook nog alternatieve behandelingen zijn. Een kroon lijkt mij een relatief ingrijpende behandeling voor een tandvleesprobleem(pje) en een dure oplossing bovendien. Maar misschien heeft de tandarts er toch een goede reden voor om hiermee te komen.

U kunt rustig een consult aanvragen om hierover meer duidelijkheid te krijgen. U kunt bij het maken van de afspraak dan aangeven wat u met de tandarts wilt bespreken. Dat kan zo'n 5-10 minuten duren, lijkt kort, maar de tandarts kan dan toch alles rustig uitleggen en bespreken en er is nog genoeg ruimte voor vragen. Dat is een zogenaamd incidenteel consult. En dat kost 19,50 euro. Goed besteed volgens mij.
di, 10/06/2009 - 19:58 Permalink
Illuminus

Ik denk dat het idee achter de kroon is om een beter vormgegeven contactpunt/vlak te creeren waardoor er minder ruimte is voor plaque-accumulatie. Dit kan een oplossing zijn voor grote diepe proximale restauraties waarbij de proximale bolling moeilijk is aan te brengen met bandjes. Maar dan hebben we het wel over vrij grote/diepe restauraties of elementen met een ongunstige stand.

De tandarts kan e.e.a. vast verhelderen in een kort consult zoals hierboven al genoemd. :D
di, 10/06/2009 - 20:38 Permalink
chiquita1978

hai, hier ben ik weer. Ik heb een andere borstelkopje gekocht. Dus dat is opgelost. Ik ben nu voorzichtig aan het rageren, hou de rager goed vast en maak van tevoren al een bocht. Door het rageren krijg ik een soort ruimte tussen mijn kiezen, waar eerst een driehoekje tandvlees zat. Door het rageren en tandestoken is er een ruimte ontstaan. Komt hier nu weer geen eten tussen? Het lijkt me dat de ruimte nu weer groter wordt..

Verder had ik nog een vraag. Ik wil dolgraag een kroon die je echt niet ziet. Mijn lach is mijn visitekaartje. Mijn gebit is wit en valt op. Ik zou het echt niet fijn vinden als er straks een storende factor in mijn glimlach zou zitten. Wat adviseren jullie hierbij. Goed aangeven wat mijn wensen zijn aan de tandarts? Hoe doen sterren het? Zij zullen ook weleens een kroon hebben, maar het ziet er altijd zo perfect uit!

Ik hoor het graag!

bedankt.
do, 10/08/2009 - 23:23 Permalink
Lieneke

Dat drie hoekje noemen we ook wel eens the black angle. Er kan inderdaad voedsel achter blijven, maar dat deed het daarvoor ook al. Maar toen had je het misschien niet zo in de gaten. De zwelling van je tandvlees is nu goed weg en is het nu een kwestie van goed blijven schoonhouden. Als het goed is, merk je dat je tandvlees nu steviger wordt en dat het niet meer zo bloedt. Dus je bent op de goede weg!

Over kronen:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=15382
vr, 10/09/2009 - 11:46 Permalink
chiquita1978

Ik ben naar de tandarts geweest en weet nu eindelijk waarom hij kiest voor een kroon ipv een facing, hij wil de kies verbreden, zodat er minder voedsel tussen de kiezen kan glippen en daardoor ook de ontsteking wegneemt. Hij heeft het getekend, dus op de achterste 2 kiezen een kroon, deze verbreden, zodat de opening tussen de 2 kiezen veel smaller wordt en er bijna geen eten meer tussenkomt.

Is dit de enige oplossing denken jullie?

Verder verbaast hij zich erover hoe perfect mijn ondergebit is, daar gebeurt helemaal niets…voorste tanden ook niet boven, het gaat dus alleen om de achterste 2 kiezen links waar de ontsteking zit.

Hij gaf wel aan dat hij nog steeds twijfelt over de ingreep omdat mijn kiezen eigenlijk nog te goed zijn. Hij heeft nu gevraagd mij het gebruik van de gel te minderen en te kijken wat er gebeurt. Rond de feestdagen moet ik terug komen zodat hij kan kijken hoe het er dan voor staat. Als ik pijn krijg moet ik eerder aan de bel trekken. Is het handig om zo lang te wachten?
do, 10/15/2009 - 15:58 Permalink