Salaris/honorarium tandartsen

Author:
Takka
Posted:
di, 06/02/2009 - 15:49
Beste mensen,

Ik, als eerstejaars student tandheelkunde zijnde, word er constant enthousiast aan herinnerd dat ik later "een goede boterham ga verdienen" zodra ik vertel dat ik tandarts in wording ben. Blijkbaar is dat algemeen aangenomen, en natuurlijk ben ik zelf ook wel op de hoogte dat een tandarts niet onder modaal zit om het maar even zo te zeggen. Vanzelfsprekend is geld niet mijn drijfveer, integendeel zelfs. Toch is het voor mij nog erg onduidelijk wat een tandarts nou eigenlijk netto over houdt. Dat is natuurlijk afhankelijk van vele factoren (loondienst/groepspraktijk/zelfstandig, 'soort' tandarts etc. etc.), ik hoop echter dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen over de volgende dingen:

Een tandarts in loondienst, hoe en waar wordt zo'n salaris op gebaseerd? Puur op uren? En hoe hoog kan zo'n salaris zijn?

Tandartsen in een eigen praktijk of groepspraktijk: een (groeps)praktijk starten of overnemen is natuurlijk een behoorlijke investering. Het runnen van een eigen praktijk neemt überhaupt natuurlijk grote kosten met zich mee, o.a. verbruikskosten en huur e.d. Zo'n praktijk heeft natuurlijk een bepaalde omzet, afhankelijk van het aantal tandartsen/mondhygienisten, aard van behandelingen, patientenbestand etc. etc.
Is er iemand die mij een reëel kostenplaatje kan geven, aan de hand van een (eigen?) voorbeeld? Worden de kosten van een praktijk met 2 tandartsen bijvoorbeeld 50/50 gedeeld? Ik ben hier erg nieuwsgierig naar!

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik slechts geinteresseerd ben in deze zaken, het beroep tandarts vind ik nu al fantastisch en ben ontzettend enthousiast. De reden dat ik dit hier plaats is omdat ik mij toch ietwat bezwaard voel om dat aan docenten te vragen of het aan mijn eigen tandarts te vragen.

ik hoop op uw reacties!

m.v.g.
Stef
Spiegeltje

Is er iemand die mij een reëel kostenplaatje kan geven, aan de hand van een (eigen?) voorbeeld?


Dat de forumtandartsen hun eigen financiele situatie gaan vermelden zit er i.d.d. niet in denk ik (is ook niet zo interessant) maar wat inzicht in de kosten en baten van een gemiddelde praktijk is best wel interessant en leerzaam.

Ook nuttig richting patienten die vaak wat meer oog hebben voor de hoge tandartsrekeningen dan de behoorlijke kosten die er vanaf gaan.

Punt blijft natuurlijk wel dat een tandarts een vrij beroep is zodat je inkomsten in sterke mate afhangen van de eigen inspanningen, werkwijze en ondernemerschap. Weinig tandartsen werken immers in loondienst met een bijbehorend salaris.

Ach, wat zou een gemiddelde, ervaren tandarts met een drukke, goed draaiende solopraktijk aan omzet draaien? Twee tot misschien wel drie ton moet kunnen. Misschien maximaal een ton aan kosten eraf (lijkt me ruim, hangt ook van de omzet af)? Dat is dan je bruto inkomen. Het lijkt me dat bruto 1,5 ton wel haalbaar is met flinke afwijkingen naar boven. Beginnende tandartsen zullen dit niet halen, maar een tonnetje bruto zit er misschien wel in. Da's meer dan veel andere beginnende 'professionals'.
di, 06/02/2009 - 23:07 Permalink
mecánico para …

d'r zijn hier teveel zeurpietjes geweest in het verleden die aanschoppen tegen wat zei noemend "de grootverdieners en graaiers van onze centen" .......dat maakt het voor mij in elk geval duidelijk dat dit soort discussies of praatjes hier door mij niet worden gevoed. hij vraagt het maar aan zijn docenten of eigen tandarts. de kift van sommige bezoekers maakt dit soort gesprekken hoogst onplezierig.
wo, 06/03/2009 - 13:31 Permalink
vV

omzet is van zoveel zaken afhankelijk: snelheid, hoeveel delegeren naar lager personeel etc. Daarnaast is de vestigingsplaats ook nog een zeer grote factor bij huisvestingskosten etc.

