pijn na wortelkanaalbehandeling (ontzenuwing)

Author:
NathalieV
Posted:
vr, 10/13/2006 - 00:06
Hallo,

Een paar maand geleden heb ik een kies laten ontzenuwen met een wortelkanaalbehandeling (4 kanalen). De behandelende tandarts zei me dat het normaal was dat ik de eerste dagen nog wel wat gevoel zou hebben in die kies.
Ik had inderdaad nog een beetje gevoel in die kies maar amper noemenswaardig en na een week is die kies dan gevuld met een amalgaamvulling.
Ik heb echter een licht gevoel aan die tand blijven behouden maar dit stoorde me amper. Als ik bv. mijn tanden poetste, voelde die tand raar aan of als ik er tegen drukte voelde dat wat raar...
Nu, een paar maand na de behandeling begint dit gevoel toe te nemen heb ik de indruk, als ik tegen die kies druk, dan doet het zelfs wat pijn... :cry:

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Ik dacht dat een ontzenuwde tand helemaal geen gevoel meer zou hebben...:roll:

Alvast bedankt voor uw reactie!

Mvg,
Nathalie
Geke

Dat klopt, maar dat is meer in de zin van warm/koud gevoeligheid, omdat dit bij een levende zenuw reactie oplevert en als er geen zenuw aanwezig is niet meer. Ik weet niet wat destijds de reden was om een wortelkanaalbehandeling te doen, het kan zijn dat dat was dat de zenuw ontstoken was en extreme gevoeligheid gaf bij warm of koud. Maar het kan ook zijn dat er een ontsteking aan de wortelpunt zat en dat de zenuw op dat moment al afgestorven was. Dan wordt de ontsteking veroorzaakt door bacterien die in het wortelkanaal zitten en dit geeft vaak pijn bij kauwen en bijten. Dit soort ontstekingen zijn soms wat lastiger om weg te krijgen. Het kan bij jou zo zijn dat er toch nog wat bacterien aanwezig zijn die een ontsteking daar in stand houden. De tandarts zal er waarschijnlijk een rontgenfoto van maken en soms is daar op te zien of er een wortelpuntontsteking zit en of de wortelkanaalbehandeling echt optimaal is, of dat daar misschien nog verbetering in mogelijk is, waardoor je klachten verdwijnen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
vr, 10/13/2006 - 22:48 Permalink
NathalieV

De reden van mijn ontzenuwing was dat er een gaatje in mijn kies was gekomen dat onopgemerkt was gebeleven doordat het een beetje tussen 2 kiezen was gestart. Dit was ondertussen zo ver gevorderd dat een gewone vulling niet meer voldoende was aangezien er tot aan de zenuw moest weggeboord worden of zoiets.

Er was dus geen sprake van een ontsteking of zo.

Zou dit dan nu kunnen zeggen dat die wortelkanaalbehandeling of ontzenuwing niet goed genoeg is uitgevoerd?

Groetjes,
Nathalie
vr, 10/13/2006 - 23:01 Permalink
Geke

Nee, dat niet. Omdat je geen last had, kan het wel zijn dat er een ontsteking aan de wortelpunt aanwezig was. Deze kan soms onopgemerkt aanwezig zijn, omdat het ontstekingsvocht soms afgevoerd wordt via een fistel (klein bultje op het tandvlees). Op dat moment staat er geen druk op de ontsteking en voel je er eigenlijk niks van. Als het gaatje te diep is en onopgemerkt is gebleven gebeurt dat wel vaker. Je kunt het natuurlijk met je tandart overleggen, want misschien dat hij of zij weet wat toen de oorzaak was en of de zenuw nog leefde of niet. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of de zenuwbehandeling goed gelukt is, dat kan de tandarts. Maar dit zou een oorzaak kunnen zijn van de blijvende klachten. Maar als er al een wortelpuntonsteking aanwezig was, kan dat soms ook niet goed genezen, ook niet na een goede wortelkanaalbehandeling. Ik denk dat je het beste alles met je tandarts kunt overleggen en kijken wat er mogelijk is.

