opgetrokken tandvlees

Author:
rianne84
Posted:
zo, 03/23/2003 - 10:54
Hallo, Ik heb last van opgetrokken tandvlees aan een kant van mijn bovengebit en ook mijn ondergebit. Ik vind het een vreselijk gezicht, wat kan ik eraan doen en komt mijn tandvlees uiteindelijk weer ''op zijn plaats''? Kan de tandarts dit doen? Ik maak me echt veel zorgen!! Alvast bedankt!!
Lieneke

Als je tandvlees is gezakt, dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

* je hebt last van een ernstige tandvleesontsteking
of
* je poetst te hard

Je tandvlees zal niet meer aangroeien, maar je kan wel verkomen dat het erger wordt.

Doordat je wortel wat bloot ligt is dat stukje geler dan de rest van je tand. Je kan hier niks aan doen.

Vraag je tandarts of mondhygieniste om er even naar te kijken en voor verder advies.
zo, 03/23/2003 - 11:14 Permalink
Lieneke

Dat zou heel misschien kunnen. Ik weet zo niet waar je zo'n tandarts kunt vinden. Misschien moet je het proberen bij de ACTA of bij een andere universiteit (nijmegen bijv). Ik heb het wel eens in de boeken zien staan: ze maken volgens mij dan een soort van kronen over je tanden die ook de wortel bedekken. het is wel een hele dure toestand: ik denk ook dat het niet verzekerd wordt!
ma, 03/24/2003 - 13:25 Permalink
rianne84

Ik las net onder het kopje informatie het volgende: Chirurgie
Als het tandvlees gezond is, kan mits er voldoende onderliggend kaakbot aanwezig is, door middel van chirurgie geprobeerd worden de normale positie van het tandvlees te herstellen.
Kan de mondhygieniste dit zelf uitvoeren? Wat zijn de kosten en wordt dit vergoed? Alvast bedankt voor uw hulp!
ma, 03/24/2003 - 16:32 Permalink
de digitale tandarts

Dit soort operatie's worden over het algemeen door een tandarts-parodontoloog uitgevoerd.

Let wel op dat het succesvolle voorbeeld op de site wel een lokaal probleem was. Alleen de hoektand had teruggetrokken tandvlees, mochten veel tanden het hebben dan is het onbegonnen .

Met vriendelijke groet.
wo, 03/26/2003 - 00:15 Permalink
rianne84

Het gaat bij mij ook om mijn hoektanden. Het zijn 6 tanden. Ik ga vandaag naar de tandarts en zal hem vragen voor nader advies en een doorverwijzing naar een mondhygieniste. Alvast bedankt voor uw hulp en informatie.
wo, 03/26/2003 - 12:42 Permalink