Exostosen

Author:
Leo10
Posted:
di, 04/28/2009 - 16:07
Mijn vorige tandarts heeft mij een onderframe aangemeten maar het dragen daarvan was zeer pijnlijk en dan druk ik mij nog gemodereerd uit. Ik ben enkele malen teruggegaan en op het laatst was ik uitbehandeld aldus deze tandarts. Ik ben voor een second opinion naar de ACTA gegaan en daar kwamen ze tot de volgende problemen geconstateerd.
* ernstige parodontitis
* verzakte beet
* weinig verticale dimensie
* ernstige porceleinbreuk 45
* beetverhoging door frame onderkaak
CONCLUSIE: in een verzakte beet met weinig verticale dimensie is een frame gemaakt op elementen die in een ontstoken paradontium staan.
ADVIES ik begrijp dit behandelconcept totaal niet. Nogmaals vragen wat zijn behandelplan is.

Mijn vertrouwen in deze tandarts die toch al behoorlijk tanende was werd bevestigd door bovengenoemde second opinion. Mijn vertrouwen was volkomen weg.
De nieuwe tandarts, via de zorgverzekeraar, zag meteen het probleem van mijn pijnklachten. Het waren drie exostosen plus een zeer kleine exostose.

Ik werd naar de kaakchirurg verwezen en deze liet mij weten dat deze exostosen natuurlijk verwijderd konden worden maar dat wij zeker voor zes maanden geen goede vrienden zouden zijn, in casu ik zou gedurende een periode hevige pijnen hebben.
Overigens las ik op het Internet dat deze exostosen weer terug kunnen komen.

Mijn nieuwe tandarts liet mij weten dat een frame altijd op die exostosen zouden rusten met alle gevolgen van dien. De beste oplossing zou vier implantaten met een klikmechanisme zijn. De kosten hiervoor zullen tussen de € 5500 en € 6000 liggen (inclusief frame).

Aangezien elke professie een samenzwering tegen leken is ben ik onzeker wat ik nu moet doen.

* Exestosen verwijderen met bovengenoemde nadelen maar met het voordeel dat later een frame geplaatst kan worden of genoegen nemen met een plaatje.
* Implantaten plaatsen zoals hierboven beschreven met de uiterst kleine risico van zenuwpijnen.

Ik ben benieuwd naar eventuele reacties.
Lieneke

Aangezien er sprake is van ernstige parodontitis (die blijkbaar niet behandeld meer wordt??), zou je er vanuit moeten gaan dat je tanden en kiezen so wie so verloren zullen gaan. Het tijdsbestek moet je ongeveer gokken van nu tot een jaar of 5. Lang met een parodontitis rondlopen is behoorlijk ongezond: Het wordt meer en meer gelinkt met allerlei ziektes als hart-en vaatziektes en kanker.
Aangezien je dan toch aan een prothese komt in de onderkaak, zou jik zeggen....ga inderdaad overwegen om toch implantaten te laten aanmeten waarop in de toekomst een volledige prothese aangemeten kan worden. Bijkomend voordeel van nu ingrijpen is dat er nu meer bot overeind zal staan dan in de toekomst. Iets wat behoorlijk belangrijk is bij het plaatsen van implantaten; bij te weinig bot kunnen deze niet in de kaak worden gezet tenzij er een botopbouw (vaak transplantaat vanuit de heup) wordt gedaan (kost weer meer geld, wat wellicht niet verzekerd wordt).

Ik hoop dat er ook nog een tandarts reageert die hier meer verstand van heeft. Want ik ben zeker geen expert wat frames/protheses betreft.
di, 04/28/2009 - 16:43 Permalink
Leo10

Ik heb de vorige tandarts ook gevraagd of het niet verstandig was om een behandeling te nemen bij een mondhygiëniste. Daar is negatief op gereageerd. De nieuwe tandarts stuurde mij direct door naar de mondhygiëniste en de zaak is ook nog te redden. De tandarts was zo sportief om na de prijsopgave ook eens te adviseren om te gaan snuffelen bij tandheelkunde klinieken in Istanbul. Ik zou meer krijgen voor dezelfde prijs. Gisteren al een reactie op mijn mail.

quote

Allereerst bedankt voor je belangstelling! Ik denk dat het advies van de nieuwe tandarts klopt, het beste is een constructie op implantaten te maken. Ik begrijp ook dat hij/zij waarschijnlijk in verband met de kosten een klikprothese voorstelt. Punt is dat je dan nog steed een prothese hebt, die uit een stuk bestaat en die kan wringen op de botexotoses.
Beter zou volgens ons zijn 6 implantaten te plaatsen en daarop 12 kronen te plaatsen, dan hoeft het niet uit een stuk gemaakt te worden en kan je wat meer speling hebben. Een implantaat kan twee kronen dragen.
Een implantaat incl.abuttment kost bij ons 850 euro en een kroon porcelein op metaal kost 150 euro. Dus totaal zou je dan uitkomen op 6x850=5100 en 12x150= 1800 totaal 6900 euro.
Ga je uit van 4 implantaten met een klikconstructie, dan kom je uit op 4x850=3400 en een klikprothese van 950 is 4350 euro. Echter zoals ik al zei die constructie, die aan de onderkant die op het vlees en bot drukt bestaat dan uit een stuk.
Ik hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben, maar mocht je nog meer vragen hebben dan beantwoord ik die graag!

unquote
do, 04/30/2009 - 12:11 Permalink