Iemand enig idee wat er aan de hand is met snijtand?? HELP!!

Author:
Tandjes
Posted:
vr, 07/01/2005 - 17:38
Goed waar zal ik beginnen. zo midde April heb ik heel wat problemen gehad met mijn gebid, uit eindlijk was er 1 kies helemaal onstoken en is er uitgehaald (wat heel wat voeten in de aarde had)
Nu is een week later tussen mijn 2 snijtanden en heel illig klein gaatje gevuld, daarvoor had ik er nooit last van en de verdovingen zetten vond ik een hel.....maar zonder durf ik niet. Dan heb ik nog 2 kiezen over die gewoon half verdwenen zijn, maar waar ik geen alst van heb. Dus afgesproken omdat ik nogal bang van de tandarts ben (door ellende in het verleden) en behoorlijk weer wat ellende mee gemaakt had, dat de 2 kiezen er uit zou getrokkenw orden bij de volgende controlle in oktober mits ik niet eerder last van ze krijg. Nu prima toch...nou niets dus...met die kiezen niets aan de hand de hand, maar die 2 snij tanden, dagen last er van gehad voor met iets kouds of koels..dacht dat ik dood ging, warm was ook niet prettig maar dat ging dan nog wel. Drinken van iets kouds deed ik door een rietje om mijn tanden te ontzien en dacht gaatw el over is na pijn of zo...
Nou overgaan ging het dus niet soms wel wat minder of zelfs een dagje niet maar daar bleef het bij. Het werd in de week van 6 juni zelfs zo erg dat ik er continu pijn van had ook al dronk ik niets en het gewoon niet meer weg ging ook al nam ik ibrufen of paracetamol...Mandag zou ik de ta bellen!
Nu dar niets niets van gekomen door vervelende omstandigheden en hetw erd wat minder die weonsdag was het zelf helemaal weg en is tot vorig week weg gebleven. Vorige week ineens weer dat ik heel even niet echt pijn scheuten, maar gevoeligheid voelde in 1 van die snijtanden. maar stees heel kort en zo weer weg.
Vanmorgen weer maar nu is het blijven hangen, Het maakt niets uit of ik iets kouds of warms eet of drink daar heb ik geen last van..maar als er druk tegen aan komt hoe ligt ook..auwie!! als ik per ongeluk op mijn lip bijt of ergens anders op, als ik met mijn tong er zachtjes tegen aan duw, als ik eet of om andere reden mijn mond beweeg als ik zuig (luchtdruk).
vanmiddag tikte per ongeluk met mijn beker tegen mijn tand, nou ik ging door de grond. Als ik het met rust laat zoals nu en er niets mee probeer te doen, voel ik een continu zeurende pijn, soms wat heviger, soms heel lichtjes tot bijna niets maar altijd aanwezig, soms kloppend even paar sec. en dan weer niet. Ik hoeft niets te doen voor dat wisselen dat doet mijn tand zelf en waarom?? Geen idee.
Heb van middag een ibrofen genomen, maar heeft niet geholpen, tegen beter weten in probeer ik er straks toch nog eentje, maar denk niet dat het zal helpen. Op zich is het heel goed te doen, maar toch ik zie de donkere wolk al weer hangen.......Ik heb geen idee wat het zijn kan en eigenlijk wil ik niet naar de ta....A. omdat we vooruit moeten betalen en ik eigenlijk het geld er niet voor heb (zit 2 maanden zonder inkomen) en b.
Omdat ik levendig herinner hoe die verdovingen daar aanvoelde en ik dat niet nog eens mee wil maken en ik ook wel snap dat zonder verdoving het alleen maar erger aan voelt. Oja, als ik vlak onder mijn neus boven mijn lip druk dan voel ik ook een beurs gevoel ena ls ik op mijn tandvlees zelf boven die tand voel ook. De tand er om heen hebben trouwens nergens last van.

Zo nou het is een lang verhaal geworden, maar iemand enig idee wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen??? Wat ik verwachte kan als ik naar de ta ga of kan ik beter toch nog even afwachten wat er gebeurd??
Ik dacht echt sinds de laatste keer als ik mijn angst nou zover opzij durf te zetten en me netjes aand e afspraken zou houden dat ik van de ellende af zou zijn, maar ik heb het geloof ik mis...

Iedereen dioe reageerd al vast Bedankt want ik ben echt gestressd en bang wat er nu weer is.

Grt renske
Tandjes

Ben ik nog even..was net mijn tanden aan het poesten en heb het idee dat vand e tand waar ik last van heb een heel klein stukje glazuur af is..
Kan dat de boosdoener zijn?? en hoe moet dat dan verder??
vr, 07/01/2005 - 18:07 Permalink
carabelli

Door het boren van het gaatje in je voortand heeft de tandzenuw het flink te verduren gehad. Meestal geeft dit de eerste tijd wat klachten, maar gaat het daarna beter, echter in jouw geval is de zenuw het behandelen van het gaatje niet te boven gekomen en is gaan onsteken.

