melkwitte tot gele vlekken op voortanden

Author:
xymphony
Posted:
vr, 01/27/2006 - 20:50
Ik heb een vraagje....
mijn dochter is 6 en is aan het wisselen... ze heeft de onderste set tandjes al en de 2 bovenste voortanden komen nu door.
Opvallend is dat ik de doorgekomen ondertanden lichte vlekken vertonen.
Haar rechter voortand (boven)die is nauwelijks door en ik kan al zien dat er een grote wit -gele vlek op zit. Deze vlek lijkt ook iets uit te schieten van de oppervlakte....
Ik ben met haar bij de tandarts geweest en die geeft als advies dat zij 2x perdag moet poesten en het gebit goed schoon moet houden.(ondanks poetsen krijg ik ze niet weg.)
Ik wil alleen weten wat deze vlekken zijn en wat ertegen te doen is.
Geke

Het zouden verschillende dingen kunnen zijn, als ze voor de doorbraak tijdens de ontwikkeling van deze tanden veel fluoride of extra fluoride heeft gehad zou het fluorose kunnen zijn. Dat is een aantasting van het glazuur doordat ze in aanraking geweest zijn met te hoge concentraties fluoride. Verder zou het kunnen dat ze een glazuurafwijking heeft, vaak veroorzaakt door ziekte op jonge leeftijd (1-2 jr). Vaak zijn dan de blijvende eerste grote kiezen die doorbreken achter de melkkiezen ook aangetast. Deze aantastingen kunnen erg kwetsbaar zijn voor het ontstaan van gaatjes, daarom is het erg belangrijk om ze erg goed schoon te houden, wat de tandarts geadviseerd heeft. Als het om een glazuurafwijking door een ziekte op jonge leeftijd gaat, zijn eigenlijk vrijwel altijd de andere blijvende tanden en kiezen niet aangetast (behalve dan de eerste grote kiezen achter de melkkiezen en de middelste voortanden boven). Mochten alle tanden deze afwijking vertonen, zou het ook nog een ontwikkelingsstoornis kunnen zijn in het glazuur van de tand, als het onduidelijk is kun je het beste toch de tandarts vragen wat het precies is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je weten wat precies het geval is, laat het dan nog maar even weten.

:smt006 Geke
vr, 01/27/2006 - 22:33 Permalink
carabelli

Bovengestelde vraag was ook prive gesteld, hieronder het door mij gegeven antwoord:

Vlekken bij het doorkomen van de blijvende elementen kan een aantal oorzaken hebben. De oorzaak is bijna altijd gelegen in het ontwikkelingsstadium van de blijvende elementen (dat wil zeggen de het groeien van de blijvende tand in het kaakbot, terwijl de melkelementen nog aanwezig zijn).

De oorzaak van de vlekken kan gelegen zijn in een periode van ziekte (verminderde weerstand en/ofverminderde stofwisseling waardoor een gebrekkige glazuurvorming heeft plaatsgevonden).

Er kan ook in het verleden sprake zijn geweest van een trauma (val, tik op de melkelementen etc) waardoor de melkelementen de kiem (waarin het blijvende element groeit) heeft beschadigd waardoor er een verandering van de glazuursamenstelling heeft plaatsgevonden.

Een derde mogelijkheid is dat er een overschot aan fluoride in het glazuur is ingebouwd, waardoor er sterk gefluorideerde gedeelten glazuur zijn ontstaan, dit noemt men fluorose vlekjes. Fluorose komt in Nederland slechts in milde mate voor, er is nl. in Nederland geen gefluorideerd drinkwater, wel kan bijv. toediening van fluoridetabletjes dergelijke vlekjes veroorzaken.

Als laatste (en ook veruit het minst voorkomende oorzaak) zou een ontwikkelingsstoornis van de elementen zelf kunnen zijn, maar dat is pas te beoordelen als alle elementen gewisseld zijn. Maar gezien het beeld dat u schetst lijken mij de eerste 3 mogelijke oorzaken het meest voor de hand liggend.

In ieder geval is goed poetsen voorlopig wel het devies, zodat wanneer de elementen volledig zijn doorgebroken gekeken kan worden hoe ernstig de verkleuringen zijn en of er eventueel behandeling noodzakelijk is.

Welke oorzaak er in het geval van uw dochter aan de vlekjes ten grondslag ligt kan ik van hieruit uiteraard niet beoordelen, ik kan u enkel een aantal veel voorkomende oorzaken noemen, maar ik hoop dat dit antwoord wat van uw zorgen wegneemt.

Met vriendelijke groet.
vr, 01/27/2006 - 23:13 Permalink
AishaAisha

Ik heb nu de vraag,wat is hier tegen te doen,mijn zoon van 6 heeft net zijn bovenste 2 tanden gewisseld,de nieuwe komen net door en zijn nu al bruin(lichtbruin) en als je er langs gaat dan voel je dat er een stukje mist zeg maar,er is gewoon een stukje wit en daarnaast waar het bruin is,is het ook niet glad meer.
Hij is toen hij klein was wel op zijn mond gevallen,zijn melktanden waren ook heel raar van kleur,bruin gelig,en ook niet glad en glimmend.
Valt hier wel wat aan te doen of zal hij de rest van zijn leven zonder tanden door het leven moeten.
Een intens verdrietige moeder,ik kan eind van de week pas naar de tandarts.
Dus spit nu het hele internet af.
ma, 12/10/2007 - 14:09 Permalink