Gevoelige voortand, maanden na vullen

Author:
Freud
Posted:
ma, 09/22/2003 - 14:56
Enkele maanden geleden is mijn voortand gevuld nadaat daar een gaatje geconstateerd was. Nu kreeg ik een week of tee later last van die tand: zeer gevoelig op koude. Ik heb dit een paar weken aangekeken, flink gepoetst met Sensodyne, maar het trok niet weg. Een maand geleden ben ik teruggeweest bij de tandarts, maar hij beweerde dat het vanzelf over zou moeten gaan. Inmiddels dus een maand verder en de gevoeligheid is nog steeds niet weg. Sterker nog: de tand begint nu ook pijn te doen, niet voortdurend, maar vooral bij happen. Zou het iets met de vulling te maken kunnen hebben?
natascha31

Hoi Freud,

Weet je ook of het een diep gat was? De zenuw kan wat geirriteerd zijn. Doet je tand ook pijn als je niks doet, of alleen met koud of warm? Gr. Natascha
ma, 09/22/2003 - 15:11 Permalink
Freud

Het was maar een klein gaatje, maar zat wel tegen het tandvlees aan.
Eerst had ik alleen problemen met kou op die tand, bijvoorbeeld drinken van frisdrank (ik heb nog nooit zo vaak met een rietje gedronken...). Inmiddels begint de tand ook pijn te doen als ik er op druk met mijn vinger, of als ik flink moet bijten.
ma, 09/22/2003 - 15:17 Permalink
Brigje

Ik had dezelfde klacht, ook na vulling in voortand. Maandenlang extreem gevoelig, vooral bij koude, ik kon niet eens normaal margarine uit de koelkast op mijn brood eten... Het bleek dat de vulling nog te 'hoog' was, waardoor de ondertand voortdurend net teveel raakte aan de gevulde boventand. Daardoor ontstond irritatie, vergelijkbaar met een wond waarin je voortdurend zit te poken. De uitstekende vulling is bijgewerkt, maar helaas is de zenuw van de betreffende tand kort daarna toch gaan ontsteken. Ik denk dat de irritatie te lang had geduurd. Na een wortelkanaalbehandeling is de zenuw nu uitgeschakeld, en ik kan alleen maar opgelucht zijn!
ma, 09/22/2003 - 22:31 Permalink
Freud

Fijn vooruitzicht... Maar goed, vanmiddag wederom een afspraak met de tandarts gemaakt. Ik hoop dat ie er nu wel wat aan doet zodat ik over twee weken op vakantie weer gewoon een ijsje kan eten...
di, 09/23/2003 - 09:19 Permalink
Freud

Gistermiddag naar de tandarts geweest en na het maken van een rontgenfoto bleek dat de vulling strak tegen mijn zenuw aanlag en mijn zenuw irriteerde. Oplossing was wortelkanaalbehandeling, die ik dan ook direct gistermiddag gekregen heb. Heb nu nog steeds telkens een vieze smaak in mijn mond van de medicijnen, maar ik kan in ieder geval weer 'gewoon' een koud glas frisdrank drinken zonder meteen door de grond te zakken. Volgende week dinsdag volgt een vervolgafspraak om het geheel verder in orde te maken.
wo, 09/24/2003 - 08:11 Permalink