Als een tandzenuw ontstoken raakt (zoals in jouw geval) kan deze heftige pijnreacties geven wanneer de tand in aanraking komt met warme of koude dingen en uiteindelijk kan de tandzenuw zo ontstoken raken dat deze continu pijn geeft. Als een tandzenuw continue pijn geeft, dan is de tandzenuw verloren, omdat deze dan al zover afgestorven is dat herstel niet meer mogelijk is.
Wanneer nu de zenuw volledig afsterft, zal de pijn weggaan (er is immers geen zenuw meer die pijnsignalen door kan geven).

De pijn die je nu ervaart (de pijn die optreedt wanneer je tegen het element aan stoot of tikt), wordt veroorzaakt door het feit dat de ontsteking zich heeft voortgezet aan de wortelpunt in het kaakbot. De tandzenuw is dood en geeft dus geen pijn meer, maar de onsteking aan de wortelpunt geeft een drukverhoging in het kaakbot en dit prikkelt de zenuwen die in het kaakbot lopen en geeft dus een pijnsensatie.

Ik begrijp dat je om verschillende redenen niet staat te springen om naar de tandarts te gaan, maar behandeling van jouw klachten kan alleen door de tandarts verholpen worden door middel van een wortelkanaalbehandeling.

't spijt me dat ik je geen positiever nieuws kan geven op dit moment.
vr, 07/01/2005 - 22:02 Permalink
Tandjes

Bedankt hoor voor je antwoord, ookal is het voor mij idd niet zo'n goed antwoord, liever eerlijk dan dat ik een weekend lang zit te gisse.
Maar toch nog wat vragen:

Hoe zit het dan met dan ik een week of 2 a 3 helemaal nergens last van gehad hebt niet eens een klein beetje gevoelig?? En zo als gisteravond tot nu was het ook ineens helemaal weg. En nu is het niet echt pijnlijk, heel lich voel je hem als waren zitten, maar het doet geen pijn of zo, je bent je alleen meer bewust van die tand dan van andere tanden. als ik er nu tegen aan duw of tik voel ik niets bijzonders.

En als ik dan maandag(als hij tijd voor me heeft) naar de ta ga en je zou gelijk hebben gaat hij dan gelijk aan de slag?? hoe gaat dat allemaal in zijn werk?? Maakt ie eerst foto's of hoe weet je zeker dat je zo'n wbk moet onder gaan. Of kunnen we eerst voorzichtig kijken en dan een nieuwe afspraak?

Nu ben ik echt jaren bang voor de tandarts geweest en heel wat ellende mee gemaakt en zo'n 6 jaar niet bij de tandarts geweest, daarna na een angsttandarts en daarna door naar een gewone tandarts en toen toch te angstig en weer 2 jaar niet geweest, tot dus april dit jaar mnet de ellende van een verrotte kies die er uit moest en dat kleine gaatje tussen mijn voortanden Die dus echt heel p[ijn deed, niet het vullen maar het zetten van de verdoving en er waren ook nog eens 3 verdovingen nodig, nu kost elke verdoving maar 5 seconden dat weet ik ook wel, maar pfff wat was dat erg de tranen rolde over mijn wangen en zelfs naderhand zat ik nog te trillen,w as helemaal vand e kaart, maar goed toch mijn schouders recht getrokken met het idee dat er niet meer aan die 2 tanden gedaan hoefde te worden zal alles best in orde komen.
Zit dus ook redelijk relaxt in de stoel bij welke tand dan ook als het maar niet die 2 snijtanden zijn. WBK vervult me al een beetje met veel spanning, maar nu dat het om 1 van die 2 k#t tanden gaat, zit ik alweer te shaken met het idee. Ik Alles in mijn lichaam voel ik zich verzet er tegen, liever lopen ik nog zo gewoon door, maar ik weet ook dat dat ooit een keertje op houd.
Nu lees ik hier heel veel over narcose, kan dit ook onder narcose gedaan worden?? Hoe pak ik dat aan?? Zijn er nog andere mogelijkheden die ik zou kunnen doen om de behandeling zo pijnloos mogelijk te door staan.
Misschien gewoon zelf met de kaakchirurg een afspraken maken?? of kan dat niet en moet je een verwijzing hebben??

Zo als nu heb ik geen pijnstillers nodig, maar zo als gister was hetw el fijn als er eentje geholpen had, had brufen 400 en ze hielpen gewoon niet, wat raden jullie aan??

Echt als ik kon zou ik de pijn aan een van mijn andere tanden geven, das ook niet fijn, maar dan zou ik de behandeling tenminste durven te ondergaan.


Nog een klein heel ander vraagje, ik heb twee kiezen boven en onder die er uit moeten, beide zijn half weg, ik heb er helemaal geen last van dus ze worden in oktober gedaan. Ik vraag me alleen af is dat nog wel op de normale manier te trekken als ze zo kapot zijn, kun je dan niet beter naar de kaakchirurg??

