na apexresectie weer een ontsteking?!

Author:
Merle90
Posted:
wo, 06/17/2009 - 22:22
Hallo!

Ik heb bijna 8 of 9 maanden geleden een wortelkanaalbehandeling gehad van 2 tanden. Het zit tussen de voortanden en kiezen ; ik weet helaas de juiste benaming hier niet voor. Paar maanden ( ongeveer 3 maanden later ) na de wkb ondekte ik een steeds dikker wordende bult boven deze tanden. Ik schrok hiervan en ben toen bij mijn tandarts langsgeweest voor een verklaring van dit fenomeen. Het bleek een onsteking te zijn die met behulp van een kaakchirurg verwijderd moest worden. Deze behandeling vond plaats in de maand februarie van dit jaar. Het was een hele vervelende ontsteking die heel diep zat, waardoor er 3 tot 4 centimeter is weggesneden. Ik was heel erg tevreden na de behandeling die ik bij de kaakchirug had gehad, want ik had geen pijn en dergelijke vervelende klachten meer. Helaas heb ik na 4 maanden opgemerkt dat deze tanden vrijwel zwart zijn geworden. Hoe komt dat...? Zijn ze dood? En ik heb het gevoel alsof die tande ietsjes losser zijn dan de andere..... Daarnaast is de pijn weer toegenomen en is de bobbel/bult weer teruggekomen. K ben 2 weken terug weer bij mijn tandarts geweest en kreeg een kuurtje van 10 dagen ( antibiotica ). Het heeft ervoor gezorgt dat de pijn en grootte is vermindert. Hij zei dat een tweede apexresectie de tanden te veel zou belasten, waardoor ik het kuurtje kreeg.

Ik weet dat ik heel verhaal heb neergezet en bied daar mijn excuses voor. Maar ik vind het niet leuk, want ik weet niet wat mij te wachten staat. Ik wil graag mijn tanden behouden, omdat je ze ziet wanneer ik met een open mond lach ( ookal is het bij de mondhoeken ). Daarnaast heb ik een lieve tandarts die zijn best wel doet ( denk ik... ), maar ik moet helaas alles uit hem trekken, wil ik begrijpen wat er gaat gebeuren of gebeurt.

Zou u aub mij zo snel mogelijk hierbij kunnen helpen en verlichten?

Met vriendelijke groet,

Merle
Groningen

Uit je verhaal denk ik op te kunnen maken, dat er aan de wortelpunten van 1 (of beide) behandelde kiezen (dus die een wkb gehad hebben) een ontsteking is blijven zitten. Dat kan soms gebeuren, en als deze ontsteking opspeelt krijg je een fisteltje (bultje) op je tandvlees thv de wortelpunt van de behandelde kies.

een mogelijkheid van behandeling is bij de kaakchirurg een stukje van de wortel afhalen, en de ontsteking zo goed mogelijk verwijderen. de slagingskans van zo'n behandeling is ca 70%. Bij jou is het dus niet helemaal gelukt, omdat de bult opnieuw is gekomen. Met een kuur onderdruk je de opvlamming nu, maar het is geen lange termijn-oplossing... de bacterien blijven namelijk rond de wortelpunt wel aanwezig.

Het kan nu jaren rustig blijven, maar het kan ook zijn dat het na een paar weken opnieuw opspeelt. wat te doen kan je het beste overleggen met je tandarts...
do, 06/18/2009 - 10:12 Permalink