vulling uitgevallen, denk ik

Author:
Justchill
Posted:
do, 06/28/2007 - 10:15
Hallo,

deze morgen ben ik wakker geworden met licht pijn in mijn rechterbovenkies die naast mijn wijsheidstand zich bevindt. De tand heeft nog een zenuw.

Ik heb toen ook gemerkt dat er aan de zijkant een stukje los zat, dat heb ik er gemakkelijk kunnen uit halen. Volgens mij is dit een vulling, het is vierkant klein en keihard. Nu heb ik wel tandpijn aan die tand.

Hoe dringend is het dat ik die vulling laat heropvullen? Ik heb eigenlijk vandaag en morgen gn tijd, enkel maandag zou ik ten vroegste kunnen.

Waarom vallen vullingen uit? Ik heb dit al redelijk veel gehad. Is dit slechte techniek van de tandarts of kan dit komen door gebrekkige verzorging?

tks
Newtan

De ervaring leert dat uitvallende vullingen uit een pijnlijke kies het gevolg zijn van tandbederf. Heel erg soms faalt de techniek van de tandarts.

Wat het bij jou is??

In het algemeen is het het beste om het gat met een borstel/stoker/floss goed schoon te houden. Dan heb je wel een paar weken de tijd om een afspraak te maken.
Pas wel op met suiker (frisdrank, koffie, thee met suiker vooral).
do, 06/28/2007 - 18:53 Permalink
Justchill

Hey Frank,

bedankt om te antwoorden.

Wat bedoel je juist met tandbederf? Is dat dan een gevulde tand niet verzorgen?

Hoelang kan je als je je tanden heel goed verzorgt, een vulling houden?

grtjs
do, 06/28/2007 - 20:50 Permalink
Newtan

Simpel: tandbedref krijg je op plekken die je niet poetst EN waar suiker bij komt. Dat poetsen doe je nooit perfect, dus let daarom maar op de suiker. Dat zit in eten en drinken, lees de etiketten maar eens voor de grap. Je lacht je dood als je ziet waar ze allemaal suiker in stoppen.

7x per dag kan je speeksel nog suikerresten opruimen. Daarna ga je tandbederf kweken. Dus doe je bijvoorbeeld twee koppen koffie per dag, twee koppen thee (als je daar ook suiker in doet) en drie glaasjes/blikjes frisdrank doet, kun je al geen boterham met hagelslag meer nemen zonder een gaatje te starten.

Nogmaals: je poetst toch nooit perfect, dus let op wat je drinkt. Neem bijvoorbeeld light frisdrank.

Hoe lang gaat een vulling mee? tot hij breekt. Vaak pas na 10 of 20 jaar.
vr, 06/29/2007 - 16:14 Permalink
Spiegeltje

Al jarenlang wordt in de voorlichting gehamerd op maximaal 7 "eetmomenten".

Ik heb de stellige indruk dat dit geen compromis is, maar dat bij dit aantal het glazuur zich werkelijk nog goed kan herstellen van zuuraanvallen (dit staat onder andere op de NMT-site).
vr, 06/29/2007 - 17:26 Permalink
vV

Ik heb de stellige indruk dat dit geen compromis is, maar dat bij dit aantal het glazuur zich werkelijk nog goed kan herstellen van zuuraanvallen (dit staat onder andere op de NMT-site).


klopt..men neigt zelfs nog eerder naar 6..
vr, 06/29/2007 - 17:34 Permalink