melkwitte tot gele vlekken op voortanden

Author:
xymphony
Posted:
vr, 01/27/2006 - 20:50
Ik heb een vraagje....
mijn dochter is 6 en is aan het wisselen... ze heeft de onderste set tandjes al en de 2 bovenste voortanden komen nu door.
Opvallend is dat ik de doorgekomen ondertanden lichte vlekken vertonen.
Haar rechter voortand (boven)die is nauwelijks door en ik kan al zien dat er een grote wit -gele vlek op zit. Deze vlek lijkt ook iets uit te schieten van de oppervlakte....
Ik ben met haar bij de tandarts geweest en die geeft als advies dat zij 2x perdag moet poesten en het gebit goed schoon moet houden.(ondanks poetsen krijg ik ze niet weg.)
Ik wil alleen weten wat deze vlekken zijn en wat ertegen te doen is.
Geke

Het zouden verschillende dingen kunnen zijn, als ze voor de doorbraak tijdens de ontwikkeling van deze tanden veel fluoride of extra fluoride heeft gehad zou het fluorose kunnen zijn. Dat is een aantasting van het glazuur doordat ze in aanraking geweest zijn met te hoge concentraties fluoride. Verder zou het kunnen dat ze een glazuurafwijking heeft, vaak veroorzaakt door ziekte op jonge leeftijd (1-2 jr). Vaak zijn dan de blijvende eerste grote kiezen die doorbreken achter de melkkiezen ook aangetast. Deze aantastingen kunnen erg kwetsbaar zijn voor het ontstaan van gaatjes, daarom is het erg belangrijk om ze erg goed schoon te houden, wat de tandarts geadviseerd heeft. Als het om een glazuurafwijking door een ziekte op jonge leeftijd gaat, zijn eigenlijk vrijwel altijd de andere blijvende tanden en kiezen niet aangetast (behalve dan de eerste grote kiezen achter de melkkiezen en de middelste voortanden boven). Mochten alle tanden deze afwijking vertonen, zou het ook nog een ontwikkelingsstoornis kunnen zijn in het glazuur van de tand, als het onduidelijk is kun je het beste toch de tandarts vragen wat het precies is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je weten wat precies het geval is, laat het dan nog maar even weten.

:smt006 Geke