Wel of geen kaakoperatie?

Author:
Mies
Posted:
vr, 05/29/2009 - 11:36
Ik heb een dilemma:
Twee jaar geleden (ik was toen 40 jaar) heb ik een fietsongeluk gehad, waardoor mijn boventanden beschadigd zijn geraakt. Twee zijn er flink naar achteren geslagen, waardoor alles schots en scheef stond.
Uiteindelijk (na alle reparaties die eerst moesten gebeuren) ben ik bij de orthodontist terecht gekomen omdat ik zo niet rond wilde blijven lopen.
Deze gaf aan dat ik een overbeet (en een overjet geloof ik) heb, waardoor mijn gebit ongevalgevoelig is en dit heeft kunnen gebeuren.
Het advies was beugel en kaakoperatie. Van dat laatste schrok ik nogal, maar omdat de orthodontist aangaf dat beugel zonder operatie niet veel zin zou hebben, ben ik akkoord gegaan en dacht ik, dat zien we dan wel weer.
De beugel heeft zijn werk snel gedaan, naa een paar maandjes staan mijn tanden rechter dan ze ooit gestaan hebben en de orthodontist gaf aan dat het tijd is voor de volgende stap: beugel aan de onderkant ter voorbereiding op de kaakoperatie. Toen kreeg ik het even benauwd... wil ik dat wel? Mijn doel was de schade van het ongeluk herstellen en dat is gebeurd.
Aan de andere kant: nu het recht staat zie je ook de afstand tussen boven- en ondergebit beter. En... als ik de kans heb om het te doen en het straks beter op elkaar aansluit en mooier staat, waarom zou ik het dan niet doen?
Mijn angst is dat door zo'n operatie mijn gezicht er anders uit komt te zien en dat wil ik niet. Bovendien is een operatie toch geen kattepis en heb ik hier gelezen dat er ook wel risico's aan zitten (risico op zenuwuitval bijv.).
Wat zal ik doen? Als ik doorga, ben ik nog wel even bezig met beugelen enz., als ik stop ben ik binnen een paar maanden klaar. Maar krijg ik dan geen spijt?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij hun ervaringen kunnen vertellen zodat ik een weloverwogen keuze kan maken?
Ik heb al een gesprek met de orthodontist gehad, maar dat heeft me nog niet geholpen om de knoop door te hakken...
Flore

Ik heb er ervaring mee. Ben vorig jaar (op 43 jarige leeftijd) geopereerd aan mijn onderkaak. Had ook een overbeet en een diepe beet, en zag een kaakoperatie aanvankelijk echt niet zitten. Maar na een aantal gesprekken met kaakchirurg en orthodontist heb ik besloten - na een jaar "voorbeugelen" - het toch te doen. Mijn grootste bezwaar om het eerst niet te willen doen was ook de angst om een ander gezicht te krijgen en weerstand om een operatie te ondergaan zonder iets te mankeren. Mij werd echter verteld dat wanneer ik niet voor de operatie zou kiezen, het effect van de beugel na een aantal jaren weer teniet zou zijn gedaan omdat er geen optimale beet zou zijn. Toen heb ik besloten om het toch te doen. Je gaat niet op je 43e beugelen om een paar jaar later weer terug bij af te zijn. Nu is de beugel er uit. Mijn gezicht is wel iets veranderd. Heb er zelf wel aan moeten wennen, maar vind het nu prima. Reacties uit mijn omgeving zijn heel verschillend: sommigen vinden dat ik een heel ander gezicht heb gekregen en anderen zien niets! Heb er wel een ander gevoel in mijn onderlip en kin aan overgehouden, het voelt nu alsof de verdoving van de tandarts net aan het uitwerken is. Maar alles went. Succes met je beslissing.
vr, 05/29/2009 - 22:26 Permalink
Mies

Dankje voor je reactie! Ik heb inderdaad ook de weerstand om een operatie te ondergaan, terwijl ik feitelijk niks mankeer.
Ik ben ook aan het afwegen, heb een afspraak met de kaakchirurg gemaakt.
De orthodontist heeft tegen mij gezegd dat, als ik besluit dat ik niet voor de operatie ga, ik een draadje aan de achterkant van mijn voortanden krijg om ze op hun plaats te houden.
Dat andere gezicht en verdoofde gevoel, dat moet ik nog even goed laten bezinken. Aan het ongeluk heb ik een verdoofd gevoel in mijn bovenlip overgehouden (daar zaten stukjes afgebroken tand in en daar is flink in gesneden), dat vond ik erg vervelend in het begin, maar ik moet zeggen dat dat nu ruim 2 jaar wel een stuk weggetrokken is (en deels ben ik eraan gewend geraakt inderdaad).
Ik neig momenteel meer naar niet opereren, maar ik ben wel benieuwd naar de effectiviteit van een draadje aan de achterkant, omdat tegen jou is gezegd dat je tanden weer min of meer terug zouden gaan naar de oude positie als je niet voor de operatie zou gaan.
za, 05/30/2009 - 15:33 Permalink
Flore