Er zijn een paar vuistregels en zo, ga door de bank genomen maar uit van een 40-60% kosten in je omzet. Vergeet niet dat de salarispost een behoorlijke is, en gelijk erg afhankelijk van de opbouw van de praktijk Van wat er over blijft ga je dan alle grote zaken nog betalen als pensioenopbouw, Premie AOV ed.

Komt er dus op neer dat een tandarts die een waarnemer heeft lopen tegen ik noem maar 50% van de gemaakte omzet daar niets of weinig aan verdient.
wo, 06/03/2009 - 15:58 Permalink
Takka

vV kan je je laatste zin wat toelichten? Mijn stagetandarts die samen met een andere tandarts een praktijk runt claimt jaarlijks met zijn tweeën zo'n 7 ton omzet te hebben. Dit klinkt op het eerste gezicht veel, wordt dit bedrag simpelweg 50/50 verdeeld nadat de nodige kosten er af zijn getrokken?

(Alvast) bedankt voor de reacties :)
wo, 06/03/2009 - 18:10 Permalink
BJN

Meer vrijheid, dat vooral maar ook financieel aantrekkelijker.

Kan, maar kan ook tegenvallen als je ALLES gaat meerekenen. Inclusief de overuren die je gaat maken (onbetaalde dan!). Je moet het zeker doen. Maar het financiele verschil kan uiteindelijk tegenvallen. Je loopt tenslotte ook veel meer risicos op allerlei gebied.
wo, 06/03/2009 - 19:10 Permalink
vV

7 ton maar?? :smt002 Zegt mij niet zoveel zonder te weten wat er verder speelt en hoeveel uren beide draaien, wat er aan ander personeel is, zoals MH, preventieassistentes etc.

En daarnaast: het begrip omzet is relatief als je mega hoge kosten hebt bv door een slecht personeelsbeleid. Ken meerdere praktijken waar veel gedelegeert wordt aan preventieassistentes maar waar de winst lager is dan de mijne, waarbij ik nog eens minder uren draai en minder druk op d eketel, simpelweg doordat men volledig ontspoort is met salariering oa.

Omzet EN kostenniveau bepalen of je het goed doet. 7 ton? het zal, en met 2 tandartsen die full time werken en meer mogelijkheden zouden moeten hebben dan een solotandarts vind ik het een matig cijfer, als het het enige ijkpunt is...Enige voordeel dat ze hebben is per tandarts (hopelijk) relatief lagere kosten.
wo, 06/03/2009 - 19:16 Permalink
mecánico para …



Ik zit nu in loondienst, maar ik ga een eigen praktijk starten. Meer vrijheid, dat vooral maar ook financieel aantrekkelijker.


en meer zorgen, werk na de werkuren en dingen als verzekring voor je eigen arbeidsongeschiktheid. tis niet nix
wo, 06/03/2009 - 19:27 Permalink
kimba444