:smt006 Geke
vr, 10/13/2006 - 23:20 Permalink
Flandria

Een paar maand geleden heb ik een kies laten ontzenuwen met een wortelkanaalbehandeling (4 kanalen). De behandelende tandarts zei me dat het normaal was dat ik de eerste dagen nog wel wat gevoel zou hebben in die kies.
Ik had inderdaad nog een beetje gevoel in die kies maar amper noemenswaardig en na een week is die kies dan gevuld met een amalgaamvulling.
Ik heb echter een licht gevoel aan die tand blijven behouden maar dit stoorde me amper. Als ik bv. mijn tanden poetste, voelde die tand raar aan of als ik er tegen drukte voelde dat wat raar...
Nu, een paar maand na de behandeling begint dit gevoel toe te nemen heb ik de indruk, als ik tegen die kies druk, dan doet het zelfs wat pijn... :cry:

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Ik dacht dat een ontzenuwde tand helemaal geen gevoel meer zou hebben...:roll:


Och, dat hangt er van af. Het zenuwcomplex is -logisch- nogal complex en af en toe is er een zijkanaaltje fysisch niet toegankelijk. Bij directe behandelingen kan er dan nog pijn blijven, maar ook bij behandelingen met calciumhydroxide kan er nog weefsel vitaal blijven. Tenzij men een mortale techniek gebruikt met bv. formocresol heeft men hierover geen zekerheid, maar zulke technieken zijn geen standaard.

Maar als je spreekt over tegen de tand te duwen, denk ik meteen aan ontsteking. Helaas komt dit ook voor na een zenuwkanaalbehandeling. Geen idee wat de oorzaak is? Is er een parodontale ziekte die de originele zenuwpijn veroorzaakte (paro-endo) ? Is er een vergeten kanaal (nu, als ie er al 4 heeft, lijkt me dat niet waarschijnlijk) waarin het weefsel aan het rotten is? Is de zenuw niet diep genoeg geamputeerd?

Het enige wat je moet eisen volgens mij, is dat hij een foto maakt. Daarmee zal ongetwijfeld de juiste diagnose gesteld worden...
za, 10/14/2006 - 11:13 Permalink
joek

Flandria, wat je zegt over een foto is niet helemaal waar.
ik had in juni een afgeronde wkb gehad. In maart het jaar daarop liet ik een kroon plaatsen. Het boren en het plaatsen was gevoelig, ook was de kroon (en nu nog steeds!) bij druk van opzij gevoelig.
De ta heeft een foto gemaakt, maar daar was niets op te zien!
Ik zit nu (bijna 2 jaar later) met angst en beven te wachten tot hij weer zeer gaat doen.

Groetjes,
Joke
za, 10/14/2006 - 13:53 Permalink
kristin.smets

Hoi,

Heb ook een WKB laten uitvoeren aan een kies waar een diep gaatje zat tss 2 kiezen in, en heb er heel veel problemen mee.

Door omstandigheden (vakantie) en het afbreken van een andere kies wordt de 2de behandeling pas volgende week gedaan.

Wat ik wou vragen, heb jij of iemand anders die dit leest na een WKB ook last van pijn juist onder de tand, precies het tandvlees.
Heb het gevoel dat het daar constant broeit (tandsteen is ook juist weggedaan, dus daar kan het niet aan liggen).

Een andere tandarts zei me dat het door de vulling kan komen, het is nog een voorlopige vulling?

Soms denk ik dat ik allergisch ben voor vullingen enzo, want elk tandartsbezoek zou ik daarna pijnloos moeten zijn na een paar dagen, maar zie er toch ni veel van.
Ben vanaf mei al 6 keer geweest.

Doordat ik minder kauw de laatste maanden, heb ik ook een raar gevoel in mijn onderkaak? Kunnen dat spieren zijn, die door lang werkloos te zijn geweest stram zijn (raar vraagje weet het).

Groetjes

PS Echt alle reacties welkom!

Krisje
za, 10/14/2006 - 14:22 Permalink
Flandria

Flandria, wat je zegt over een foto is niet helemaal waar.
ik had in juni een afgeronde wkb gehad. In maart het jaar daarop liet ik een kroon plaatsen. Het boren en het plaatsen was gevoelig, ook was de kroon (en nu nog steeds!) bij druk van opzij gevoelig.
De ta heeft een foto gemaakt, maar daar was niets op te zien!
Ik zit nu (bijna 2 jaar later) met angst en beven te wachten tot hij weer zeer gaat doen.