Mies, ik denk dat het een goed idee is dat je een afspraak hebt gemaakt met de kaakchirurg. De kaakchirurg kan vooraf een redelijke inschatting maken hoe je gezicht zal veranderen. Hoe en of je gezicht verandert, verschilt per persoon. Het heeft er mee te maken hoe groot je overbeet is. Daarnaast had ik nog een diepe beet, dat maakt tevens verschil. En je gezicht verandert door alleen een beugelbehandeling ook. Een andere stand van je tanden toont gewoon al anders. Je vraagt hoe mijn gezicht veranderd is. Mijn kin is inderdaad wat meer naar voren gekomen en mijn gezicht lijkt iets voller t.h.v. de onderkaak. Ik heb ook een draadje achter mijn ondertanden, boven heb ik een retentiebeugel voor 's nachts (een soort transparant hoesje van plastic, op maat gemaakt, wat je over je tanden schuift). Retentiedraadjes worden volgens mij onder tegenwoordig altijd geplaatst na afronding van een beugelbehandeling en boven of ook een draadje of een retentiebeugel. Wanneer heb je een afspraak bij de kaakchirurg?
do, 06/04/2009 - 20:12 Permalink
Mies

Ik heb 8 juli een afspraak, dus nog even de tijd om erover na te denken.
Ik weet niet wat bij jou de aanleiding was Flore, maar bij mij ging het om een ongeluk. Als dat niet gebeurd was had ik nooit gepiekerd over een dergelijke ingreep.
Door de beugel staan mijn tanden nu rechter dan ze ooit gestaan hebben, dus daar ben ik al heel blij mee.
Ik heb ook wel iets van een overbeet en een diepe beet, maar volgens mijn eerste ziektekostenverzekeraar was die te klein om voor vergoeding in aanmerking te komen. Na overleg met de orthodontist ben ik overgestapt naar een andere verzekeraar, die zonder morren vergoedt, maar het zegt wel iets over de ernst van de "afwijking".
Ik vind de nadelen of risico's nogal zwaar wegen voor iets waar ik 3 jaar geleden geen seconde over zou hebben nagedacht: ik zou het nooit gedaan hebben.
Bovendien: de gedachte dat ik over een paar maanden beugelvrij kan zijn, vind ik ook wel en aantrekkelijke...
vr, 06/05/2009 - 13:36 Permalink
Sjoerd001

Moeilijke beslissing. Bij mij is het ook aangeraden, maar ben net als jij bang voor een verandering van mn gezicht en bang voor complicaties door die operatie (die eigenlijk niet eens 'nodig' is). Ik schuif mijn beslissing nog even voor me uit, ik zie wel hoe het eruit ziet tegen de tijd dat hij het nodig vindt.

Wat wel zo is, alles went inderdaad, dus mocht je gezicht ietsje veranderen (veel zal het nooit zijn), zijn jij en je omgeving er zo weer aan gewend.

In hoeverre blijven je tanden enzo verder op hun plek als er zon retentiebeugel wordt geplaatst? Want je zegt zelf al wel dat je tevreden bent en dat je er anders nooit aan zou hebben gedacht. Stel dat je dan je mooie nieuwe gebit kan behouden op die manier, ben je toch eigenlijk gewoon klaar?
wo, 06/10/2009 - 14:05 Permalink
Flore

Mies, de reden dat ik aan een beugel ben begonnen is omdat mijn (met name onder) tanden behoorlijk scheef stonden (lastig met schoonhouden) en ik daarnaast met mijn ondertanden in het tandvlees achter mijn boventanden ging bijten. Het zou kunnen dat je op den duur door zo'n beet de wortels van de voortanden beschadigt. Als iemand mij vooraf had verteld dat een kaakoperatie nodig zou zijn in combinatie met een beugel, dan had ik waarschijnlijk nooit een afspraak bij een ortho gemaakt en het zo gelaten. Toen ik eenmaal een afspraak bij de ortho had gemaakt, was mijn beslissing voor een beugel al genomen, de kaakoperatie-mededeling viel me dan ook rauw om mijn dak, dit was echt nooit bij me opgekomen dat zoiets nodig zou zijn. Alles bij elkaar heb ik ook wel driekwart jaar getwijfeld, geloof dat de kaakchirurg gek van me werd, uiteindelijk heeft hij zelfs een briefje gemaakt voor de ortho waarin stond dat ik maar niet voor een operatie moest gaan. Wel met de mededeling naar mij toe dat ik dus geen stabiel resultaat zou houden zonder operatie. Toen heb ik definitief de knoop doorgehakt en ben toch voor de operatie gegaan. Nog even over de verandering: ik ben er (ook volgens anderen) eigenlijk alleen maar "mooier " op geworden haha. (Ik was vooraf al tevreden hoor, vandaar ook mijn angst voor verandering, en een medische ingreep die niet strikt noodzakelijk was. Het risico van ander gevoel/gevoelloosheid was voor mij in ieder geval van minder groot belang).
do, 06/11/2009 - 21:32 Permalink
nicolette1

Hallo allemaal,

Ik heb in augustus een afspraak met m'n kaakchirurg.
Dan wordt de operatiedatum geprikt. Spannend hoor!! :smt106
Na anderhalf jaar beugelen wordt het wel eens tijd.
Ik heb totaal geen last van m'n beugel, gelukkig :lol: ,
dus zie niet echt op tegen de operatie.
O ja, ik ben trouwens 36 jaar, niet echt de jongste om dit te doen, geloof ik. :smt101
zo, 06/21/2009 - 21:29 Permalink