Jaaa Takka,je bent niet erg slim bezig hier op dit forum....
Volgens mij gaat 't wel om je verdiensten. Er zijn veel mensen die tandarts moeten weigeren ivm prijzen die worden berekend.
Verzekeringen worden steeds strenger hierin,ze vergoeden steeds minder,maar je moet wel meer betalen,hier kunnen tandartsen ook niks aan doen,dat snap ik heel goed.Je kan je niet meer hoger laten verzekeren,tenzij je een stralend gebit hebt. Er stond een artikel op internet dat de tandartsen zwaar verlies hebben geleden onder de crisis,maar ben bang dat dit steeds meer word in de toekomst...
Als jullie begrijpen wat ik bedoel....En als dadelijk 2012 ook nog de concurentie van start gaat,dan zul je al helemaal wat krijgen,want ik denk niet dat er een tandarts zijn prijzen zal gaan verlagen en zelf minder inkomen wil hebben of zie ik dit nou verkeerd.
Ik wil niks kwaads zeggen,begrijp me niet verkeerd,maar poeffff zijn geen kleine bedragen hé wat tandartsen berekenen....
En Takka,zorg maar eerst dat je een goeie word jonge,want anders kun je net als mij gewoon voor 't minimum gaan werken en dan maar hopen dat je gebit gezond blijft,anders ben je niet meer zo blij met die 7 ton omzet per jaar die ze verdienen.
di, 02/09/2010 - 23:46 Permalink
vV

Ik wil niks kwaads zeggen,begrijp me niet verkeerd,maar poeffff zijn geen kleine bedragen hé wat tandartsen berekenen....
europees gezien zijn het weldegelijk kleine bedragen.. maar dat is een andere discussie.
7 ton omzet per jaar die ze verdienen.
omzet is geen inkomen... maar blijkbaar moet je zelfstandige zijn om dat te begrijpen...
wo, 02/10/2010 - 08:15 Permalink
mecánico para …

Je snapt wel waarom het onderwerp door mij niet wordt gevoed...... alle mensen in loondienst zouden 1x een half jaar voor hun eigen geld moeten werken. van binnenhalen van de klant tot de uiteindelijke betaling. Niet eens verplicht met personeel dat weer verzekerd moet worden en pensioen op gaat bouwen.
wo, 02/10/2010 - 09:56 Permalink
TechniekerJeetje

Jaaa Takka,je bent niet erg slim bezig hier op dit forum....
Volgens mij gaat 't wel om je verdiensten.

En Takka,zorg maar eerst dat je een goeie word jonge,want anders kun je net als mij gewoon voor 't minimum gaan werken en dan maar hopen dat je gebit gezond blijft,anders ben je niet meer zo blij met die 7 ton omzet per jaar die ze verdienen.


:-? :-? :-?

Hij is al eerstejaars, dus al op weg om tandarts te worden...... Beetje sneu antwoord zo......
wo, 02/10/2010 - 19:53 Permalink
Dentje

Ik had hetzelfde hoor. Ik had bij aanvang geen idee wat ik zou gaan vedienen als mondhygienist. Ik had eigenlijk zelfs weinig idee van wat het vak inhield. Was nog nooiit bij een mondhygieniste geweest, maar het klonk wel interessant allemaal.

Door opmerkingen ging ik me ook afvragen wat ik dan zou gaan verdienen en ben bij wat stages gaan rondvragen. Zeer verschilende antwoorden. Erg afhankelijk van waar en hoe je werkt. Weinig over te zeggen dus.
zo, 02/14/2010 - 01:39 Permalink
mecánico para …

Als je net klaar bent kan je die 2900 wel willen maar dat gaat echt niet gebeuren. Je zal ook moeten laten zien wat je waard bent. Dat je niet in schaal nul begint, dat is onderhandelen, verder........dan moet je werkgever very desparate zijn wil ie meteen naar schaal 9 gaan. Alleen al uit oogpunt van afhandeling bij een niet continueren van contract of ziekte is dat heel ongewenst bij een 22 jarige.
ma, 02/15/2010 - 08:47 Permalink
Spiegeltje

De schaal loopt van 1979 voor een beginnende MH zonder ervaring tot het genoemde maximum. Uiteraard is het niet realistisch te verwachten dat je meteen op het maximum wordt ingeschaald, voor zover mijn bericht zo zou kunnen worden opgevat.

Verder is alles te onderhandelen natuurlijk, want er is geen CAO afgesproken voor zover ik weet ook niet voor 2010. En je moet ook onderhandelen, dat hoort erbij.
ma, 02/15/2010 - 09:27 Permalink