1 melktandje eruit, voortandjes los na val. Wat te doen?

Author:
habia44
Posted:
vr, 05/20/2005 - 20:17
Hallo.
Ons dochtertje van 3 is gevallen en er is een hoektandje uitgevallen. Nu hebben wij het idee dat de voortandjes een beetje los zitten. Een tandarts heeft ons verteld dat er niets aan de hand is.
Wat kunnen we aan die losse voortandjes doen? Gaat dat vanzelf weer vast?
dj

Wanneer was dat? Zijn jullie zelf langs geweest bij de tandarts? Bij dit soort dingen geldt: zo snel mogelijk langsgaan, als ze er niet aan willen, alles doen om te zorgen dat dat toch doorgaat. Dit is de enige zorgvuldige handelswijze.
vr, 05/20/2005 - 20:42 Permalink
habia44

Afgelopen woensdag is ze gevallen en gelijk zijn we naar een tandarts geweest. Op zich ziet het er verder goed uit maar we denken dat we iets speling voelen in de voortandjes. De tandarts zei dat alles goed en vast zat maar kan hij zich daarin vergist hebben?
vr, 05/20/2005 - 20:48 Permalink
dj

Dat weet ik niet zeker maar als je langs bent geweest dan heb je in ieder geval de juiste weg bewandeld. Tanden kunnen volledig uitgeslagen zijn, dus echt dat ze eruit liggen, maar als ze snel en goed terug worden geplaatst kan het weer helemaal in orde komen. Een beetje loszitten/speling na bv een valpartij, dat kan weer goedkomen.

Heb je nog een vervolgafspraak?

Overigens, de site doet een beetje raar, gebruik af en toe de verversknop en dat soort dingen, dat wil helpen.
vr, 05/20/2005 - 20:54 Permalink
habia44

Die hoektand is er uit en dat is jammer maar we zijn natuurlijk bang dat de voortandjes ook eruitvallen. Het is nu vrijdagavond dus vragen we ons af of we met een "nood"tandarts contact op moeten nemen.
vr, 05/20/2005 - 20:57 Permalink
dj

Ok.

Begrijp me goed, ik ben geen tandarts en kan fouten maken.. Ik denk dat als het ongeval een aantal dagen geleden was, je al wel geweest bent, en er geen plotselinge dingen gebeuren nu dat het waarschijnlijk tot morgenochtend kan wachten. Ik weet het niet zeker dus het is de moeite dat even na te vragen bij de noodtandarts!
vr, 05/20/2005 - 21:07 Permalink
dj

Graag gedaan hoor. Ik hoop dat het allemaal goedkomt. Als je echt twijfels hebt: bellen he! Ik heb het vandaag ook nog gedaan en er leek niets aan de hand, van van allerlei kanten hoor ik dat dat bellen onzin was, maar van net zoveel anderen dat het goed was.
vr, 05/20/2005 - 21:19 Permalink
carabelli

Na een val komt het vaak voor dat tandjes los gaan zitten, ze hebben vaak een flinke tik gehad, het loszitten is dus op zich niet vreemd en als er verder niets aan de hand is zullen de tandjes ook weer vastgroeien.

De tandarts waar jullie geweest zijn heeft dit dan ook vrijwel zeker geconstateerd maar dit als normaal aangemerkt gezien de situatie.

Ik begrijp jullie ongerustheid heel goed (het is toch je eigen vlees en bloed), mochten jullie nog twijfelen neem dan (zoals dj ook al aangaf) gewoon even contact op met de tandarts die jullie ook de eerste keer heeft geholpen hij kent de situatie en zal jullie vast graag geruststellen.



Sterkte en succes! :smt006
vr, 05/20/2005 - 22:27 Permalink
habia44

Even vertellen hoe het is afgelopen, dat vind ik wel zo netjes.
Vanochtend bij de tandarts geweest die ons idd gerust heeft gesteld. Het schijnt wel weer vast te groeien en hopelijk is er geen zenuw beschadigd want dat zou een verkleuring geven. Wij waren nogal bang dat haar voortandjes spontaan alsnog eruit zouden vallen maar dat valt dus mee. Liever een verkleurd tandje dan geen tandje, maar misschien valt het allemaal nog mee.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
za, 05/21/2005 - 22:03 Permalink
prondel

Wij waren nogal bang dat haar voortandjes spontaan alsnog eruit zouden vallen maar dat valt dus mee. Liever een verkleurd tandje dan geen tandje, maar misschien valt het allemaal nog mee.
Hartelijk dank voor jullie reacties.


Het eerste gebeurd zelden, van die verkleuring ziet u verkeerd.
Als de tand grijs, roze of blauw wordt moet u ervan uit gaan dat de tand dood is gegaan na de klap. Dat kan dagen, weken, maanden duren. Maar als het gebeurd moet je met de tandarts echt even overleggen. Wachten tot de wisseling geeft in dergelijke gevallen, (uw dochter is pas 3 dus er moeten nog 2 a 3 jaren voorbij tot de wisseling!) een langdurige onsteking en mogelijk een fistel.
Je moet in principe nu even vooruitdenken wat je wilt dat er dan gebeuren moet. Blijven rondlopen met een onsteking (eventueel in combinatie met die fistel) is niet slim en ook niet gezond. De enige remedie is dan eruit halen. Gebeurd dat voor dat u kindje plm. 4,5 jaar is, dan komt de opvolger meestal iets later, is dat na die leeftijd dan komt de nieywe tand iets eerder.
Maar blijf alert, verkleuring is over het algemeen geen goed teken.

NB, dit is niet om u bezorgd te maken, eerder om een volledig beeld te krijgen van de nasleep bij zo'n vervelende valpartij.

Peter
za, 05/21/2005 - 22:22 Permalink
dj

Ja, dat is wat ik ook heb begrepen (en helaas ervaren): je moet om de uiteindelijke schade te bepalen de elementen in de gaten houden, vandaar dat ik vroeg of u een vervolgafspraak had. Verkleuring is niet het eerste teken (dacht ik), de tandarts kan een dode tand sneller herkennen met gevoeligheidsproefjes. Bij mij wel.
zo, 05/22/2005 - 20:20 Permalink
habia44

We wachten maar af. Voorlopig ziet het er nog gewoon uit. Bij evt verandering gaan we natuurlijk weer naar de tandarts.
Alsnog bedankt voor de reacties.
zo, 05/22/2005 - 21:52 Permalink