Bedankt alvast voor het antwoorden!!!

Grt Renske
za, 07/02/2005 - 08:09 Permalink
carabelli

Hoe zit het dan met dan ik een week of 2 a 3 helemaal nergens last van gehad hebt niet eens een klein beetje gevoelig?? En zo als gisteravond tot nu was het ook ineens helemaal weg. En nu is het niet echt pijnlijk, heel lich voel je hem als waren zitten, maar het doet geen pijn of zo, je bent je alleen meer bewust van die tand dan van andere tanden. als ik er nu tegen aan duw of tik voel ik niets bijzonders.


Nadat de zenuw is afgestorven, zul je van de zenuw zelf geen pijn meer ondervinden. Echter bij de ontsteking van de tandzenuw kunnen bacterieen betrokken zijn, deze bacterieen komen via de wortelpunt in het bot en zorgen daar voor een ontsteking, in het begin is deze onsteking nog zo klein dat deze geen druk veroorzaakt, vandaar dat je na het afsterven van de tandzenuw een tijdje niets hoeft te voelen, echter wanneer deze ontsteking groter wordt wordt er meer druk opgebouwd, waardoor er pijn kan ontstaan. Je moet hierbij ook in ogenschouw nemen dat het een dynamisch proces is van onsteking en afweer. Er kan pijn ontstaan doordat de ontsteking groter wordt, als nu je afweer er voor zorgt dat de onsteking niet groter kan worden, zal de pijn ook weer weggaan. Tot het moment dat het evenwicht tussen afweer en ontsteking weer verstoord raakt. In zo'n geval is de ontsteking niet weg, je hebt er alleen geen last van op dat moment.

En als ik dan maandag(als hij tijd voor me heeft) naar de ta ga en je zou gelijk hebben gaat hij dan gelijk aan de slag?? hoe gaat dat allemaal in zijn werk?? Maakt ie eerst foto's of hoe weet je zeker dat je zo'n wbk moet onder gaan. Of kunnen we eerst voorzichtig kijken en dan een nieuwe afspraak?


Je tandarts zal zeer waarschijnlijk eerst een paar testjes doen (koudetest en tikken op het element) en eventueel een foto maken om te zien of de zenuw daadwerkelijk de geest heeft gegeven en of er een ontsteking aan de wortelpunt zit. Of de wortelkanaalbehandeling meteen gestart wordt zul je denk ik even met je tandarts moeten kortsluiten. In principe gaat een wkb in een voortand redelijk snel, omdat er meestal maar 1 kanaal aanwezig is.

Nu lees ik hier heel veel over narcose, kan dit ook onder narcose gedaan worden?? Hoe pak ik dat aan?? Zijn er nog andere mogelijkheden die ik zou kunnen doen om de behandeling zo pijnloos mogelijk te door staan.
Misschien gewoon zelf met de kaakchirurg een afspraken maken?? of kan dat niet en moet je een verwijzing hebben??


Bij grotere en meer ingrijpende ingrepen in combinatie met angst wordt idd wel eens algehele narcose toegepast. Een wkb kan in principe ook onder algehele narcose plaatsvinden, maar je moet je dan wel afvragen of het sop de kool waard is. Dat wil in dit geval zeggen dat de kosten en rompslomp voor het uitvoeren van de behandeling onder narcose de kosten van de behandeling an sich (1 kanalige wkb) vele malen zullen overstijgen. Je moet je afvragen of dat wat voor die algehele narcose over je heen komt in combinatie met de kosten in verhouding staat tot de 5 seconden pijn die je bij de normale verdoving voelt.
Misschien is het voor jou iets om voor de behandeling je een kalmerend middel voor te laten schrijven zodat je rustiger bent voor de behandeling.

Wat betreft de kaakchirurg, ik ben van mening dat die voor jouw voortandprobleem niet de behandelaar van eerste keus is, overigens een consult bij de kaakchirurg kan alleen op verwijzing.

Zo als nu heb ik geen pijnstillers nodig, maar zo als gister was hetw el fijn als er eentje geholpen had, had brufen 400 en ze hielpen gewoon niet, wat raden jullie aan?
Nog een klein heel ander vraagje, ik heb twee kiezen boven en onder die er uit moeten, beide zijn half weg, ik heb er helemaal geen last van dus ze worden in oktober gedaan. Ik vraag me alleen af is dat nog wel op de normale manier te trekken als ze zo kapot zijn, kun je dan niet beter naar de kaakchirurg??


Brufen 400 zou een normale pijn redelijk moeten kunnen bestrijden, mocht het daarmee niet lukken dan blijven eigenlijk alleen sterkere pijnstillers over die alleen op recept te krijgen zijn.
Of je voor het trekken van die kiezen naar de kaakchirurg moet kan jouw tandarts het beste beoordelen, in principe hoeft je er niet speciaal mee naar de kaakchirurg.

Succes!
za, 07/02/2005 - 18:06 Permalink