Groetjes,
Joke


OK, ik corrigeer mezelf: een foto zal naar alle waarschijnlijkheid de juiste diagnose geven ;-)

Alleszins lijkt het me onverantwoord er geen te maken...
za, 10/14/2006 - 14:42 Permalink
joek

Zeker weten dat het vaak helpt. Het is alleen jammer dat het soms niet helpt. Ik zelf weet bijv. nog steeds niet wat er nu met mijn kroon aan de hand is.
Ik las net van Lieneke dat pijn na het indrukken op een scheurtje kan wijzen. Tja, wie weet. Dan is mijn kies ten dode opgeschreven, vrees ik.

Groetjes,
Jok
za, 10/14/2006 - 14:44 Permalink
Flandria

Zeker weten dat het vaak helpt. Het is alleen jammer dat het soms niet helpt. Ik zelf weet bijv. nog steeds niet wat er nu met mijn kroon aan de hand is.
Ik las net van Lieneke dat pijn na het indrukken op een scheurtje kan wijzen. Tja, wie weet. Dan is mijn kies ten dode opgeschreven, vrees ik.

Groetjes,
Jok


Alleszins het beste en laat ons hopen van niet...
za, 10/14/2006 - 14:50 Permalink
CindyDomensino

Ik heb 5 kronen. Waarvan ik er nog 2 heb, sinds maandag. De eerste 2 gingen eruit vanwege allergische reacties. Die tanden zijn volledig getrokken. Ik had daar onbestemde pijn aan. Dat zullen waarschijnlijk implantaten worden.
Bij een andere tand een wortelkanaalbehandeling gehad en niet echt last van gekregen. Te lang gewacht met de kroon zetten dus de tand brak af en de tandarts wilde een nieuwe wortelkanaalbehandeling. Kreeg drukpijn en was tikgevoelig. De kroon was zo beroerd geplaatst, dat ie erop het eind afviel. Er liep ook iedere keer speeksel doorheen. Was heel raar. Hij sloot dus niet goed. Op de foto was ook te zien dat de kroon scheef zat.

Ik ben toen naar een andere tandarts gegaan. Die hebben ook weer een wortelkanaalbehandeling verricht. Maar dan met de microscoop. Wat eigenlijk een wassen neus is want er werd pas gekeken ...... toen ze klaar was.
Meteen ook een andere tand gedaan want die had de vorige tandarts diep geboord en ik had last van de zenuwen.

Maar in beide tanden heb ik pijn. Raar want 1 heeft als 3x een behandeling gehad. Ik ben eigenlijk ten einde raad.
Zei tegen mijn nieuwe tandarts dat we misschien moesten wachten met de kronen of ..... ze er ff tijdelijk opdoen. Dan kunnen we nog kijken wat het beste is maar hij zette ze liever direct.
Nu zit ik dus weer te kijken met twee tanden die me veel geld hebben gekost (1 ervan heeft namelijk 3x een behandeling gehad en twee kronen) en nog heb ik pijn en voel ik daardoor niet gelukkig.

Ik lees over een scheurtje. Maar kunnen ze dat op de foto zien? Iedereen gaat maar door maar er zie geen oplossing........... Ik wil eigenlijk alles trekken en een gebit want ik zit al vanaf 2006 vreselijk te sukkelen zo. Maar omdat ik veel allergieen heb, en ik bijvoorbeeld ook last krijg van mijn nachtgebit (keelpijn), durf ik dat niet. Want wat als ik al mijn tanden trek en ik later geen gebit kan vinden waar ik niet ziek van wordt.

Als er iemand is, die mij advies kan geven. Alsjeblieft neem even de tijd..... ik waardeer dat enorm.
do, 02/20/2014 - 23:27 Permalink
marjo67

Cindy, laat eens naar je kaakgewrichten en Kaakspieren kijken door een gespec kaakfysio. Deze kunnen namelijk ook onverklaarbare tand/kiespijn veroorzaken.
Ik heb daar dus last van. Helaas heb ik ook een TA die niets weet van deze problemen en wil maar al te graag wortelkanaalbehandelingen doen = Kassa....

En als ik jouw verhaal zo eens lees zijn ook deze tandartsen alleen maar uit op nog meer inkomen....
di, 02/25/2014 - 09:57 Permalink