Roken en slecht tandvlees

Author:
joselina
Posted:
ma, 05/19/2008 - 21:01
Ongeveer een maand geleden ben ik bij de tandarts geweest omdat ik last had van mijn tandvlees, het deed zeer, vooral met poetsen en slechte adem enz. Hij heeft toen wat schoongemaakt, de grootste behandeling die ik ooit heb gehad, mijn tanden waren altijd in orde, en hij zei toen dat ik 1 keer per dag tandenstokers moest gebruiken op de plekken waar best grote gaten zitten, omdat het tandvlees zo ver teruggetrokken is en dat ik moest stoppen met roken omdat mijn tanden anders uit zouden vallen. Ik was daar enorm van geschrokken, niet alleen omdat ik altijd een goed gebit heb gehad maar ook omdat ik behalve verslaafd sigarettenroker een enorme verslaafde wietroker ben. Hij zei toen heel simpel het is een keus die je maakt. Een maand later ben ik nog niet gestopt, van de stress wil ik eerder meer roken. Maar ik maak me ernstige zorgen om mijn tanden, ik ben nog superjong en dan tanden verliezen, ik word er zelfs wakker van meerdere keren per nacht, elke nacht. Ik wil eigenlijk weten hoe groot de kans is dat ze uitvallen en hoe snel? Ik heb nu geen pijn meer aan mijn tandvlees, maar het trekt telkens meer terug en nu is het heel mijn gebit. Ik poets eigenlijk altijd te hard, omdat ik graag witte tanden heb, dat doe ik de afgelopen week niet meer. Ik mocht maar een keer per dag met die tandenstokers, maar ik kan het niet laten om ze na elke maaltijd te gebruiken omdat anders hele etensresten in die gaten blijven hangen, kan ze het toch moeilijk laten zitten? Of is het beter om het toch 1 keer per dag doen? Ik hou me heel veel bezig met mijn gebit, heb er veel voor over. Ik wil mijn gebit alleen graag gezond genoeg te hebben zonder te moeten stoppen met roken en blowen. Is dat mogelijk? Ik wil graag een echt antwoord en geen antwoord van dat ik moet stoppen omdat het gezonder is, de vraag is, is het noodzakelijk?
Spiegeltje

Nou, om te beginnen: het is niet zo dat door roken of blowen je tanden er uitvallen.

Roken heeft wel een nadelige invloed op je conditie en je tandvlees, en vooral als er al problemen zijn met je tandvlees kan roken dit versterken of genezing belemmeren. Uit je bericht kan ik niet halen wat de tandarts precies heeft aangetroffen, maar als sprake is van (een ernstige vorm van) tandvleesontsteking is het veel beter/noodzakelijk om te stoppen met roken. Zeker op jonge leeftijd hoor je eigenlijk geen tandvleesproblemen te hebben. Ik zou daarom de adviezen van de tandarts heel serieus ter harte nemen als er op dit punt al problemen zijn.

Het is belangrijk, maar dat geldt voor iedereen, ook tussen de tanden goed te reinigen en dat doe je door tandenstokers of speciale ragertjes te gebruiken. Eén keer per dag is meer dan voldoende. Het gaat niet alleen om voedselresten te verwijderen maar vooral ook plaque. Gebruik daarom de goede techniek. http://www.poetstechnieken.nl

Te hard poetsen (en met een harde borstel) is zeker niet goed voor je tandvlees, je kunt betere een elektrische tandenborstel gebruiken.

Je zou kunnen overwegen om je onder behandeling te stellen van een mondhygieniste.
di, 05/20/2008 - 00:21 Permalink